Dengan kemunculan Imam Zaman afs kelak agama Islam tidak hanya di wilayah-wilayah Islam saja, akan tetapi akan menyebar ke seluruh pelosok dunia meski yang bukan wilayah Islam sekali pun dan kelak agama samawi ini yang akan memenuhi dunia.
Shabestan News Agency, Berkenaan dengan pentingnya membaca doa Iftitah di malam-malam bulan Ramadhan, Hujjatul Islam Sayyid Mujtaba Maknawi menjelaskan bahwa dalam salah penggalan doa Iftitah kita membaca :
“Ya Allah! Tampakkanlah dengannya agama-Mu dan sunnah nabi-Mu hingga tidak ada sesuatu yang tersembunyi dari hak dari satu makhluk pun.”
Ia menambahkan, dengan kemunculan Imam Zaman afs kelak agama Islam tidak hanya di wilayah-wilayah Islam saja, akan tetapi akan menyebar ke seluruh pelosok dunia meski yang bukan wilayah Islam sekali pun dan kelak agama samawi ini yang akan memenuhi dunia.
Sembari menjelaskan bahwa pada akhir zaman nanti kelak agama Islam akan lebih maju lagi dari pada masa-masa sebelumnya. Dan mengenai gambaran bahwa pada masa akhir zaman dan pada masa kemunculan Imam Zaman afs agama akan menjadi asing dan orang-orang akan menjaga jarak dengan agama, jika mengacu pada apa yang dijelaskan dalam doa Iftitah dan doa-doa yang lainnya maka ini adalah gambaran yang keliru, akan tetapi berdasarkan doa ini maka jelas bahwa agama Islam semakin hari akan semakin maju.
Dengan membawa Islam yang murni Imam Zaman afs akan membuat persatuan di tengah masyarakat, dan akan membentuk masyarakat yang bersatu, akan tetapi agama yang dibawa Imam Zaman afs tidak keluar dari sunnah nabi Muhammad saww, sebagaimana hal ini disebutkan dalam doa Iftitah, demikian jelasnya.
ردّیه افتتاح بر باور غربت اسلام در آخرالزمان
خبرگزاری شبستان: امام زمان(عج) پس از ظهور با اظهار اسلام ناب، وحدت و یکپارچگی را در جامعه ایجاد کرده و جامعه جهانی منسجمی را شکل خواهند داد که البته این دین، چیزی جز سنت پیامبر(ص) نیست که در دعای افتتاح از آن به عنوان «سُنَّهَ نَبِیِّکَ» یاد می شود.
حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ اَظْهِرْ بِهِ دینَکَ وَسُنَّهَ نَبِیِّکَ حَتّى لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ؛ خدایا بدو دین خود و روش پیامبرت را آشکار ساز به طورى که چیزى از امور حقه نماند که ناچار باشد از ترس مردم پنهانش کند»، براساس این فراز در می یابیم که دین اسلام جهان شمول است و مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه جهان شمولی واقعی در دین اسلام است، تصریح کرد: جهان شمولی مطلوب در اسلام تجلی خواهد یافت و این پدیده به دست امام زمان(عج) محقق خواهد شد، چنان که در این فراز دعای افتتاح هم بیان شده که اسلام بنابر سنت الهی، جهانی خواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه است که دین اسلام، نه تنها در مناطق اسلامی، بلکه در مناطق غیراسلامی هم مورد توجه و استقبال قرار خواهد گرفت و در سراسر جهان، این دین آسمانی رواج می یابد.
معنوی جهان شمولی را تفاوت اصلی عرضه دین توسط حضرت حجت(عج) با انبیاء و اولیای پیشین معرفی کرد و افزود: در دوره انبیاء گذشته، دین به صورت منطقه ای یا برای قومیت خاص وجود داشته است اما در دولت کریمه امام زمان(عج)، قومیت و ملیت کنار خواهد رفت و براساس روایت همانگونه که سرما و گرما وارد خانه های مردم می شود، دین هم وارد خانه های آنان می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: جهان شمولی دین این پیام را دارد که در آخرالزمان و دوران غیبت، فقط و فقط مسیر دینداری و دینمداری به ظهور امام زمان(عج) می انجامد و منتظران ظهور هر اندازه که به آموزه های دینی بیشتر متصل شوند، زمینه ظهور را فراهم کرده اند.
ردّیه افتتاح بر باور غربت اسلام در آخرالزمان
وی با بیان اینکه اسلام در آخرالزمان نسبت به دوره های پیشین پیشرفت و رشد بیشتری خواهد داشت، تاکید کرد: این تصور که در دوران آخرالزمان و در دوران منتهی به عصر ظهور، دین غریب خواهد شد و مردم از دین فاصله خواهند گرفت، باتوجه به دعای افتتاح و ادعیه دیگر، صحیح نیست، بلکه براساس این دعا، دین مبین اسلام روز به روز برجسته تر شده و بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.
معنوی با بیان اینکه کارِ ویژه امام زمان(عج) اظهار و متبلور کردن دین اسلام در سطح جهانی است، اضافه کرد: امام زمان(عج) با اظهار اسلام ناب، وحدت و یکپارچگی را در جامعه ایجاد کرده و جامعه جهانی منسجمی را شکل خواهند داد که البته این دین، چیزی جز سنت پیامبر(ص) نیست که در دعای افتتاح از آن به عنوان «سُنَّهَ نَبِیِّکَ» یاد می شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در دوران ظهور، سبک زندگی مردم منطبق با سبک زندگی اسلامی خواهد شد و پیامبر(ص) را به عنوان اسوه و الگو مورد توجه قرار می گیرند، یعنی قرآن، کتاب مشیء زندگی آنان می شود و دین براساس سنت نبوی رعایت می شود.
فلسفه سختی دینداری در آخرالزمان
وی با اشاره به افزایش دینداری در آخرالزمان، گفت: این افزایش به معنای سهولت دینداری نیست بلکه در آخرالزمان براساس روایات، دینداری سخت و سخت تر می شود نه کم و کمتر؛ زیرا برخی معتقدند این سخت بودن به معنای کمتر شدن است در حالی که بنابر تصریح دعای افتتاح، اظهار دین توسط امام زمان(عج) پس از ظهور، به معنای کمرنگ بودن دینداری نیست بلکه مردم با تمام سختی ها به دین توجه بیشتری خواهند داشت البته شاید علت این سختی، براساس فرازهای بعدی این دعا، به جهت افزایش و فراگیری جنگ نرم و ضرورت های جهاد اکبر در آخرالزمان باشد.
معنوی با بیان اینکه دینداری در عصر ظهور امام زمان(عج) تفاوت خاصی با عصر انبیاء و ائمه(ع) گذشته دارد، تاکید کرد: با ظهور امام دوازدهم(عج)، متدینان هیچ ترس و واهمه ای برای ابراز دین و باورهای خود ندارند؛ جامعه ای که بنای دینداری دارد، با موانعی همچون حبّ نفس، مال و زن و فرزند افراد مواجه می شود، این چالش ها گاهی تا جایی شدت می یابد که اجازه دینداری را به ما نمی دهد چنان که بعضا امروز شاهد چنین پدیده ای هستیم.
وی اضافه کرد: اما در جامعه مهدوی به سنت پیامبر(ص) عمل می شود، به گونه ای که هیچ کس از شرارت ها یا تنش هایی که در مسیر دینداری شان ایجاد می شود، ترسی نخواهند داشت؛ اساساً بنابر تصریح دعای افتتاح بحران ها و چالش های آخرالزمانی ماندگار نبوده و از بین خواهند رفت.
استاد حوزه و دانشگاه پذیرش جهانی دین در عصر ظهور را امری فطری خواند و گفت: دین به عنوان ظرفیتی که فرصت عبودیت و همراهی امام زمان(عج) را فراهم می کند، تهدیدات دین گریزی را هم از بین خواهد برد، به گونه ای که در عصر ظهور امام دوازدهم(عج) با یک جهان بینی دینی مواجه خواهیم بود و مردم در نگرش، بینش و گرایش های خود و اندیشمندان در نظریه پردازی های شان، نسبت به هر مسئله ای از منظر دین نگاه و حقیقت را پیدا می کنند.
پیشرفت 12 برابری دین در عصر ظهور
معنوی اظهار کرد: بنابر تصریح دعای افتتاح، اظهار دین توسط امام زمان(عج) براساس یک سنت و قانون الهی، به مردم علم و حتی فراتر از آن، بینشی عطا می کند و حضرت مهدی(عج) نیز آن را رشد می دهند، بطوری که براساس روایات، دین پیشرفتی 12 برابری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در عصر ظهور جهان آرایی نیز دینی خواهد شد، تصریح کرد: یعنی اظهار دین، هم در نظریه پردازی و هم در اداره امور جهان خود را نشان خواهد داد و در نهایت هم در جهان آرایی دینی متبلور خواهد شد؛ به عبارت دیگر، علاوه بر اینکه توحید نظری و عملی داریم، توفیق دوری از شرک را هم خواهیم داشت زیرا هیچگونه واگرایی از دین و سکولاریزه شدن آموزه های دینی وجود نخواهد داشت.
معنوی اضافه کرد: در دعای افتتاح می خوانیم: «لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ» بر اساس این فراز، سکولاریزه شدن آموزه های دینی که از نگرانی های عصر غیبت است، در عصر ظهور و حتی در آستانه ظهور وجود نخواهد داشت و شاهد این انحطاط تاریخی و انحطاط منتظران از مبانی معرفتی رخ نخواهد داد.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: نه تنها دین سکولار نخواهد شد بلکه مردم در جهان آرایی همگام و همراه با امام زمان(عج) حرکت می کنند و جهان به سمتی می رود که در هر گوشه جهان فریاد توحید طنین انداز خواهد شد.
پایان پیام/9
خبرگزاری شبستان: امام زمان(عج) پس از ظهور با اظهار اسلام ناب، وحدت و یکپارچگی را در جامعه ایجاد کرده و جامعه جهانی منسجمی را شکل خواهند داد که البته این دین، چیزی جز سنت پیامبر(ص) نیست که در دعای افتتاح از آن به عنوان «سُنَّهَ نَبِیِّکَ» یاد می شود.
حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ اَظْهِرْ بِهِ دینَکَ وَسُنَّهَ نَبِیِّکَ حَتّى لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ؛ خدایا بدو دین خود و روش پیامبرت را آشکار ساز به طورى که چیزى از امور حقه نماند که ناچار باشد از ترس مردم پنهانش کند»، براساس این فراز در می یابیم که دین اسلام جهان شمول است و مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه جهان شمولی واقعی در دین اسلام است، تصریح کرد: جهان شمولی مطلوب در اسلام تجلی خواهد یافت و این پدیده به دست امام زمان(عج) محقق خواهد شد، چنان که در این فراز دعای افتتاح هم بیان شده که اسلام بنابر سنت الهی، جهانی خواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه است که دین اسلام، نه تنها در مناطق اسلامی، بلکه در مناطق غیراسلامی هم مورد توجه و استقبال قرار خواهد گرفت و در سراسر جهان، این دین آسمانی رواج می یابد.
معنوی جهان شمولی را تفاوت اصلی عرضه دین توسط حضرت حجت(عج) با انبیاء و اولیای پیشین معرفی کرد و افزود: در دوره انبیاء گذشته، دین به صورت منطقه ای یا برای قومیت خاص وجود داشته است اما در دولت کریمه امام زمان(عج)، قومیت و ملیت کنار خواهد رفت و براساس روایت همانگونه که سرما و گرما وارد خانه های مردم می شود، دین هم وارد خانه های آنان می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: جهان شمولی دین این پیام را دارد که در آخرالزمان و دوران غیبت، فقط و فقط مسیر دینداری و دینمداری به ظهور امام زمان(عج) می انجامد و منتظران ظهور هر اندازه که به آموزه های دینی بیشتر متصل شوند، زمینه ظهور را فراهم کرده اند.
ردّیه افتتاح بر باور غربت اسلام در آخرالزمان
وی با بیان اینکه اسلام در آخرالزمان نسبت به دوره های پیشین پیشرفت و رشد بیشتری خواهد داشت، تاکید کرد: این تصور که در دوران آخرالزمان و در دوران منتهی به عصر ظهور، دین غریب خواهد شد و مردم از دین فاصله خواهند گرفت، باتوجه به دعای افتتاح و ادعیه دیگر، صحیح نیست، بلکه براساس این دعا، دین مبین اسلام روز به روز برجسته تر شده و بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.
معنوی با بیان اینکه کارِ ویژه امام زمان(عج) اظهار و متبلور کردن دین اسلام در سطح جهانی است، اضافه کرد: امام زمان(عج) با اظهار اسلام ناب، وحدت و یکپارچگی را در جامعه ایجاد کرده و جامعه جهانی منسجمی را شکل خواهند داد که البته این دین، چیزی جز سنت پیامبر(ص) نیست که در دعای افتتاح از آن به عنوان «سُنَّهَ نَبِیِّکَ» یاد می شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در دوران ظهور، سبک زندگی مردم منطبق با سبک زندگی اسلامی خواهد شد و پیامبر(ص) را به عنوان اسوه و الگو مورد توجه قرار می گیرند، یعنی قرآن، کتاب مشیء زندگی آنان می شود و دین براساس سنت نبوی رعایت می شود.
فلسفه سختی دینداری در آخرالزمان
وی با اشاره به افزایش دینداری در آخرالزمان، گفت: این افزایش به معنای سهولت دینداری نیست بلکه در آخرالزمان براساس روایات، دینداری سخت و سخت تر می شود نه کم و کمتر؛ زیرا برخی معتقدند این سخت بودن به معنای کمتر شدن است در حالی که بنابر تصریح دعای افتتاح، اظهار دین توسط امام زمان(عج) پس از ظهور، به معنای کمرنگ بودن دینداری نیست بلکه مردم با تمام سختی ها به دین توجه بیشتری خواهند داشت البته شاید علت این سختی، براساس فرازهای بعدی این دعا، به جهت افزایش و فراگیری جنگ نرم و ضرورت های جهاد اکبر در آخرالزمان باشد.
معنوی با بیان اینکه دینداری در عصر ظهور امام زمان(عج) تفاوت خاصی با عصر انبیاء و ائمه(ع) گذشته دارد، تاکید کرد: با ظهور امام دوازدهم(عج)، متدینان هیچ ترس و واهمه ای برای ابراز دین و باورهای خود ندارند؛ جامعه ای که بنای دینداری دارد، با موانعی همچون حبّ نفس، مال و زن و فرزند افراد مواجه می شود، این چالش ها گاهی تا جایی شدت می یابد که اجازه دینداری را به ما نمی دهد چنان که بعضا امروز شاهد چنین پدیده ای هستیم.
وی اضافه کرد: اما در جامعه مهدوی به سنت پیامبر(ص) عمل می شود، به گونه ای که هیچ کس از شرارت ها یا تنش هایی که در مسیر دینداری شان ایجاد می شود، ترسی نخواهند داشت؛ اساساً بنابر تصریح دعای افتتاح بحران ها و چالش های آخرالزمانی ماندگار نبوده و از بین خواهند رفت.
استاد حوزه و دانشگاه پذیرش جهانی دین در عصر ظهور را امری فطری خواند و گفت: دین به عنوان ظرفیتی که فرصت عبودیت و همراهی امام زمان(عج) را فراهم می کند، تهدیدات دین گریزی را هم از بین خواهد برد، به گونه ای که در عصر ظهور امام دوازدهم(عج) با یک جهان بینی دینی مواجه خواهیم بود و مردم در نگرش، بینش و گرایش های خود و اندیشمندان در نظریه پردازی های شان، نسبت به هر مسئله ای از منظر دین نگاه و حقیقت را پیدا می کنند.
پیشرفت 12 برابری دین در عصر ظهور
معنوی اظهار کرد: بنابر تصریح دعای افتتاح، اظهار دین توسط امام زمان(عج) براساس یک سنت و قانون الهی، به مردم علم و حتی فراتر از آن، بینشی عطا می کند و حضرت مهدی(عج) نیز آن را رشد می دهند، بطوری که براساس روایات، دین پیشرفتی 12 برابری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در عصر ظهور جهان آرایی نیز دینی خواهد شد، تصریح کرد: یعنی اظهار دین، هم در نظریه پردازی و هم در اداره امور جهان خود را نشان خواهد داد و در نهایت هم در جهان آرایی دینی متبلور خواهد شد؛ به عبارت دیگر، علاوه بر اینکه توحید نظری و عملی داریم، توفیق دوری از شرک را هم خواهیم داشت زیرا هیچگونه واگرایی از دین و سکولاریزه شدن آموزه های دینی وجود نخواهد داشت.
معنوی اضافه کرد: در دعای افتتاح می خوانیم: «لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ» بر اساس این فراز، سکولاریزه شدن آموزه های دینی که از نگرانی های عصر غیبت است، در عصر ظهور و حتی در آستانه ظهور وجود نخواهد داشت و شاهد این انحطاط تاریخی و انحطاط منتظران از مبانی معرفتی رخ نخواهد داد.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: نه تنها دین سکولار نخواهد شد بلکه مردم در جهان آرایی همگام و همراه با امام زمان(عج) حرکت می کنند و جهان به سمتی می رود که در هر گوشه جهان فریاد توحید طنین انداز خواهد شد.
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar