Pada hakikatnya manusia dalam menjawab peringatan Al-Qur’an terbagi menjadi dua, yang pertama ialah yang menerima seruan Al-Qur’an, dan ada juga yang tidak menerimanya mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafiq.
Hal ini disampaikan Ayatullah Muhammadi Rey Syahri dalam kajian tafsirnya saat menjelaskan tentang tafsir surat Al-baqarah ayat 6. Dijelaskannya, dalam ayat ini ditekankan bahwa segala ancaman Al-Qur’an terhadap orang-orang kafir tidak ada pengaruhnya sama sekali karena tidak ada keimanan sedikitpun dalam hati mereka.
Sebagaimana dalam surat Al-an’aam ayat 19 dijelaskan bahwasanya Allah swt menjadi saksi di antara Rasulullah saww dan manusia, dan Al-Qur’an Karim telah diwahyukan kepada nabi Muhammad saww dan Rasul saww memberikan peringatan kepada manusia atas pesan yang telah sampai kepadanya.
Ayatullah Rey Syahri menambahkan, dalam riwayat diceritakan bahwa suatu hari Rasulullah saww berada di atas gunung yang tinggi, kemudian nabi saww dengan suara keras berkata “wahai sekalian! Jika aku mengatakan bahwa pada malam nanti akan datang musuh-musuh yang akan membinasakan kalian maka apakah kalian akan percaya?.
Mereka yang hadir berkata: kami tidak pernah mendengar perkataan dusta darimu karena engkau adalah orang yang jujur dan terpercaya, maka pasti kami akan percaya apa yang engkau katakan. Kemudian Rasul saww kembali berkata “kalau begitu aku beritahukan kepada kalian bahwa tentang azab dan siksaan yang sangat pedih, dimana jika kalian tidak memilih jalan yang aku tunjukan maka kalian akan tertimpa azab tersebut.” Pada akhirnya mereka tidak menerima dakwah Rasulullah saww.
Pada hakikatnya manusia dalam menjawab peringatan Al-Qur’an terbagi menjadi dua, yang pertama ialah yang menerima seruan Al-Qur’an, dan ada juga yang tidak menerimanya mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafiq, demikian jelasnya.
به نقل از روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره گفت: در این آیه تاکید شده است که هشدارهای قرآن برکافران تاثیری نخواهد داشت، زیرا آن ها به هیچ وجه ایمان نخواهند آورد.
آیت الله محمدی ری شهری با استناد به آیه 19 سوره انعام بیان کرد: بنا بر تصریح قرآن کریم، خداوند ميان پیامبر(ص) و مردم گواه و شاهد است و قرآن به پیامبر(ص) وحى شده تا با آن مردم را و هر آنکس را كه اين پيام به او برسد هشدار دهد.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در روایت آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) بر بلندی کوهی در مکه قرار گرفت و فریاد « یا صباحا » سرداد که نوعی فریاد هشدارآمیز برای مردم آن دوره شناخته می شد و پس از اینکه همه مردم در آن منطقه جمع شدند، ابتدا پیامبر(ص) فرمودند که اگر به شما بگویم دشمنی امشب میخواهد به شما شبیخون بزند، سخن مرا باور میکنید؟ همه گفتند: ما از تو دروغی نشنیدهایم تو صادق و امین هستی، پس سخنت را باور میکنیم، رسول اکرم (ص) در پاسخ فرمودند که من شما را از عذاب شدید و خطرناکی می ترسانم که اگر راهی که به شما معرفی کرده ام، انتخاب نکنید، آن عذاب در انتظار شماست، در این میان ابولهب با اینکه عموی پیامبر بود، خطاب به پیامبر(ص) فریاد زد: ما را دعوت کردهای از این سخنان به ما بگویی «تباً لک»(یعنی دستهایت بریده باد) و در این حال سوره شریفه « تبت یدا ابی لهب و تب» نازل گردید.
آیت الله محمدی ری شهری در ادامه گفت: در روایت آمده است که پیامبراکرم(ص) پس از آیه شریفه «و انذر عشيرتك الاقربين ... » خویشان و نزدیکان خود را فراخواند به آنان فرمود: « ای مردم! بلدِ راه به كسان خود دروغ نمى گويد و من اگر هم دروغگو بودم، به شما دروغ نمى گفتم به خداوندى كه هيچ خدايى جز او نيست، من فرستاده به حق خدا به سوى شما خصوصا و به سوى همه مردم عموما هستم به خدا قسم همان گونه كه مى خوابيد، مى ميريد و همان گونه كه بيدار مى شويد، برانگيخته خواهيد شد و مطابق كردارتان حسابرسى خواهيد شد و در برابر نيكى، پاداش نيك خواهيد يافت و در برابر بدى، كيفر بد خواهيد چشيد بهشت جاويدان در كار است و دوزخ هميشگى.»
تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار داشت: مردم در پاسخ به هشدارهای قرآن دو دسته اند، یکی کسانی که دعوت قرآن را می پذیرند یعنی متقیان و نیز کسانی که دعوت قرآن را نمی پذیرند که آنان نیز به دو گروه کافران و منافقان تقسیم می شوند.
آیت الله محمدی ری شهری با طرح این پرسش که اکثر پیروان نخستین پیامبر(ص)، ابتدا کافر بودند و پس از بعثت آن حضرت مسلمان شدند در بیان دلیل اینکه قرآن می فرماید هشدار پیامبر در کافران اثری ندارد گفت: مقصود از کافران ، همه افراد غیر مسلمان نیست بلکه گروه خاصی از آنها است وکافران به سه دسته کافری که نه خوب است و نه بد، کافر خوب و نیز کافر بد تقسیم می شود که در جلسه آینده ان شاء الله توضیحات آن بیان خواهد شد.
جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شبها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار میگردد.
پایان پیام/49
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar