Sebagaimana yang kita ketahui bahwa Sayyidah Zahra sa adalah orang pertama membela Imam Ali as, hal ini terlepas dari hubungan Sayyidah Zahra sa dengan Imam Ali, namun karena untuk membela Imamnya.
Shabestan News Agency, meskipun Sayyidah Fathimah Az-Zahra sa hidup jauh sebelum kelahiran Imam Mahdi afs, namun kehidupan Sayyidah Zahra memiliki banyak pelajaran yang bisa diambil oleh para penanti Imam Zaman afs.
Sehubungan dengan teladan Sayyidah Fathimah Az-Zahra sa menurut lisan suci Imam Zaman afs yang disebutkan dalam riwayat, Hujjatul Islam Jawad Ja’fari menjelaskan bahwa di antara pembahasan tentang wanita yang menjadi perhatian di masa kegaiban Imam Zaman afs ialah tentang teladan wanita agung dan perannya.
Hujjatul Islam Jawad Ja’fari menambahkan, saat kita membicarakan tentang masa kegaiban Imam Zaman afs dan hubungan masyarakat dengan Imam afs maka tidak lepas dari poin penting akan ucapan beliau tentang ibunda beliau yaitu Sayyidah Fathimah Az-Zahra sa, dimana beliau afs berkata “dalam diri puteri Rasulullah saww (Fathimah sa) terdapat suri teladan yang baik untukku” yakni ucapan, perbuatan dan tindakan Sayyidah Fathimah sa merupakan teladan bagi Imam Mahdi afs.
Sementara Hujjatul Islam Muhammad Kufail bertepatan dengan hari-hari kesyahidan Sayyidah Zahra sa menuturkan bahwa Sayyidah Fathimah sa merupakan teladan bagi penanti Imam Zaman afs, baik dari sisi membela wilayat Imamnya dan sisi dalam mempersiapkan wilayatnya.
Sebagaimana yang kita ketahui bahwa Sayyidah Zahra sa adalah orang pertama membela Imam Ali as, hal ini terlepas dari hubungan Sayyidah Zahra sa dengan Imam Ali, namun karena untuk membela Imamnya, demikian jelasnya.
مروری کوتاه بر سیره حضرت زهرا(س) نشان می دهد ایشان اگرچه سال ها پیش از ولادت حضرت مهدی(عج) می زیسته اند اما سبک زندگی شان سراسر منتظرانه و دارای آموزه های انتظار برای عصر غیبت است.
از این رو، در آستانه سالروز شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه(س) با دو تن از کارشناسان درباره وجوه انتظار در سبک زندگی فاطمی گفت وگو کرده ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:
حجت الاسلام جواد جعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در رابطه با ولایت پذیری و تبعیت از ولی زمان در سیره اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها، اظهار کرد: زندگی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را از جهات مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. هم زندگی شخصی ایشان را آن هنگام که دختری در منزل پدر بودند؛ هم زمانی که ازدواج کرده و همسر امیرالمومنین امام علی (ع) شدند و هم به عنوان یک مادر برای فرزندانشان. اما زندگی سیاسی و اجتماعی و فعالیت های ایشان و تاثیرگذاری در وقایع سیاسی و اجتماعی در جامعه نیز باید مورد بحث و دقت نظر قرار گیرد.
وی افزود: شاید زیباترین جمله ای که در رابطه با ولایت پذیری و زندگی اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها وجود دارد، کلام امام مهدی (ع) است که فرمودند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ؛ دختر رسول خدا صل الله علیه وآله برای من اسوه ای حسنه است.» دقت کنید با این که حضرت مهدی(عج) خود حجت خدا هستند، به عنوان یک انسان کامل، در جایگاه الگو قرار دارند و خود به عنوان یک الگو شناخته می شوند، اما می فرمایند: اگر من نیز بخواهم الگویی داشته باشم و کسی را الگوی خود قرار دهم، دختر رسول خدا(ص) برای من الگوی خوبی است.
این محقق و کارشناس مهدوی تاکید کرد: این نشان می دهد که رفتار حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها تا چه حد دقیق و به چه میزان مورد عنایت حضرت حق و مورد عنایت ائمه معصومین علیهم السلام بوده است. قبل از هر چیزی باید اهمیت رفتار این بانوی بزرگوار(س) را تبیین کرد. زیرا برخی از مخالفان اهل بیت(ع)، این شبهه را مطرح می کنند که «دختر جوانی که در سن جوانی نیز به شهادت رسیده (یا به قول آنها از دنیا رفته است) تا چه حد می تواند به عنوان الگو مورد اتکاء باشد؟»
حجت الاسلام جعفری در پاسخ این شبهه گفت: در پاسخ به این شبهه تنها همین جمله و کلام امام عصر علیه السلام کافی است که ایشان حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را بهترین الگوی خود معرفی می کنند و یا آن حدیث نبوی که رسول گرامی خدا(ص) فرمودند: «هر کس فاطمه را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است و ...» یا این سخن حضرت(ص) که فرمودند: «رضایت الهی در رضایت فاطمه است.» همه این موارد نشان می دهد رفتار صدیقه طاهره سلام الله علیها تا چه میزان حجت است! تا چه میزان معیار و ملاک است! و تا کجا می توان از آن تبعیت کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در رابطه با بحث ولایت پذیریِ یگانه بانوی عالم بشریت تاکید کرد: درباره ولایت پذیری آن حضرت(س) نیز همین کلام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه را در نامه و توقیع مبارک آن حضرت(عج) در نظر بگیریم که دقیقا نحوه برخورد با مخالفانی است که قدرت سیاسی، اجتماعی و تبلیغاتی در دست آنهاست.
تجلی هشت مقام منتظران در حضرت صدیقه(س)
بنابر این گزارش، حجتالاسلاموالمسلمین محمدصادق کفیل، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) نیز در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) انجام شد، با اشاره به اینکه حضرت صدیقه طاهره(س) الگوی منتظران هستند، اظهار کرد: ایشان در دفاع از ولایت، امامت و دغدغه داشتن برای ولی و امام، در عالم، حرف اول را می زنند در واقع حضرت صدیقه(س) تجلی 8 مقامی هستند که منتظران هر صبح در دعای عهد، طلب می کنند.
وی اضافه کرد: در دعای عهد هر روز صبح می خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ»، «الذَّابِّينَ»، «الْمُمْتَثِلِينَ» ، «الْمُسَارِعِينَ»، «الْمُحَامِينَ»، «السَّابِقِينَ»، و «الْمُسْتَشْهَدِينَ»؛ جلوه عملی این مقام ها در عالم، حضرت زهرا(س) بوده اند که با همه وجود، یار و کمک رسان امام(ع) بودند و از امیرالمومنین(ع) حمایت و دفاع کردند.
کفیل با اشاره به اینکه اراده امام بر اراده حضرت زهرا(س) سبقت داشت، تصریح کرد: ایشان اگرچه دختر پیامبر(ص) و همسر امیرالمومنین امام علی(ع) هستند اما همه وجود خود را در این مسیر قرار می دهند که امام زمانم چه می خواهد و کوشیدند دغدغه امام زمان(عج) خود را برطرف کنند.
گام عملی حضرت زهرا(س) در مسیر دفاع از ولایت
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: همراهی با امام عصر(عج) علاقه وجودی همه افراد است و همه می گویند که امام زمان(عج) را دوست دارند و هر صبح دعا می کنند که خداوندا! ما را جزء یاران و حمایت کنندگان امام عصر(عج) قرار ده، که همه اینها در گفتار است و در دعا طلب می شود اما فردی هست که در این مسیر حرکت می کند و حضرت زهرا(س) اینگونه بودند و تنها نگفتند من عاشق امیرالمومنین(ع) و امام زمان خود هستم و دوست دارم یار ایشان باشم بلکه در این مسیر گام برداشتند.
حضرت زهرا(س) دعای «وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» را عینیت بخشیدند
وی با اشاره به اینکه برخی در این مسیر تا جایی پیش می روند که به ضررشان تمام نشود، تصریح کرد: برخی افراد در مسیر دین، معنویت و دفاع از امام تا جایی گام برمی دارند که به نفعشان باشد و به ضررشان تمام نشود اما حضرت زهرا(س) عملگرا بودند و در این مسیر تا پایان جان پیش رفتند و تا زنده بودند، یا علی می گفتند و ایشان در نهایت «وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» را عملی کردند و در رکاب امام زمانشان به شهادت رسیدند.
کفیل با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) برای برپایی حکومت اسلامی گام برمی داشتند، گفت: وجود نورانی ائمه معصومین(ع) همگی امام بودند و بعد از شهادت هر امامی، فرزند بزرگوارشان به امامت می رسیدند اما دغدغه اهل بیت(ع)، برپایی حکومت اسلامی بوده است، دغدغه حضرت زهرا(س) برای امامت امیرالمومنین امام علی(ع) نبود زیرا ایشان امام بودند و حتی در آن 25 سال خانه نشینی هم امام(ع) بودند بلکه دغدغه حضرت زهرا(س) برای حکومت امیرالمومنین(ع) بود، برای آن بود که حاکم مسلمین، یک مسلمان واقعی باشد و اداره جامعه مسلمین به دست یک انسان کامل باشد.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به اینکه برخی می گویند که حضرت مهدی(عج)، امام است و در نهایت، روزی خواهد آمد، افزود: اگر این تصور و بیان صحیح بود، حضرت زهرا(س) هم باید می فرمودند که امیرالمومنین(ع) امام هستند و در نهایت روزی به حکومت خواهند رسید اما اینگونه نگفتند و فرمودند، علی (ع) باید امروز حکومت کند و بر نمی تابیدند که حتی یک روز هم، حاکم مسلمین، خانه نشین باشد و تا پایان جان رفتند تا حاکمیت مسلمانان به دست امام عالمیان، باشد.
برای ظهور باید تا پای جان پیش رفت!
وی اضافه کرد: گاهی اوقات، نقل می شود که امام زمان(عج) بالاخره روزی خواهند آمد، خداوند هم در این زمینه وعده داده و این وعده هم محقق خواهد شد اما الگوگیری از حضرت زهرا(س) اینگونه است که برای تحقق ظهور امام زمان(عج) باید تا پای جان پیش رفت، تلاش کرد، دغدغه دین داشت و با امام عصر(عج) سنخیت ایجاد کرد تا این ظهور رخ دهد.
کفیل با اشاره به اینکه بعد از 25 سال، اگر امیرالمومنین(ع) توانستند حکومت کنند، بواسطه زمینه سازی حضرت زهرا(س) در آن 75 روز یا 95 روز بود، گفت: اگر گام های روشنگرانه حضرت زهرا(س) نبود، معلوم نبود که امیرالمومنین امام علی(ع) بتوانند در آن چند سال هم، حکومت کنند کمااینکه دیگر امامان(ع) ما که حضرت فاطمه(س) را نداشتند، نتوانستند حکومت کنند یعنی امامان(ع) به دلیل آنکه انسان هایی که با تمام وجود یار ایشان باشند، نداشتند یا کم داشتند، نتوانستند حکومت را دست بگیرند.
احیاء و توسعه فرهنگ فاطمی، ظهور را نزدیک می کند
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه انتظار به معنای بسترسازی است، تاکید کرد: اگر امروز بنا داریم بستر ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم باید فرهنگ فاطمی احیاء شود و توسعه پیدا کند.
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar