Imam Shadiq as berkata ““sungguh syafaat kami tidak akan diberikan kepada orang yang meremehkan shalat.”
Shabestan News Agency, Dalam agama Islam shalat memiliki kedudukan yang sangat tinggi sampai-sampai dalam riwayat-riwayat disebutkan bahwa shalat adalah tiang agama, dan hal yang pertama dihisab dari manusia ialah shalat. Jika shalatnya diterima maka seluruh amalannya akan diterima, dengan demikian barang siapa yang meremehkan shalat maka akan mendapat azab di dunia dan di akhirat.
Sebagaimana yang dikatakan Imam Shadiq as bahwasanya shalat adalah pembeda antara keimanan dan kekafiran, dengan demikian barang siapa yang ingin mendirikan sebuah kemah dengan nama agama maka harus memiliki tiang yang kuat dan kokoh, dan tiang tersebut ialah shalat.
Di akhir hayatnya Imam Shadiq as berpesan kepada keluarganya “sungguh syafaat kami tidak akan diberikan kepada orang yang meremehkan shalat.”
Dalam sebuah riwayat disebutkan bahwa suatu hari Sayyidah Zahra sa bertanya kepada Rasulullah saww “wahai ayahku! Balasan apa yang diberikan kepada orang-orang yang meremehkan shalatnya?,”
Rasulullah saww menjawab “6 azab akan diberikan di dunia, 3 azab diberikan pada saat kematiannya, 3 azab saat kebangkitannya, 3 azab saat hari kiamat tiba.”
Di antara azab di dunia tersebut ialah: Allah swt akan mencabut berkah usia dan rezekinya, amalan yang ia lakukan tidak ada pahalanya, doanya tidak dikabulkan.
Azab saat kematiannya ialah ia akan mati dalam keadaan kelaparan dan kehausan.
سستی کننده نماز به پانزده بلا مبتلا می شود
نماز ستون خيمه دين است و امام صادق (ع) نماز را مرز ايمان و کفر دانسته است. بنابر اين، اگر کسي بخواهد خيمه ايي به نام دين را برپا کند، بايد همواره در انديشه تيرک اصلي و ستوني باشد
به گزارش گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ نماز در دین مبین اسلام آنقدر اهمیت دارد که در احادیث ما آمده است که نماز عمود خیمه دین است و اول چیزی که از انسان محاسبه میشود نماز است که اگر مقبول واقع شود سایر اعمال نیز مقبول میشود لذا کسانی که نسبت به نماز سهل انگاری می کنند عواقبی سوء در دنیا و آخرت گریبان گیرشان خواهد شد.
نماز ستون خيمه دين است و امام صادق (ع) نماز را مرز ايمان و کفر دانسته است. بنابر اين، اگر کسي بخواهد خيمه ايي به نام دين را برپا کند، بايد همواره در انديشه تيرک اصلي و ستوني باشد که دين بدان استوار ميگردد.
استاد مطهري در کتاب" آزادي معنوي" مينويسد
يکي از گناهان، استخفاف نماز يعني سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن يک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفيف شمردن، استخفاف کردن، بي اهميت تلقي کردن گناه ديگري است. پس از وفات امام صادق عليه السلام ابوبصير آمد به امّ حميده تسليتي عرض کند. امّ حميده گريست. ابوبصير هم که کور بود گريست. بعد امّ حميده به ابوبصير گفت: ابوبصير! نبودي و لحظه ي آخر امام را نديدي؛ جريان عجيبي رخ داد. امام در يک حالي فرو رفت که تقريباً حال غشوه اي بود. بعد چشمهايش را باز کرد و فرمود: تمام خويشان نزديک مرا بگوييد بيايند بالاي سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کرديم. وقتي همه جمع شدند، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طي ميکرد يکمرتبه چشمش را باز کرد، رو کرد به جمعيت و همين يک جمله را گفت:اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ هرگز شفاعت ما به مردمي که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسيد. اين را گفت و جان به جان آفرين تسليم کرد."
در باب آثار و عقوبات سبک شمردن نماز، روايتي از حضرت ختمي مرتبت به نقل از دختر مکرمهشان نقل شده است که بسيار تکانهنده است:
"حضرت زهرا سلام الله عليها از رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم، سوال کرد: « فقالت: يا ابتاه ما لمن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء ». از رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلـم پرسيدند: اى پدر! مردان و زنانى كه نمازشان را سبك مى شمرند، چه [جزايى] دارند؟
پیامبر پاسخ دادند: اى فاطمه! هر كس از مردان يا زنان، نمازش را سبك بشمرد، خداوند، او را به پانزده خصلت مبتلا مى كند: شش خصلت در دنيا، سه خصلت هنگام مرگش، سه خصلت در گورش و سه خصلت در قيامت، هنگامى كه از گورش بيرون مى آيد.
امّا آنچه در دنيا به او مى رسد:
خداوند، بركت را از عمر و روزى اش بر مى دارد،
نشان صالحان را از چهره اش مى زدايد،
به هر عملى كه انجام مى دهد، پاداشى داده نمى شود،
دعايش به آسمان نمى رود
و ششم اين كه براى او در دعاى صالحان نصيبى نيست.
امّا آنچه هنگام مرگش به او مى رسد:
نخست، خوار، دوم گرسنه و سوم، تشنه مى ميرد. و اگر از نهرهاى دنيا به او بنوشانند، سيراب نمى شود.
امّا آنچه در گورش به او مى رسد:
نخست، آن كه خداوند، فرشته اى مى گمارد تا او را در گورش بيازارد،
دوم اين كه گورش را بر او تنگ مى كند
و سوم اين كه گورش تاريك است.
امّا آنچه روز قيامت هنگام بيرون آمدن از گورش به او مى رسد:
نخست، آن كه خداوند، فرشته اى مى گمارد تا او را با صورت [روى زمين] بكشد، در حالى كه مردم به او مى نگرند،
دوم اين كه بازخواست سختى مى شود
و سوم اين كه خداوند به او نمى نگرد، وپاكش نمى سازد و عذابى دردناك دارد.
منابع:
بحار الأنوار: ج 83 ص 21
آزادي معنوي. مرتضي مطهري
پایان پیام/49
به گزارش گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ نماز در دین مبین اسلام آنقدر اهمیت دارد که در احادیث ما آمده است که نماز عمود خیمه دین است و اول چیزی که از انسان محاسبه میشود نماز است که اگر مقبول واقع شود سایر اعمال نیز مقبول میشود لذا کسانی که نسبت به نماز سهل انگاری می کنند عواقبی سوء در دنیا و آخرت گریبان گیرشان خواهد شد.
نماز ستون خيمه دين است و امام صادق (ع) نماز را مرز ايمان و کفر دانسته است. بنابر اين، اگر کسي بخواهد خيمه ايي به نام دين را برپا کند، بايد همواره در انديشه تيرک اصلي و ستوني باشد که دين بدان استوار ميگردد.
استاد مطهري در کتاب" آزادي معنوي" مينويسد
يکي از گناهان، استخفاف نماز يعني سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن يک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفيف شمردن، استخفاف کردن، بي اهميت تلقي کردن گناه ديگري است. پس از وفات امام صادق عليه السلام ابوبصير آمد به امّ حميده تسليتي عرض کند. امّ حميده گريست. ابوبصير هم که کور بود گريست. بعد امّ حميده به ابوبصير گفت: ابوبصير! نبودي و لحظه ي آخر امام را نديدي؛ جريان عجيبي رخ داد. امام در يک حالي فرو رفت که تقريباً حال غشوه اي بود. بعد چشمهايش را باز کرد و فرمود: تمام خويشان نزديک مرا بگوييد بيايند بالاي سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کرديم. وقتي همه جمع شدند، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طي ميکرد يکمرتبه چشمش را باز کرد، رو کرد به جمعيت و همين يک جمله را گفت:اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ هرگز شفاعت ما به مردمي که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسيد. اين را گفت و جان به جان آفرين تسليم کرد."
در باب آثار و عقوبات سبک شمردن نماز، روايتي از حضرت ختمي مرتبت به نقل از دختر مکرمهشان نقل شده است که بسيار تکانهنده است:
"حضرت زهرا سلام الله عليها از رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم، سوال کرد: « فقالت: يا ابتاه ما لمن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء ». از رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلـم پرسيدند: اى پدر! مردان و زنانى كه نمازشان را سبك مى شمرند، چه [جزايى] دارند؟
پیامبر پاسخ دادند: اى فاطمه! هر كس از مردان يا زنان، نمازش را سبك بشمرد، خداوند، او را به پانزده خصلت مبتلا مى كند: شش خصلت در دنيا، سه خصلت هنگام مرگش، سه خصلت در گورش و سه خصلت در قيامت، هنگامى كه از گورش بيرون مى آيد.
امّا آنچه در دنيا به او مى رسد:
خداوند، بركت را از عمر و روزى اش بر مى دارد،
نشان صالحان را از چهره اش مى زدايد،
به هر عملى كه انجام مى دهد، پاداشى داده نمى شود،
دعايش به آسمان نمى رود
و ششم اين كه براى او در دعاى صالحان نصيبى نيست.
امّا آنچه هنگام مرگش به او مى رسد:
نخست، خوار، دوم گرسنه و سوم، تشنه مى ميرد. و اگر از نهرهاى دنيا به او بنوشانند، سيراب نمى شود.
امّا آنچه در گورش به او مى رسد:
نخست، آن كه خداوند، فرشته اى مى گمارد تا او را در گورش بيازارد،
دوم اين كه گورش را بر او تنگ مى كند
و سوم اين كه گورش تاريك است.
امّا آنچه روز قيامت هنگام بيرون آمدن از گورش به او مى رسد:
نخست، آن كه خداوند، فرشته اى مى گمارد تا او را با صورت [روى زمين] بكشد، در حالى كه مردم به او مى نگرند،
دوم اين كه بازخواست سختى مى شود
و سوم اين كه خداوند به او نمى نگرد، وپاكش نمى سازد و عذابى دردناك دارد.
منابع:
بحار الأنوار: ج 83 ص 21
آزادي معنوي. مرتضي مطهري
پایان پیام/49
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar