Semua agama meyakini tentang kedatangan penyelamat akhir zaman, oleh sebab itu dalam ziarah Imam Mahdi afs disebutkan “salam atasmu wahai Imam semua umat yang sedang menantimu.”
Shabestan News Agency, Dalam surat Al-Anbiya ayat 105 disebutkan “Dan sungguh telah Kami tulis di dalam Zabur sesudah ( Kami tulis dalam ) Lauhul mahfuz, bahwasanya bumi ini akan diwarisi oleh hamba- hamba- Ku yang saleh,” jika dilihat dari ayat diatas dapat difahami bahwa harus ada kesalehan yang menjadi prioritas dalam masyarakat yang didsarkan pada tujuan masyarakat Mahdawi.
Terdapat riwayat yang menjelaskan tafsiran tentang ayat di atas bahwasanya ayat tersebut dengan jelas mengisyaratkan tentang sahabat-sahabat Imam Mahdi afs.
Mengenai hal ini Imam Baqir as bersabda “mereka (orang-orang saleh) adalah sahabat-sahabat Al-Mahdi di akhir zaman.”
Dalam hadits lainnya disebutkan bahwa “mereka adalah Al-Qaim dan sahabat-sahabatnya,” selain riwayat-riwayat yang telah disebutkan terdapat banyak hadits-hadits lainnya yang membahas masalah ini yang telah dinukil baik oleh Syi’ah maupun Sunni, dimana pada suatu saat Imam afs akan memenuhi bumi ini dengan keadilan setelah sebelumnya dipenuhi oelh kezhaliman.
Semua agama meyakini tentang kedatangan penyelamat akhir zaman, oleh sebab itu dalam ziarah Imam Mahdi afs disebutkan “salam atasmu wahai Imam semua umat yang sedang menantimu.”
Hamba-hamba yang saleh, hakim dan pewaris bumi merupakan salah satu di antara sunnah Ilahi. Agama ini tidak akan pernah terpisah dari politik, oleh sebab itu dalam surat Al-anbiya disebutkan bahwa hamba-hamba Allah yang saleh yang akan mewarisi bumi ini yakni dalam memerintah dunia ini.
قرآن کریم در آیه 105 از سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.»
کلمه زبور در لغت عرب به معنای هر نوع نوشته و کتاب است؛ چنان که در قرآن نیز آمده است: «وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ؛ و هر عملی که کردند در کتبنامه عملشان ثبت است» (1) ولی در آیه «وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا» (2) به قرینه نام حضرت داود علیه السلام به نظر می رسد که مراد، کتاب اختصاصی آن حضرت(ع) است که در برگیرنده مجموعه مناجات ها، نیایش ها و اندرزهای ایشان بوده و پس از تورات نازل شده است.
مرداد از «ذکر» در این آیات نیز تورات می باشد؛ چنان که در آیه 48 همین سوره مبارکه تصریح شده که تورات، ذکر است: «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَىٰ وَهَارُونَ الْفُرْقَانَ وَضِيَاءً وَ ذِكْرًا لِلْمُتَّقِينَ.»
بعضی گفته اند که منظور از «زبور» در این آیه تمام کتب آسمانی، مراد از «ذکر» قرآن مجید و کلمه «مِن بَعد» نیز به معنای «علاوه بر» است، که در این صورت معنای آیه چنین می شود: «ما علاوه بر قرآن در تمام کتب آسمانی نوشتیم که وارثان زمین، قطعاً بندگان صالح من خواهند بود.»
از امام صادق علیه السلام درباره زبور و ذکر سوال شد. آن حضرت(ع) فرمودند: «ذکر نزد خداوند است و زبور، کتاب نازل شده بر داود علیه السلام است و همه کتاب های نازل شده، نزد اهل علم است و آنان ما اهل بیت(ع) هستیم».(3)
در پنج مورد از مطالب زبور(مزامیر) حضرت داود علیه السلام - که امروز جزو کتب عهد قدیم به شمار می رود- شبیه این تعبیر آمده است: «مردان صالح، وارث زمین خواهند شد.»
همه دین ها معقدند که نجات دهنده ای خواهد آمد؛ لذا در زیارات حضرت مهدی علیه السلام را این گونه خطاب قرار می دهیم: «السَّلامُ عَلیَ مَهدِیِّ الاُمَم؛ سلام بر تو ای امامی که همه امت ها منتظرت هستند نه فقط مسلمان ها!
در روایات متعدد آمده است که آن بندگان صالحی که وارث زمین خواهند شد، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و یارانش هستند.
یکی از سنت های الهی است که بندگان صالح، حاکم و وارث جهان باشند.(کَتَبنا) دین از سیاست جدا نیست بنابر این قسمت از آیه که می فرماید: (یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ) به ارث بردن زمین و حکومت برجهان، دو شرط دارد؛ بندگی خداوند و انجام اعمال صالح (عِبادِیَ الصَّالِحُونَ)
پی نوشت ها:
1سوره قمر آیه 52
2.سوره اسراء آیه 55
3.الکافی، ج1، ص ۲۲۵
برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی»، حجت الاسلام قرائتی به کوشش حسن ملّایی پایان پیام/99
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar