Berdasarkan ayat-ayat Ilahi mukhatab Al-Qur’an Karim ialah semua manusia, dengan demikian bahasa dan ras bukanlah tolak ukur dalam memahami Al-Qur’an, akan tetapi fitrah dalam memamahi itu sendiri.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Sayyid Muhammad Husain Azhimi dalam kajian tafsirnya. Dijelaskannya, surat Al-Fatihah adalah satu di antara surat yang terpenting di dalam Al-Qur’an, dimana nisbah surat ini dengan Al-Qur’an seperti nisbah manusia dengan alam semesta ini.
Ia menambahkan, Allah swt telah menyimpulkan semua Al-Qur’an di dalam surat Al-Fatihah, oleh karena itu barang siapa yang memahami surat Al-fatihah maka sama dengan memahami seluruh ayat-ayat Al-Qur’an, oleh karena itu juga tafsir surat Al-Fatihah sangatlah berat.
Berdasarkan ayat-ayat Ilahi mukhatab Al-Qur’an Karim ialah semua manusia, dengan demikian bahasa dan ras bukanlah tolak ukur dalam memahami Al-Qur’an, akan tetapi fitrah dalam memamahi itu sendiri, terangnya.
Allah swt berfirman “Kami mudahkan Al-Qur’an ini bagi orang-orang yang mau berfikir,” di dalam Al-Qur’an Allah swt menggunakan misal dan perumpamaan yang berlimpah supaya kita semua dapat memahami kalam Ilahi ini dengan mudah.
Saat menjelaskan Al-Qur’an Karim Rasulullah saww tidak berbicara berdasarkan kehendaknya, karena semuanya berasal dari Allah swt.
Al-Qur’an adalah mukjizat nabi Muhammad saww yang tidak akan pernah usang, karena Qur’an merupakan undang-undang alam semesta ini, jika manusia selalu akrab dengan kalam Ilahi ini maka sedikitpun tangannya tidak akan berhenti berbuat baik.
Allamah Thabathaba’i yang telah memanfaatkan Al-Qur’an dengan sebaik-baiknya namun ia merasa tidak melakukan apa-apa karena semua merupakan kasih sayang dari Allah swt. Begitu juga dengan nabi Muhammad saww dan Imam Makshum as yang merasa bukan apa-apa di hadapan Allah swt, oleh karena itu mereka mendapatkan semuanya, demikian jelasnya.
حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدحسین عظیمی، مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد جامع الزهرا(س) برگزار شد با اشاره به اینکه آیا میشود قرآن کریم را تفسیر کرد، گفت: سوره حمد یکی از مهمترین سور قرآن کریم و نسبت آن با کل قرآن کریم همانند نسبت انسان با کل عالم هستی است.
وی افزود: خداوند با هنرنمایی خاصی کل قرآن کریم را در سوره حمد خلاصه کرده است بنابراین اگر کسی سوره حمد را درک کند به منزله درک تمامی آیات قرآن کریم به شمار میرود برهمین اساس تفسیر سوره حمد بسیار سنگین است.
حجتالاسلام و المسلمین عظیمی با طرح این پرسش که آیا ما حق تفسیر قرآن کریم را داریم یا خیر؟ ابراز کرد: در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد یک نظر آن است که قرآن کریم قابل فهم است و اگر کسی مقداری به ادبیات عرب آشنا باشد و دلش قفل نداشته باشد و با گوش شنوا آیات الهی را بشنود میتواند آیات قرآن کریم را درک کند.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: براساس آیات الهی مخاطب قرآن کریم تمام مردم است، بنابراین زبان و نژاد شرط خاص برای درک و فهم آیات قرآن کریم نیست بلکه فطرت بیدار شرط درک است.
وی با استناد به آیات الهی مبنی براینکه خداوند متعال میفرماید: ما قرآن را آسان کردیم برای کسانی که اهل ذکر هستند، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم از داستانها و تمثیلهای فراوانی بهره برده تا ما انسانها به راحتی کلام الهی را درک کنیم.
حجتالاسلام و المسلمین عظیمی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب تصریف است، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید: ما قرآن را تصریف میکنیم؛ منظور از تصریف بیانهای گوناگون آیات الهی در غالبهای متفاوت است.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه برخی بر این عقیده استوار هستند که تنها امامان معصوم(ع) باید درباره آیات الهی سخن بگویند در غیر این صورت کسی نمیتواند آیات قرآن کریم را تفسیر کند، گفت: این افراد براساس برخی آیات اعتقاد دارند که قرآن برای مردم قابل فهم نیست.
استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام حسین(ع)، اظهار داشت: حضرت فرمودند: قرآن کریم بر چهار ستون عبارات، اشارات، لطائف و حقایق استوار است که عبارات را مردم عادی، اشارات را افراد خاص و لطائف را اولیای الهی درک میکنند؛ بنابراین قرآن کریم به سبب ذات اقدس الهی دارای مراحل و مراتب مختلف است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین انسان اگر تا حدودی به ادبیات عرب آشنا باشد میتواند برخی آیات الهی مانند عبارات را درک کند.
پایان پیام/487
وی افزود: خداوند با هنرنمایی خاصی کل قرآن کریم را در سوره حمد خلاصه کرده است بنابراین اگر کسی سوره حمد را درک کند به منزله درک تمامی آیات قرآن کریم به شمار میرود برهمین اساس تفسیر سوره حمد بسیار سنگین است.
حجتالاسلام و المسلمین عظیمی با طرح این پرسش که آیا ما حق تفسیر قرآن کریم را داریم یا خیر؟ ابراز کرد: در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد یک نظر آن است که قرآن کریم قابل فهم است و اگر کسی مقداری به ادبیات عرب آشنا باشد و دلش قفل نداشته باشد و با گوش شنوا آیات الهی را بشنود میتواند آیات قرآن کریم را درک کند.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: براساس آیات الهی مخاطب قرآن کریم تمام مردم است، بنابراین زبان و نژاد شرط خاص برای درک و فهم آیات قرآن کریم نیست بلکه فطرت بیدار شرط درک است.
وی با استناد به آیات الهی مبنی براینکه خداوند متعال میفرماید: ما قرآن را آسان کردیم برای کسانی که اهل ذکر هستند، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم از داستانها و تمثیلهای فراوانی بهره برده تا ما انسانها به راحتی کلام الهی را درک کنیم.
حجتالاسلام و المسلمین عظیمی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب تصریف است، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید: ما قرآن را تصریف میکنیم؛ منظور از تصریف بیانهای گوناگون آیات الهی در غالبهای متفاوت است.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه برخی بر این عقیده استوار هستند که تنها امامان معصوم(ع) باید درباره آیات الهی سخن بگویند در غیر این صورت کسی نمیتواند آیات قرآن کریم را تفسیر کند، گفت: این افراد براساس برخی آیات اعتقاد دارند که قرآن برای مردم قابل فهم نیست.
استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام حسین(ع)، اظهار داشت: حضرت فرمودند: قرآن کریم بر چهار ستون عبارات، اشارات، لطائف و حقایق استوار است که عبارات را مردم عادی، اشارات را افراد خاص و لطائف را اولیای الهی درک میکنند؛ بنابراین قرآن کریم به سبب ذات اقدس الهی دارای مراحل و مراتب مختلف است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین انسان اگر تا حدودی به ادبیات عرب آشنا باشد میتواند برخی آیات الهی مانند عبارات را درک کند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar