Hal ini menunjukan bahwa Islam tidak hanya memikirkan dirinya saja atau orang sekitarnya saja, akan tetapi ada batasan egoisme yang harus dilewatinya untuk memikirkan orang lain selain di sekitarnya.
Hal ini disampaikan Ayatullah Sayyid Abdullah dalam kajian tafsir Shahifah Sajjadiyah saat menjelaskan bahwa betapa banyak di antara perbuatan seperti hasud, bakhil, egois, dan rasa malas yang selalu menutupi diri kita ini harus dihilangkan, dengan demikian di awal bulan tahun baru ini kita harus memperbaiki diri kita dari sebelumnya.
Ia melanjutkan, karena kekangan yang dilakukan penguasa saat itu menjadikan Imam Sajjad as membuat Imam as menyebarkan Islam dengan jalan doa dan kajian akhlaq. Di antara doa dalam Shahifah Sajjadiyah terdapat doa yang menjelaskan tentang batasan-batasan seseorang, hal ini menunjukan bahwa Islam tidak hanya memikirkan dirinya saja atau orang sekitarnya saja, akan tetapi ada batasan egoisme yang harus dilewatinya untuk memikirkan orang lain selain di sekitarnya.
Dalam doa ke-27 Imam Sajjad as berkata “ya Allah! jagalah orang-orang yang singgah, dan berikanlah karunia yang lebih kepada mereka.”
Mungkin ada sebagian yang beranggapan bahwa orang-orang yang singgah pada masa Imam Sajjad as ialah orang-orang yang berada dalam pemerintahan Bani Umayyah, lantas mengapa Imam as mendoakan mereka? namun mengenai hal ini ialah bahwa meskipun dalam pemerintahan tersebut adalah orang-orang zhalim namun di antara mereka ada para wanita dan anak-anak yang harus dijaga dari orang-orang kafir.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیتاالله سیدعبدالله فاطمینیا استاد سطوح عالی حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که در مسجد جامعه ازگل برگزار شد، گفت: بسیاری از چیزها همچون حسد، بخل، خودخواهی، تنبلی وجود ما را پوسیده میکند که باید ریشه کن شود بنابراین در سال جدید نفس خود بهتر از گذشته محاسبه کنیم.
وی در شرح دعای 27 صحیفه سجادیه که درباره مرزداران است، عنوان کرد: این دعا بلندنظری و جامعه نگاه امام را نشان میدهد که ایشان به انسانها حتی در جاهای دور هم فکر میکنند.
آیتاالله فاطمینیا با بیان اینکه حکومت محدودیت زیادی برای ایشان ایجاد کرده بود اما امام از طریق دعا مدرسه و درس اخلاق داشتند، اظهار داشت: این دعای امام سجاد(ع) درباره مرزداران نشان میدهد که در اسلام فقط به فکر خود یا اطرافیان بودن کافی نیست بلکه باید از مرز خودخواهی عبور کرده و به فکر دیگران هم باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا میفرمایند خدایا حافظ مرزداران باش و از نزد خودت عطایای آنها را زیاد کن و بین آنان الفت ایجاد کن.
وی افزود: شاید برخی بگویند مرزداران زمان امام در حکومت بنیامیه بودند چرا امام برای آنها دعا میکردند، باید گفت با وجود اینکه حکومت ظالم بوده است اما مرزداران از زن و بچههای مردم در مقابل کفار حفاظت دارند و بدون آنها مردم توسط دشمنان کشته میشوند.
آیتاالله فاطمینیا با اشاره به بخش دیگری از این دعا منبی بر اینکه خدایا به مرزداران صبر عطا فرما، اظهار داشت: صبر دو نوع جسمی و نفسی است، در صبر نفسی انسان نباید جزع و فزع کند با توجه به اینکه مرزداران از خانواده خود دور هستند باید صبور باشند.
استاد اخلاق با بیان اینکه امام در این دعا از خداوند میخواهد که مکر و کید مرزداران را بر علیه دشمن زیاد کند، خاطرنشان کرد: کید و چارهاندیشی برای گرفتن مال مظلوم از ظالم خوب است.
وی با بیان اینکه امام سجاد در این دعا از خداوند میخواهد که دنیای پرفریب را از یاد مرزداران برده و خطراتی را که به قلب خطور میکند را از ذهن آنان پاک کند، خاطرنشان کرد: اگر مرزداران اینگونه باشند بهتر میتوانند از مرز حفاظت کنند.
پایان پیام/487
وی در شرح دعای 27 صحیفه سجادیه که درباره مرزداران است، عنوان کرد: این دعا بلندنظری و جامعه نگاه امام را نشان میدهد که ایشان به انسانها حتی در جاهای دور هم فکر میکنند.
آیتاالله فاطمینیا با بیان اینکه حکومت محدودیت زیادی برای ایشان ایجاد کرده بود اما امام از طریق دعا مدرسه و درس اخلاق داشتند، اظهار داشت: این دعای امام سجاد(ع) درباره مرزداران نشان میدهد که در اسلام فقط به فکر خود یا اطرافیان بودن کافی نیست بلکه باید از مرز خودخواهی عبور کرده و به فکر دیگران هم باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا میفرمایند خدایا حافظ مرزداران باش و از نزد خودت عطایای آنها را زیاد کن و بین آنان الفت ایجاد کن.
وی افزود: شاید برخی بگویند مرزداران زمان امام در حکومت بنیامیه بودند چرا امام برای آنها دعا میکردند، باید گفت با وجود اینکه حکومت ظالم بوده است اما مرزداران از زن و بچههای مردم در مقابل کفار حفاظت دارند و بدون آنها مردم توسط دشمنان کشته میشوند.
آیتاالله فاطمینیا با اشاره به بخش دیگری از این دعا منبی بر اینکه خدایا به مرزداران صبر عطا فرما، اظهار داشت: صبر دو نوع جسمی و نفسی است، در صبر نفسی انسان نباید جزع و فزع کند با توجه به اینکه مرزداران از خانواده خود دور هستند باید صبور باشند.
استاد اخلاق با بیان اینکه امام در این دعا از خداوند میخواهد که مکر و کید مرزداران را بر علیه دشمن زیاد کند، خاطرنشان کرد: کید و چارهاندیشی برای گرفتن مال مظلوم از ظالم خوب است.
وی با بیان اینکه امام سجاد در این دعا از خداوند میخواهد که دنیای پرفریب را از یاد مرزداران برده و خطراتی را که به قلب خطور میکند را از ذهن آنان پاک کند، خاطرنشان کرد: اگر مرزداران اینگونه باشند بهتر میتوانند از مرز حفاظت کنند.
پایان پیام/487
(Shabestan/berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar