Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Keagungan Kalimat “Bismillahirrahmanirrahiim”

Keagungan Kalimat “Bismillahirrahmanirrahiim”

Written By Unknown on Senin, 23 Juli 2018 | Juli 23, 2018


Kalimat “Bismillahirrahmanirrahiim” sangat luar biasa. Karenanya dalam agama Islam diajarkan untuk membaca “Bismillahirrahmanirrahiim” saat kita ingin memulai setiap urusan, karena dengannya urusan kita akan menjadi lancar dan penuh dengan berkah.

Hal ini disampaikan Ayatullah Abbas Ali Sulaimani dalam kajian tafsirnya saat menjelaskan bahwa para ulama Syi’ah meyakini bahwa “Bismillahirrahmanirrahiim” yang ada di awal surat Al-fatihah termasuk ayat dalam surat itu, namun sebagian ulama Sunni tidak meyakini hal ini.

Dijelaskannya, kalimat “Bismillahirrahmanirrahiim” sangat luar biasa. Karenanya dalam agama Islam diajarkan untuk membaca “Bismillahirrahmanirrahiim” saat kita ingin memulai setiap urusan, karena dengannya urusan kita akan menjadi lancar dan penuh dengan berkah.

Kalimah “Bismillahirrahmanirrahiim” selalu diulang-ulang pada permulaan setiap surat dalam Al-Qur’an, segala sesuatu yang ada di alam semesta ini terliput dalam lafazh tersebut, dan di saat kita mengkaji dan mengupas kandungan kalimah tersebut maka tidak hanya Islam, bahkan seluruh nabi, Ahlul Bayt as, dan Auliya Ilahi terangkum dalam lafazh tersebut.

Masih menurut penjelasan beliau, bahwa seluruh ayat-ayat Ilahi dirangkum dan diringkas dalam surat Al-Fatihah dan surat Al-Fatihah dirangkum dalam “Bismillahirrahmanirrahiim”, dengan demikian dengan adanya pengulangan kalimah “Bismillahirrahmanirrahiim” dalam awal setiap surat maka menunjukan tentang betapa pentingnya “Rahman” dan “Rahim” Allah swt.

Lebih lanjut Ayatullah Sulaimani para Nabi dan Rasul Ilahi diutus ke tengah-tengah manusia untuk menghilangkan penindasan dan tekanan yang dilakukan orang-orang zhalim. Allah swt mengutus para Nabi dan Rasul-Nya untuk memaksa manusia supaya menerima agama Ilahi, akan tetapi mereka datang dan diutus kepada manusia untuk menyelamatkan mereka dari tekanan imperialis untuk mengikuti kekafiran mereka.

Manusia di dunia ini hanya ada dua pilihan, ia ingin menjadi tentara akal atau kebodohan, yakni jika akal manusia yang menghukuminya maka ia akan berada di jalan yang terang, dan jika selain ini maka mereka akan berada di jalur yang gelap.

گفتن بسم الله کار و عمل را به انحراف نمی کشاند
 
خبرگزاری شبستان: امام جمعه زاهدان گفت: نام خدا برای دو هدف در طلیعه کار ما گفته می شود؛ یکی برای این است که آغازگر کار ما باشد و دیگری برای این است که نگهدار واقعیت و حقیقت کار باشد و انحراف در آن ایجاد نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان در جلسه تفسیر قرآن کریم بیان داشت: بسم الله الرحمن الرحیم، تنها در سوره مبارکه حمد، مستقل به عنوان یک آیه قلمداد می شود؛ علمای امامیه بسم الله در سوره حمد به عنوان یک آیه کامل می شناسند اما برخی از علمای سنی به عنوان یک آیه قلمداد نمی کنند.

وی افزود: نقش بسم الله الرحمن الرحیم در تسهیل امور روان سازی امور؛ در همه جای جهان رسم بر این است که هرگاه کار مهم و پر ارزشی را بخواهند انجام بدهند به نام بزرگی از بزرگان آغاز می کنند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در جهان وقتی کلنگ احداث هر موسسه ای بر زمین می زنند نام فرد مورد علاقه خودشان را می برند یعنی آن کار را با آن شخصیت و فرد مورد نظر ارتباط می دهند؛ اگر بناست ما هر کار مهم و پر ارزشی را به نام یکی از بزرگان آغاز کنیم یا کلنگی را به زمین بزنیم نام بزرگ و مورد علاقه خودمان را به زبان بیاوریم و این کار را مرتبط به او بدانیم و این در بین همه انسانها متداول بود.

سلیمانی یادآور شد: آیا بهتر نیست برای جاوید و پایداری کردن یک برنامه آن را به وجود پایدار و جاویدی گره بزنیم و چون آن وجود جاودانه است آن کار اگر وجه آن وجود شود، پایدار می شود.


وی افزود: کاری ماندگار است که وجه یک وجود پایدار باشد؛ اگر وجود پایدار نباشد از بین رفتنی است و آن کار پایدار نیست.

امام جمعه زاهدان گفت: نماد یک حقیقت جاوید کارهایی می شود که تغییر پیدا نمی کند؛ مشهد رضا در دوران مختلف مشهد رضا بود یعنی با تحولات زمان تغییری در عنوان پیدا نمی شود؛ وجه ربط به خاطر پایداری رب تغییر پیدا نمی کند.

سلیمانی تاکید کرد: ابدا تاریخ نمی تواند چهره های پیامبران، صالحان و اولیاء را متغیر کند؛ مهار امر که تاریخ عُرضه داشته باشد که بتواند این پدیده های وجه ربط شده را متغییر کند.

وی افزود: داعش ها خیلی تلاش کردن که رقیه خانمی و زینب خانمی وجود نداشته باشد و نیز وهابیون به دنبال آن بودند که کربلا و نجفی نباشد اما نتوانستند طرحی را ببندند چرا که وجه آنها وجه رب بود و رب پایدار است.

امام جمعه زاهدان بیان داشت: بنابراین دین اسلام به ما یاد داده که هر کاری را که بخواهیم انجام دهیم و آن کار ما با عظمت و با شانس باشد، باید بسم الله الرحمن الرحیم بگوییم؛ اینکه می گویند که تفکر و اندیشه فلان عالم از ذهن جامعه پاک نمی شود به خاطر این است که یک وصف از اوصاف پایدار از یک حقیقت جاوید در وجودش تبلور پیدا می کند.

سلیمانی گفت: آیت الله جوادی آملی به ما گفت که آیا می دانید چرا حرف های امام خمینی کهنه نمی شود زیرا که کلام امام ریشه در آیات و روایات دارد و هر چه به این دریای بیکران علم امام خمینی رحمت الله علیه وصل شویم خشک نمی شود و گرنه کسی به این دریایی بیکران وصل نشود خشک شدنی است.

وی افزود: پیشوایان به ما گفته اند که کارهای خودمان را با نام خدا شروع کنیم؛ پیامبر فرمود هر کار با ارزش اگر با نام خدا آغاز نشود آن کار به سرانجام نمی رسد؛ نام خدا برای دو هدف در طلیعه کار ما گفته می شود؛ یکی برای این است که آغازگر کار ما باشد و دیگری برای این است که نگهدار واقعیت و حقیقت کار باشد و انحراف در آن ایجاد نشود.

امام جمعه ادامه داد: جهت خدایی دادن به کار جزء وظایف ما است؛ امیرالمومنین فرمود انسان هر کاری را که می خواهد انجام دهد باید با نام خدا شروع کند تا خجسته و مبارک فرجام باشد؛ از اولین آیات نازل شده بر نبی مکرم اسلام این دستور صادر شد که الان که در آغاز شروع تبلیغ اسلام و انجام این خطیر هستید به نام خدا آغاز کنید.

سلیمانی گفت: وظیفه پیامبران بر این بود که آیین خودشان را با نام خدا شروع کنند؛ حضرت نوح در آن طوفان سخت که بایست کشتی را از دریایی متلاطم که در میان امواج سهمگین که هر لحظه با خطر مواجه شد هنگام سوار شدن بر آن کشتی مامور بود که چه این کشتی در حال رفتن و چه این کشتی در حال توقف باشد باید با نام خداوند باشد تا این کشتی در امان بماند.

وی افزود: سلیمان نبی وقتی خواست نامه ای به ملکه سبا بنویسد نامه اش را با بسم الله مزین کرد؛ و این سبک منش و روش می شود که ما کار را چگونه جهت بدهیم و نمای کار چگونه هدفمند کنیم؛ تمام سوره های قرآنی با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می شود.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در بین هزار نام الهی، هر نامی بخشی از کمال خدا را نشان می دهد؛ وقتی بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم دو هدف را دنبال می کنیم یکی شروع کار و دیگر استعانت از کار.

سلیمانی گفت: امام صادق حدیثی را نقل کرده که بسیاری از اوقات می شود که بعضی از شیعیان ما آغاز کارشان با بسم الله نیست و آن وقت کار آنان گره می خورد.

وی افزود: سعی کنیم اهل بسم الله الرحمن الرحیم باشیم و عادت کنیم که شروع و آغاز هر کاری بسم الله بگوییم.

پایان پیام/291

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: