Di samping itu, juga dijelaskan mengenai kewajiban kita terhadap Negara Islam yang akan terbentuk, pentingnya mengambil pelajaran dari umat-umat terdahulu dan terkait tentang permasalahan bahwa Nabi Saw dan para Imam merupakan nikmat yang paling penting bagi manusia Pahala dan Waktu Pembacaan Doa Iftitah.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Sayyid Mujtaba Maknawi dalam kajian Ramadhannya saat menjelaskan tentang pentingnya doa Ifititah dan anjuran untuk membacanya pada malam-malam di bulan suci Ramadhan.
Dijelaskannya, dalam salah satu penggalan doa Iftitah kita membaca “Ya Allah! Muliakanlah dirinya dan muliakanlah orang lain dengan melaluinya, tolonglah dirinya sehingga dengannya Engkau juga akan menolong orang lain, dan menangkanlah dirinya dengan sebaik-baiknya kemenangan, dan permudahkanlah kebangkitannya serta jadikanlah untuknya kerajaan di sisi-Mu.”
Berdasarkan apa yang disebutkan dalam doa Iftitah, dengan kemunculan Imam Zaman afs keadilan akan meliputi semua tempat, keadilan tersebut adalah keadilan yang didukung oleh para malaikat muqarrab Ilahi.
Di samping itu, juga dijelaskan mengenai kewajiban kita terhadap Negara Islam yang akan terbentuk, pentingnya mengambil pelajaran dari umat-umat terdahulu dan terkait tentang permasalahan bahwa Nabi Saw dan para Imam merupakan nikmat yang paling penting bagi manusia Pahala dan Waktu Pembacaan Doa Iftitah.
Selain itu, Doa penutup dari doa Iftitah yang sangat penting adalah pengungkapan kecintaan terhadap Negara Islam yang berada di bawah naungan Imam Mahdi Afs.
فاش شدن راز جهانی بودنِ دولت امام عصر(عج) در «افتتاح»
خبرگزاری شبستان: در روایت است که وقتی امام(عج) ظهور می کند «کینه و کدورت از دل مردم بیرون می رود و از قلب ها زدوده می شود»، این یعنی ایشان با ظهور خود، سرزمین، قبیله و عشیره خاصی را فتح نمی کنند بلکه با فتح دل ها، جامعه جهانی را با خود همراه می کنند.
حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح آمده: «اللّهُمَّ اَعِزَّهُ وَاَعْزِزْ بِهِ وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ وَانْصُرْهُ نَصْرا عَزیزا وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً؛ خدایا عزیزش گردان و دیگران را به او عزیز کن، یاریش کن و بوسیله او دیگران را یارى کن و بطور پیروزمندانه اى او را یارى کن و گشایش آسانى بهره اش کن و قرار ده برایش از نزد خود حکومتى نصرت آور» در این فراز دعا، به سنت دیگری از سنت های الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و نصرت و یاری بندگان صالح خداوند که راس آنان امام زمان(عج) قرار دارد، اشاره شده است.
وی با بیان اینکه حکومت امام زمان(عج) یک وعده قطعی الهی براساس فراز قبلی دعاست، افزود: این حکومت علاوه بر اینکه وعده قطعی است، مشمول پیروزی قطعی نیز می شود اما اینکه حضرت حجت(عج) چگونه پیروز خواهند شد و حکومت و امامت ایشان، چگونه جهان شمول می شود، بحثی است که همواره میان متکلمین و فیلسوفان جامعه مطرح بوده است.
معنوی با بیان اینکه براساس دعای افتتاح این فرآیند که در اندیشه کلامی «امامت» و در گرایش سیاسی و اجتماعی «حکومت» نامیده می شود، عزتمندانه خواهد بود، تصریح کرد: عزیز بودن امام عصر(عج)، حکومت و جامعه، در این فرآیند بسیار مهم است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند صفت عزیز را در میان انبیاء و اولیاء الهی برای حضرت یوسف(ع) به عنوان یک پیامبر صاحب حکمت و درایت به کار برده است و وی مشهور به «عزیز مصر» است، تاکید کرد: در معرفی امام زمان(عج) به برخی انبیای الهی از شباهت شان به حضرت یوسف(ع) سخن به میان آمده؛ حضرت یوسف(ع) با عزت به این مقام رسید به این دلیل که عالم و امانتدار بود و قرآن کریم درباره شان می فرماید: «اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ مرا بر خزانه های این سرزمین بگمار، که همانا من نگهبان و دانایم».
معنوی ادامه داد: امام عصر(عج) نیز دارای علم و امانتداری اند و حکومت جهانی ایشان نه با قوه قهریه و زور و نه از روی ذلت و ناچاری بلکه با عزت محقق می شود، چنان که به تعبیر روایات، در عصر ظهور جامعه به غایتِ بلوغ اجتماعی می رسد و مردم راه رسیدن به سعادت را نزد انبیاء و اولیاء الهی بویژه امام زمان(عج) می یابند.
وی تصریح کرد: براساس دعای افتتاح، امام زمان(عج) در حکومت جهانی شان بیشتر از گنجینه فطرت انسان ها استفاده می کنند چنان که در روایات هم داریم: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ؛ مردم مانند معادن طلا و نقره هستند» و امام زمان(عج) با بهره گیری از این گنجینه که در نهاد انسان ها از سوی خداوند به ودیعه گذاشته شده، بر فطرت آنها تمرکز می کند و همین فطرت به یاری ایشان می آید.
معنوی با بیان اینکه در ادامه این دعا می خوانیم: «وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ؛ یاریش کن و بوسیله او دیگران را یارى کن»، گفت: زمانی که مردم این عزت را مشاهده و آرمان و آرزوی امام عصر(عج) را که سازگار و هماهنگ با فطرت خود است، درک می کنند و بواسطه آن گمشده خویش یعنی عزت را می یابند، امام زمان(عج) را یاری می کنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام زمان(عج) به یاری دین خداوند بر می خیزند، تاکید کرد: مردم نیز به این طریق عزتمندانه، با امامی روبرو هستند و همراه می شوند که آنان را با راهبرد و اندیشه الهی و آسمانی خود به گنجینه های الهی می رساند، لذا یاری اش می کنند و خود نیز از یاری حضرت(عج) بهره می برند.
نتیجه نصرت و یاری امام زمان(عج)
معنوی ابراز کرد: در دعای افتتاح آمده: «وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً؛ و بطور پیروزمندانه اى او را یارى کن و گشایش آسانى بهره اش کن» یعنی حضرت حجت(عج) فاتح قلوب و دل انسان ها می شود و در ادعیه و روایت دیگر هم داریم زمانی که امام(عج) ظهور می کند «کینه و کدورت از دل مردم بیرون می رود و از قلب ها زدوده می شود» و این نشان می دهد که ایشان با ظهور خود، سرزمین، قبیله و عشیره خاصی را فتح نمی کنند بلکه با فتح دل ها جامعه جهانی را با خود همراه می کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به تعبیر دعای افتتاح، فتح دل ها توسط امام زمان(عج) بدون روبرو کردن مردم با تنش و چالش یا روبرویی با فتنه و فساد آخرالزمانی صورت می گیرد، تاکید کرد: امروزه اشتباهی صورت می گیرد مبنی بر آنکه مردم فتنه های آخرالزمانی را ملازم ظهور امام زمان(عج) و این فساد را زمینه ساز ظهور می دانند، در حالی که دعای افتتاح این نگرش را رد می کند و از فتح یسیر برای حضرت مهدی(عج) حرف می زند که در آن هیچ جنگ و خونریزی رخ نمی دهد و مردم هم تاوانی برای گرایش به دین پس نخواهند داد.
وی ابراز کرد: در دعا هم داریم: «وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً؛ و قرار ده برایش از نزد خود حکومتى نصرت آور»؛ این یعنی اگرچه پیروزی امام زمان(عج) بر مشرکان و منافقان و فتح دل های مردم و گرویدن آنها به شیعیان و مومنان به ولایت، ممکن است با تنش ها و چالش هایی همراه باشد که حضرت حجت(عج) با مناظرات، استدلال، گفتمان و منطق علمی آنها را برطرف خواهند کرد، اما نقش اصلی در این پیروزی مربوط به نصرت خدا است.
دشمنی ها با امام زمان(عج) سرکوب خواهد شد
معنوی تاکید کرد: دعای افتتاح ما را به این نکته توجه می دهد که امام زمان(عج) از ناحیه خداوند متعال نصرت خواهد شد که این دارای دو پیام است، اول اینکه تمام دشمنی ها با امام زمان(عج) سرکوب خواهد شد و هر میزان دشمنان با ایشان مخالفت کنند و به مهدی ستیزی و امام ستیزی بپردازند، نتیجه ای نخواهد داشت و مهدویت گزینشی از ناحیه مدعیان دروغین و دیگر افرادی که با امامت رابطه مناسبی ندارند، ابتر و بی نتیجه خواهد ماند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، دشمنان هم موفق به مبارزه با مهدویت نخواهند شد زیرا امامت و مهدویت مورد عنایت خداوند متعال است و خدای متعال مردم را در رسیدن به امام زمان(عج) و همراهی ایشان یاری خواهد کرد.
ادامه دارد... .
پایان پیام/376
خبرگزاری شبستان: در روایت است که وقتی امام(عج) ظهور می کند «کینه و کدورت از دل مردم بیرون می رود و از قلب ها زدوده می شود»، این یعنی ایشان با ظهور خود، سرزمین، قبیله و عشیره خاصی را فتح نمی کنند بلکه با فتح دل ها، جامعه جهانی را با خود همراه می کنند.
حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح آمده: «اللّهُمَّ اَعِزَّهُ وَاَعْزِزْ بِهِ وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ وَانْصُرْهُ نَصْرا عَزیزا وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً؛ خدایا عزیزش گردان و دیگران را به او عزیز کن، یاریش کن و بوسیله او دیگران را یارى کن و بطور پیروزمندانه اى او را یارى کن و گشایش آسانى بهره اش کن و قرار ده برایش از نزد خود حکومتى نصرت آور» در این فراز دعا، به سنت دیگری از سنت های الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و نصرت و یاری بندگان صالح خداوند که راس آنان امام زمان(عج) قرار دارد، اشاره شده است.
وی با بیان اینکه حکومت امام زمان(عج) یک وعده قطعی الهی براساس فراز قبلی دعاست، افزود: این حکومت علاوه بر اینکه وعده قطعی است، مشمول پیروزی قطعی نیز می شود اما اینکه حضرت حجت(عج) چگونه پیروز خواهند شد و حکومت و امامت ایشان، چگونه جهان شمول می شود، بحثی است که همواره میان متکلمین و فیلسوفان جامعه مطرح بوده است.
معنوی با بیان اینکه براساس دعای افتتاح این فرآیند که در اندیشه کلامی «امامت» و در گرایش سیاسی و اجتماعی «حکومت» نامیده می شود، عزتمندانه خواهد بود، تصریح کرد: عزیز بودن امام عصر(عج)، حکومت و جامعه، در این فرآیند بسیار مهم است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند صفت عزیز را در میان انبیاء و اولیاء الهی برای حضرت یوسف(ع) به عنوان یک پیامبر صاحب حکمت و درایت به کار برده است و وی مشهور به «عزیز مصر» است، تاکید کرد: در معرفی امام زمان(عج) به برخی انبیای الهی از شباهت شان به حضرت یوسف(ع) سخن به میان آمده؛ حضرت یوسف(ع) با عزت به این مقام رسید به این دلیل که عالم و امانتدار بود و قرآن کریم درباره شان می فرماید: «اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ مرا بر خزانه های این سرزمین بگمار، که همانا من نگهبان و دانایم».
معنوی ادامه داد: امام عصر(عج) نیز دارای علم و امانتداری اند و حکومت جهانی ایشان نه با قوه قهریه و زور و نه از روی ذلت و ناچاری بلکه با عزت محقق می شود، چنان که به تعبیر روایات، در عصر ظهور جامعه به غایتِ بلوغ اجتماعی می رسد و مردم راه رسیدن به سعادت را نزد انبیاء و اولیاء الهی بویژه امام زمان(عج) می یابند.
وی تصریح کرد: براساس دعای افتتاح، امام زمان(عج) در حکومت جهانی شان بیشتر از گنجینه فطرت انسان ها استفاده می کنند چنان که در روایات هم داریم: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ؛ مردم مانند معادن طلا و نقره هستند» و امام زمان(عج) با بهره گیری از این گنجینه که در نهاد انسان ها از سوی خداوند به ودیعه گذاشته شده، بر فطرت آنها تمرکز می کند و همین فطرت به یاری ایشان می آید.
معنوی با بیان اینکه در ادامه این دعا می خوانیم: «وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ؛ یاریش کن و بوسیله او دیگران را یارى کن»، گفت: زمانی که مردم این عزت را مشاهده و آرمان و آرزوی امام عصر(عج) را که سازگار و هماهنگ با فطرت خود است، درک می کنند و بواسطه آن گمشده خویش یعنی عزت را می یابند، امام زمان(عج) را یاری می کنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام زمان(عج) به یاری دین خداوند بر می خیزند، تاکید کرد: مردم نیز به این طریق عزتمندانه، با امامی روبرو هستند و همراه می شوند که آنان را با راهبرد و اندیشه الهی و آسمانی خود به گنجینه های الهی می رساند، لذا یاری اش می کنند و خود نیز از یاری حضرت(عج) بهره می برند.
نتیجه نصرت و یاری امام زمان(عج)
معنوی ابراز کرد: در دعای افتتاح آمده: «وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً؛ و بطور پیروزمندانه اى او را یارى کن و گشایش آسانى بهره اش کن» یعنی حضرت حجت(عج) فاتح قلوب و دل انسان ها می شود و در ادعیه و روایت دیگر هم داریم زمانی که امام(عج) ظهور می کند «کینه و کدورت از دل مردم بیرون می رود و از قلب ها زدوده می شود» و این نشان می دهد که ایشان با ظهور خود، سرزمین، قبیله و عشیره خاصی را فتح نمی کنند بلکه با فتح دل ها جامعه جهانی را با خود همراه می کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به تعبیر دعای افتتاح، فتح دل ها توسط امام زمان(عج) بدون روبرو کردن مردم با تنش و چالش یا روبرویی با فتنه و فساد آخرالزمانی صورت می گیرد، تاکید کرد: امروزه اشتباهی صورت می گیرد مبنی بر آنکه مردم فتنه های آخرالزمانی را ملازم ظهور امام زمان(عج) و این فساد را زمینه ساز ظهور می دانند، در حالی که دعای افتتاح این نگرش را رد می کند و از فتح یسیر برای حضرت مهدی(عج) حرف می زند که در آن هیچ جنگ و خونریزی رخ نمی دهد و مردم هم تاوانی برای گرایش به دین پس نخواهند داد.
وی ابراز کرد: در دعا هم داریم: «وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً؛ و قرار ده برایش از نزد خود حکومتى نصرت آور»؛ این یعنی اگرچه پیروزی امام زمان(عج) بر مشرکان و منافقان و فتح دل های مردم و گرویدن آنها به شیعیان و مومنان به ولایت، ممکن است با تنش ها و چالش هایی همراه باشد که حضرت حجت(عج) با مناظرات، استدلال، گفتمان و منطق علمی آنها را برطرف خواهند کرد، اما نقش اصلی در این پیروزی مربوط به نصرت خدا است.
دشمنی ها با امام زمان(عج) سرکوب خواهد شد
معنوی تاکید کرد: دعای افتتاح ما را به این نکته توجه می دهد که امام زمان(عج) از ناحیه خداوند متعال نصرت خواهد شد که این دارای دو پیام است، اول اینکه تمام دشمنی ها با امام زمان(عج) سرکوب خواهد شد و هر میزان دشمنان با ایشان مخالفت کنند و به مهدی ستیزی و امام ستیزی بپردازند، نتیجه ای نخواهد داشت و مهدویت گزینشی از ناحیه مدعیان دروغین و دیگر افرادی که با امامت رابطه مناسبی ندارند، ابتر و بی نتیجه خواهد ماند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، دشمنان هم موفق به مبارزه با مهدویت نخواهند شد زیرا امامت و مهدویت مورد عنایت خداوند متعال است و خدای متعال مردم را در رسیدن به امام زمان(عج) و همراهی ایشان یاری خواهد کرد.
ادامه دارد... .
پایان پیام/376
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar