Semua orang mukmin adalah bersaudara dan ini merupakan hasil dari keakraban yang Allah swt tanamkan di dalam hati orang-orang mukmin.
Shabestan News Agency, Al-Qur’an Karim berpesan tentang persatuan, sebagaimana hal ini dikatakan Imam Ali as “jika sebuah masyarakat ingin mencapai kebahagiaan maka harus memiliki persatuan, namun hal itu tidak cukup karena di samping persatuan harus ada keakraban, karena jika hal ini tidak ada di dalam masyarakat maka tidak akan ada yang tersisa di dalam persatuan.”
Selain memerintahkan kita untuk bersatu Al-Qur’an Karim juga memerintahkan kita agar selalu bersama. Sebagaiamana dalam surat Ali Imran Allah swt memerintahkan kita untuk berpegang teguh kepada Al-Qur’an dan jangan sampai kaum muslimin terpecah belah.”
Semua orang mukmin adalah bersaudara dan ini merupakan hasil dari keakraban yang Allah swt tanamkan di dalam hati orang-orang mukmin.
pembahasan persatuan di dalam masyarakat ialah pembahasan yang sangat penting, karena jika persatuan sampai hilang di tengah masyarakat maka untuk memperbaiki kerugian tersebut sangatlah besar.
Sirah Ahlul Bait as selalu menyeru pada persatuan di tengah masyarakat Islam. Misalnya Imam Ali as yang karena demi menjaga persatuan dan kesatuan di dalam umat Islam, Imam as tidak menuntut balas darah Sayyidah Fathimah sa.
Wujud Rasulullah saww adalah sebuah nikmat yang sangat agung yang diberikan Allah swt kepada umat manusia. Allah swt berfirman “Aku utus untuk kalian seorang Rasul yang akan menjadikan kalian saling bersaudara dan akan mengeluarkan kalian dari permusuhan yang ada sehingga kalian akan menjadi bersaudara.”
محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، شب گذشته در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: براساس آیات قرآن خیر انسان در با هم بودن و اتحاد داشتن است.
وی افزود: قرآن کریم مردم را توصیه به تجمع و اجتماع میکند؛ امام علی(ع) در این زمینه میفرمایند: اگر جامعهای میخواهد به سعادت برسد لازم است وحدت داشته باشد اما کافی نیست چرا که در کنار وحدت باید الفت نیز وجود داشته باشد؛ اگر در کنار وحدت و تجمع مردم الفت نباشد وحدت ماندگار نخواهد بود و آن آثار مطلوب را نخواهد داشت و برای جمع مردم بی لذت خواهد بود.
اسماعیلی با اشاره به نامه ابوموسی اشعری به حضرت علی(ع) بعد از جریان حکمیت، ابراز کرد: او به تصور اینکه امام ممکن است بر خلاف حکمیت عمل کند نامهای به حضرت نوشت و امام نیز در پاسخ فرمودند: قبول حکمیت به اجبار شما بود در غیر این صورت من حکمیت را قبول نداشتم و دلیل پذیرفتن حکمیت این بود که شما بروید قرآن کریم را احیا کنید و احیای قرآن در گرو وحدت مسلمین است.
عضو شورای نگهبان با بیان اینکه وحدت با الفت متفاوت است، اظهار داشت: قرآن کریم ما را علاوه بر وحدت بیشتر به الفت داشتن با یکدیگر دعوت کرده است؛ امروز شعار مسؤولان سازمان ملل و مجامع بین المللی در دنیا این است که ما میخواهیم زندگی مسالمت آمیز برای مردم ایجاد کنیم اما براساس فرمایش امام علی(ع) اسلام از مردم همزیستی مسالمت آمیز نمیخواهد بلکه همزیستی مودت آمیز و الفت آمیز میخواهد.
وی افزود: در اجتماع ممکن است افرادی در کنار هم جمع شوند ولی با هم دشمن باشند بنابراین اجتماع مربوط به جسم و ظاهر انسان است اما زمانی که دلهای مردم با یکدیگر گره میخورد و با هم پیوند قلبی برقرار میکنند الفت بوجود میآید برهمین اساس هر وحدت و جماعتی همراه با الفت نیست.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه الفت دلیل استواری و استقامت اجتماع مسلمین در جامعه اسلامی است، گفت: استراتژی اسلام اجتماع نیست ائتلاف است، ائتلاف بر محور منافع نیست بلکه بر مدار محبت استوار است. جامعه ای که در آن محبت نباشد اجتماعشان همانند گله گرگها میماند.
عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه صلاح دین بر ائتلاف مسلمین است، عنوان کرد: اگر در جامعهای ائتلاف شکل گرفت ایثار در آن جامعه نهادینه میشود و افراد نسبت به بدیهای یکدیگر گذشت میکنند.
وی با استناد به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند در سوره آل عمران میفرماید: به قرآن تمسک بجویید ولی با هم؛ قرآن از اینکه مسلمانان متفرق شوند آنان را نهی کرده است. مومنان با هم نیستند بلکه با یکدیگر برادرند و این نتیجه الفتی است که خداوند در قلوب مومنان قرار داده تا از آتش تفرقه رها شوند.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه مسلمانان باید برای الفت جامعه دغدغه داشته باشند، گفت: هر سیستم حکومتی در دنیا با توجه به هدفی که دارند اسمی برای خود انتخاب کردهاند و خداوند ولایت را برای سیستم حکومتی جامعه اسلامی انتخاب کرده است و منظور از ولایت الفت بدون فاصله مردم با ولی جامعه اسلامی و الفت شدید مردم با مردم است.
عضو شورای نگهبان در پایان ادامه داد: استراتژی اسلام ایجاد جامعه بر محور منفعت نیست بلکه استراتژی اسلام بر اینجاد جامعه مودت است. ایجاد الفت دست خداوند است و پیامبراکرم(ص) به رسالت مبعوث شد تا بین قلوب مسلمین الفت ایجاد کند. پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar