Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Bashirat dan Kewajiban Penanti Imam Zaman afs

Bashirat dan Kewajiban Penanti Imam Zaman afs

Written By Unknown on Minggu, 31 Desember 2017 | Desember 31, 2017


Bashirat yakni memahami ilmu dengan hakikatnya melalui mata hati, dan ini adalah keyakinan para penanti Imam Zaman afs tentang Imam Zaman afs yang selalu menyaksikan apa yang kita lakukan, dan ini salah satu bentuk dari bashirat kepada Imam afs.

Shabestan News Agency, bertepatan dengan hari bashirat (dalam kalender Iran), Hujjatul islam Sayyid Jakfar Musawi menjelaskan bahwa para penanti Imam Zaman afs di masa kegaibannya ini memiliki beberapa tugas dan kewajiban, salah satu di antaranya ialah mengenal zaman dan melakukan kewajiban berdasarkan pada kewajiban penanti yang hakiki, yakni mengenal musuh di masa kegaiban Imam afs ini.

Ia menambahkan, jika kita memiliki pengetahuan mengenai musuh yang sebenarnya maka kita akan dihadapkan dengan berbagai permasalahan.

Selain itu memiliki bashirah juga termasuk salah satu di antara kewajiban penanti Imam Zaman afs, sebagaimana hal ini disebutkan di dalam kitab Mikyal Al-makarim saat menyebutkan tentang 80 kewajiban penanti Imam afs, di antaranya ialah mengenal Imam Zaman afs, bersedekah untuk keselamatannya, berdoa untuk kemunculan dan lain sebagaianya.

Namun yang saat ini butuhkan dan sesuai dengan zaman sekarang ini ialah bashirat Mahdawi dan mengenal musuh-musuh.

Bashirat yakni memahami ilmu dengan hakikatnya melalui mata hati, dan ini adalah keyakinan para penanti Imam Zaman afs tentang Imam Zaman afs yang selalu menyaksikan apa yang kita lakukan, dan ini salah satu bentuk dari bashirat kepada Imam afs, demikian jelasnya.

به مناسبت فرا رسیدن یوم الله 9 دی که در تقویم ملی «روز بصیرت و میثاق با ولایت» نام گرفته است، با کارشناسان درباره ارتباط بصیرت با انتظارِ زمینه ساز گفت وگو کرده ایم که به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر موسوی نسب، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی با اشاره به ضرورت های برخورداری منتظران ظهور از بصیرت سیاسی، اظهار کرد: منتظران در دوران غیبت کبری امام زمان(عج)، دارای وظایفی هستند که یکی از مهمترین آنها، شناخت زمان و انجام تکلیف براساس برنامه های محوله به عنوان یک منتظر واقعی از جمله دشمن شناسی و دوست شناسی است.

وی با اشاره به اینکه اگر معرفت نسبت به دشمن واقعی نداشته باشیم، یقینا آسیب پذیر خواهیم بود، افزود: امروز در دوران غیبت امام زمان(عج) قرار داریم و نواب عام حضرت(عج) به عنوان جانشینان ایشان معرفی شدند و ولایت فقیه، مصداقی از آن است لذا اگر در زمینه دشمن شناسی نگاه ما به مرجعیت دینی که احاطه بر دشمنان دارد، باشد، می توانیم آنها را صحیح بشناسیم.


تبیین ولایت فقیه و استکبارستیزی از وظایف منتظران ظهور

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبیین ولایت فقیه و استکبارستیزی از وظایف منتظران محسوب می شود، گفت: یکی از رسالت های مهم منتظران، معرفت نسبت به امام زمان(عج) است و از دل مهدویت ناب، ولایت فقیه ایجاد می شود، زمانی که اصل و مبنا را شناختیم، نسبت به نائب امام زمان(عج) هم معرفت پیدا خواهیم کرد.

موسوی نسب با بیان اینکه بعد از معرفت، محبت ایجاد می شود و پس از این موارد، ولایت پذیری و اطاعت به وجود خواهد آمد، ابراز کرد: مرحوم محمدتقی اصفهانی در بخش هشتم جلد دوم کتاب «مکیال المکارم» اشاره می کند که «امروز نسبت به امام حی و حاضر خود، 80 وظیفه داریم و اولین تکلیف، معرفت است و معرفت نسبت به حضرت(عج)، لازمه اش معرفت نسبت به دستورات و سیره ایشان است» که یکی از دستورات حضرت(عج)، ارجاع مردم در دوران غیبت کبری، به نواب عام و در راس آنها ولایت فقیه است.

وی با بیان اینکه در هر زمانی که نسبت به ولایت کوتاهی کردیم، ضربه های مهلکی خوردیم، تصریح کرد: تجربه نشان داده است، در مقابل اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی که امروز همگان در جهت تبیین این نوع اسلام متحد شده اند، باید تبیین اسلام ناب را در دستور کار خود قرار دهیم و یکی از مجموعه های مهم این اسلام ناب، ولایت فقیه و مرجعیت دینی است.


انتظار واقعی دین و سیاست را یکی می داند

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار فرج بدون تلاش و اقدامات سیاسی قابل قبول است، تاکید کرد: انتظار واقعی دین و سیاست را یکی می داند و انتظار منفی، دین را از سیاست جدا می کند که همان نگاه اسلام آمریکایی است و ما اگر بخواهیم، به اسلام ناب توجه داشته باشیم، باید به سبک زندگی رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان اولین شخصیت اسلام توجه داشته باشیم که در کنار دین، مسائل سیاسی را نیز پیگیری می کردند و در دوران امیرالمومنین امام علی(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع)، دین و سیاست با یکدیگر برنامه ریزی می شدند.

موسوی نسب ادامه داد: این نگاه جداسازی دین از سیاست، خلاف انتظار واقعی است و منتظر واقعی کسی است که دینش همراه سیاستش باشد و در این صورت می توان به اسلام ناب محمدی، عمل کرد.


همراهی دین و سیاست، جامعه را از آسیب ها مصون می کند

وی با بیان اینکه اسلام آمریکایی، تشیعی را معرفی می کند تا دین را از سیاست جدا کند، ابراز کرد: این افراد با شبکه های اطلاع رسانی و ماهواره ای خود به تبلیغ این نگرش می پردازند و تلاش دارند حتی اختلافات فرقه ای را میان مسلمانان به وجود آورند و این نگاهی است که انتظار منفی را در پی دارد، اگر بنا داریم به انتظار مثبت برسیم، باید دین و سیاست ما همراه هم باشد و در این صورت از آسیب ها مصون خواهیم بود.

موسوی نسب با اشاره به وظایف سیاسی منتظران برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج)، تصریح کرد: یکی از رسالت های ما این است که همچون دشمن که از توانمندی های رسانه ای استفاده می کند، برنامه ها و حرف های خود را از طریق هنر و رسانه به جامعه جهانی منتقل کنیم و عدالت نابی را که همه چشم انتظار آن هستیم و در پایان تاریخ رقم خواهد خورد، به جهانیان معرفی کنیم.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که بصیرت در دنیای کنونی چه اهمیتی دارد و در مختصات انتظار دارای چه جایگاهی است، گفت: اگر حوزه بصیر یا همان حوزه انقلابی داشته باشیم، دانشگاه بصیر و مجموعه های علمی بصیر داشته باشیم، بسیاری از چالش های ما مرتفع خواهد شد و این نگاه مادی گرایی که در حال اضمحلال جامعه است، از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی اگر اتحاد و انسجام را همراه با بصیرت داشته باشیم، بر تمام جهان کفر غالب خواهیم شد زیرا بسیاری از مشکلات امروز جهان اسلام، ناشی از بی بصیرتی است.


«بصیرت» لازمه انتظار است

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان،کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره «ضرورت بصیرت مهدوی و نوع این بصیرت»، اظهار کرد: یکی از وظایف منتظران داشتن «بصیرت» است. وقتی کتاب‌هایی را که در عرصه مهدویت نوشته شده ملاحظه کنید، درمی‌یابید تنها در کتاب «مکیال المکارم» 80 وظیفه برای منتظران مطرح شده است. از جمله «معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه»، «صدقه دادن برای سلامتی ایشان»، «دعا» و ... اما امروز ما نیازمند شناخت وظایفی متناسب با عصر خودمان هستیم که «بصیرت مهدوی» و «دشمن‌شناسی» در این عرصه برای منتظران بسیار ضروری است.

وی افزود: بصیرت یعنی علم به حقایقی که انسان با چشم دل می فهمد. این یک دستور کلی برای همه منتظران است که همواره امام(عج) را شاهد و ناظر بر کارهای خود بدانید و این یک نوع بصیرت، نسبت به امام است. اما نوع دیگری از بصیرت که لازم و ضروری است، بصیرت نسبت به معارف مهدوی است.

فوادیان در ادامه ابراز کرد: امروز مهدویت تحت عنوان «دکترین مهدویت» مطرح می شود؛ یعنی آموزه ای که قابلیت ارائه راهبرد برای تمام مسایل مختلف جهان را دارد. یک زمان وقتی سخن از «امام مهدی علیه السلام» می شد شیعه فقط به جریان درون‌سازمانی خود نگاه می کرد. اما امروز مهدویت بحث منجی در ادیان است، و همه ملت ها اعتقاد به آمدن منجی دارند.

کارشناس دینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما بر سر سفره ای می‌نشینیم که قرار است همه ملت ها را به سوی آن دعوت کنیم و همه با آغوش باز این دعوت را می پذیرند و حاضرند در گفت وگو درباره آینده جهان و منجی آخرالزمان(عج) تعامل داشته باشند. این را نیز می دانیم که ما به دلیل در اختیار داشتن احادیث معصومان(ع) نسبت به آینده جهان و مدینه فاضله ای که منجی بشریت قرار است، تشکیل دهد اطلاعات بیشتری داریم. چنان که بر اساس روایات حتی از وضعیت حقوق اقلیت های مذهبی، محیط زیست، نقش سازمان های بین المللی و ... در آن زمان نیز مطلع هستیم.

فوادیان تصریح کرد: وقتی ما با همه ملت ها در این رابطه تعامل داشته باشیم، ببینیم که دیگران چه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می دهند؟ به عنوان مثال یهودی ها برای آمدن منجی خود، یک کشور را غصب کرده اند. حالا من به عنوان یک شیعه - با توجه به فرهنگ خودمان- چه کاری در رابطه با مهدویت انجام داده ام؟ سایر ملت ها برای آمدن منجی خود چه فعالیت هایی انجام می دهند؟ و من به عنوان یک شیعه چه طرح و برنامه ای دارم؟

کارشناس مباحث مهدوی تاکید کرد: اگر من معتقدم امام مهدی (ع) منجی تمام بشریت است پس باید در آن اندازه و آن ظرفیت و در حد همان دنیا کار کنم. من در این اندیشه، دنیایی را می بینم که حتی مختّص ِجهان تشیع هم نیست، بلکه همه عالم قرار است که از آن بهره ببرند. بنابراین، باید من نیز به همان اندازه فکر کنم، طرح و برنامه داشته باشم و راهبرد تعیین کنم.

وی ادامه داد: مهدویت در یک حوزه شخصی و در یک محدوده و یک گوشه عالم نیست، بلکه در همه عرصه های جهانی حضور دارد، لذا ما به عنوان یک کشور زمینه‌ساز وظیفه داریم که دیپلماسی منتظرانه و منجی گرایانه داشته باشیم؛ سیاست خارجی ما بر این مبنا شکل بگیرد؛ رابطه های اقتصادی که با جهان داریم بر این اساس و محور سازماندهی شود و این گفتمان جزو ادبیات رایج ما در عرصه‌های مختلف باشد.

حجت‌الاسلام فوادیان در پایان تاکید کرد: مهدویت برای گوشه خانه، کنج سجاده و مسجد نیست؛ بلکه برای عرصه‌های زندگی آن هم در سطح بین المللی و جهانی است. وقتی به اقدامات و فعالیت‌های دشمنان در این عرصه نگاه می کنیم باید به این بصیرت برسیم که برای امام باید جهانی فکر کرد و جهانی دست به کار شد. 

پایان پیام/9

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: