Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Mengaitkan Peristiwa Yang Ada Dengan Kemunculan Imam Zaman afs

Mengaitkan Peristiwa Yang Ada Dengan Kemunculan Imam Zaman afs

Written By Unknown on Selasa, 23 Januari 2018 | Januari 23, 2018


Fenomena seperti ini bukanlah hal yang baru, karena masalah ini sudah ada sepanjang sejarah kegaiban Imam afs. Namun yang pertanyaan ialah dengan adanya orang-orang yang mencari-cari tanda dan ciri kemunculan Imam afs apakah hal itu berarti buruk?

Shabestan News Agency, mengenai penyimpangan dan kesalahan dalam pembahasan Mahdawi, Hujjatul Islam Sayyid Mushtafa Baqiri menjelaskan bahwa mengaitkan-ngaitkan satu hal dengan kemunculan Imam Zaman afs merupakan salah satu di antara hal yang telah menyusup ke dalam konsep Mahdawiyat, dimana dalam hal ini terdapat beberapa pembahasan.

Orang-orang yang berkaitan dengan pembahasan di atas dibagi menajdi beebrapa macam, yang pertama ialah kelompok yang terdiri dari orang-orang yang karena memiliki keinginan yang berlebih dari kedatangan sang penyelamat, dimana mereka berupaya mengaitkan setiap peristiwa dan kejadian untuk kedatangan sang penyelamat tersebut.

Mayoritas dari masyarakat kita adalah seperti itu dan karena mereka mencintai Imam afs maka mereka berusaha untuk mencari-cari tanda kemunculan Imam afs, jelasnya.

Fenomena seperti ini bukanlah hal yang baru, karena masalah ini sudah ada sepanjang sejarah kegaiban Imam afs. Namun yang pertanyaan ialah dengan adanya orang-orang yang mencari-cari tanda dan ciri kemunculan Imam afs apakah hal itu berarti buruk?

Mengenal tanda dan ciri kemunculan Imam Zaman afs bukanlah hal yang buruk, namun satu hal yang perlu diketahui ialah harus berdasarkan dalil-dalil yang telah dijelaskan dalam riwayat, dan jika berlebihan dan tanpa didasari dalil-dalil maka akan banyak masalah yang datang sebagaimana yang disebutkan di atas, demikian jelasnya.


در «آسیب‌ شناسی کیفیت طرح و پرداخت به مباحث مهدوی»، اظهار کرد: تطبیق‌گرایی یکی از آسیب های ورود به عرصه مهدویت است. و چند نکته را باید در این رابطه مدنظر داشت: نخست اینکه باید بدانیم این آفت، از دل علامت‌گرایی بیرون می آید و برای مقابله با این آفت، ابتدا باید نگاه درستی داشت تا بتوان آن را ریشه یابی و حل کرد.

وی افزود: مردم در این رابطه چند دسته هستند؛ گروهی از مردم کسانی اند که چون علاقه وافری به آمدن منجی دارند می خواهند از هر حادثه ریز و درشتی نشانه ای برای آمدن یار پیدا کنند. بخش زیادی از مردم ما اینگونه اند و چون دوستدار حضرت(عج) هستند لذا ناخودآگاه درون شان به دنبال نشانه ای برای آمدن حضرت حجت(عج) می گردند.

حجت الاسلام باقری تصریح کرد: دسته دوم که کمتر از دسته اول هستند، گروهی اند که اصطلاحاً حال ِ انجام وظایف و تکالیف را ندارند و اگر به دنبال شرایط ظهور باشند چه بسا تکالیفی بر آنها بار شود. اما «دنبال نشانه گشتن»، هیچ تکلیفی برای آنها به دنبال ندارد. لذا «تکلیف گریزی» آنها را به سوی یافتن نشانه ها و علائم می کشاند.

کارشناس مباحث مهدوی در رابطه با دسته سوم از مردم گفت: دسته دیگری که ما باید بیشتر نسبت به آنها دقت داشته باشیم، کسانی اند که عقیده های انحرافی دارند و این عقیده های انحرافی در فضای علامت گرایی بیشتر خریدار پیدا می کند لذا به این فضا دامن می زنند. علامت ها را بزرگ و چند نشانه را میان مردم منتشر می کنند تا عقیده ِانحرافیِ آنها خریدار ِ بیشتری پیدا کند.

وی تاکید کرد: این مسئله در طول تاریخ غیبت کبری زیاد رخ داده که منحرفان به فضای علامت گرایی دامن زده اند. اما در این میان جای این سوال است که آیا اینکه مردم به دنبال شناخت علایم و نشانه های ظهور باشند، بد است؟

محقق مهدوی در پاسخ به این سوال و تبیین آن ابراز کرد: شناخت علائم و نشانه های ظهور بد نیست، اما در صورتی که منطقی و آنگونه باشد که روایات به آن اشاره دارد. اما وقتی افراطی شد مشکلاتی را پیش می آورد از جمله همین آفت «تطبیق گرایی» که نخستین مشکل است.

وی در همین رابطه ادامه داد: برای مثال وقتی منِ نوعی علامت گرا شدم تبعاً تمام حوادث کوچک و بزرگی که در اطرافم رخ می دهد را به ظهور ربط می دهم. به عنوان مثال برج های دوقلو که در آمریکا منفجر شد می گویم این فلان نشانه در فلان روایت است، یا وقتی داعش به سوریه حمله می کند می گویم این همان سفیانی است که در روایات ما بیان شده، در حالی که پشت این تطبیق دادن ها هیچ استدلال و دلیل منطقی و روایی نیست و فقط یک ذوق و حدس است که باعث بروز مشکلات می شود.

حجت الاسلام باقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از آسیب های تطبیق گرایی، بیان کرد: آسیب بزرگتری که از این مسئله متوجه جامعه می شود این است که وقتی علامت گرایی، افراطی شد، امید کاذب ایجاد می کند. وقتی حوادث را به گونه ای کنار هم می چینیم و مردم را قانع می کنیم که ظهور بسیار نزدیک است اگر این اتفاق نیفتاد چه می شود؟ همین چند سال گذشته ما شاهد این اتفاق بودیم که برخی می خواستند به مردم بگویند که ظهور بسیار نزدیک است. امروز نزدیک به 10 سال از آن اتفاق می گذرد و ظهور نیز رخ نداده، نتیجه این رویداد چه خواهد بود؟

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: مردمی که فعالانه منتظر بودند، وقتی می بینند این اتفاق نیفتاد و ظهور محقق نشد از آدم های منتظر فعال به یک انسان منفعل سرخورده تبدیل می شوند و این یک آسیب بزرگ است، اینکه ما یک انسان منتظر فعال که برای زمینه سازی ظهور در تلاش بود را به یک انسان منفعل تبدیل می کنیم که گوشه ای نشسته و می گوید تمام این مسائل دروغ است و هیچ وقت رخ نخواهد داد.

ادامه دارد... .

پایان پیام/99

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: