Esensi dari ibadah yang khusyu’ dan tunduk ialah untuk melihat keindahan Ilahi, oleh karena itu Allah swt menciptakan jin dan manusia untuk beribadah kepadanya sehingga bisa menjalin hubungan cinta dan kasih sayang.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Qasimian dalam kajiannya dalam acara peringatan hari syahadahnya Sayyidah Zahra sa. Dijelaskannya, niat memiliki nilai dan peran utama dalam sebuah amalan.
Namun demikian, niat dalam pembahasan fiqih dan akhlaq adalah hal yang berbeda, dimana dalam pembahasan akhlaqi niat berarti taqarrub atau mendekat kepada Allah swt. Dan pada hakikatnya penciptaan manusia adalah untuk meraih cinta Ilahi, begitu juga dengan ibadah yang bertujuan untuk taqarrub kepada Allah swt meskipun tidak ada niat untuk surga atau jauh dari neraka.
Ia menambahkan, hasrat dan keinginan untuk pergi ke surga adalah hal yang logis, karena terkadang hasrat dan keinginan ke surga atau takut untuk pergi ke neraka ini perlahan-lahan akan membawa manusia pada cinta dan taqarrub Ilahi.
Esensi dari ibadah yang khusyu’ dan tunduk ialah untuk melihat keindahan Ilahi, oleh karena itu Allah swt menciptakan jin dan manusia untuk beribadah kepadanya sehingga bisa menjalin hubungan cinta dan kasih sayang.
Manusia harus memiliki cinta kepada Allah swt lebih dari siapapun dan dengan ini maka seharusnya ia jangan beribadah seperti halnya pedagang, karena barang siapa yang beribadah seperti pedagang maka ia hanya akan fokus pada pahala dari Allah swt saja dan lalai dari cinta kepada-Nya.
Terdapat ucapan indah dari Imam Ali as yang mengatakan “aku adalah pembeli cinta Ilahi, dimana jika Allah swt tidak menciptakan surga dan neraka sekalipun maka aku akan tetap menjadi pembeli cinta-Nya.”
حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر حوزه علمیه مشکات در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: نیت درباره ارزش و اهمیت اعمال نقش اصلی را دارد.
وی با بیان اینکه نوع عبادات برخی کاملا با نیت دنیوی است، عنوان کرد: نیت در بحث فقهی و اخلاقی متفاوت است، نیت در بحث اخلاقی برای تقرب به سوی الله است، ماجرای اصلی خلقت انسان کسب محبت الهی است، عبادت هم برای تقرب به سوی الله است اگر چه نیت برای بهشت و جهنم هم اشکال ایجاد نمیکند.
مدیر حوزه علمیه مشکات اظهار داشت: شهوت بهشت رفتن عاقلانه است، چراکه گاهی همین شوق بهشت و خوف جهنم رفتن نیز انسان را پله پله انسان به سوی محبت و تقرب الهی میکشاند.
حجتالاسلام قاسمیان با بیان اینکه ماهیت عبادت تذلل و خشوع برای دیدن جمال الهی است، ابراز کرد: خداوند جن و انس را برای عبادت خلق کرده است که با او رابطه حبی و عشقی برقرار کرده و از این رابطه لذت ببرند.
وی درباره حکومتهای دینی گفت: یکی از اصول و روش انبیا این است که معارف را به ایمان قلبی تبدیل کنند و به زور کسی را مجبور به ایمان نکنند تا زمانیکه آرمان و فکرها به ایمان تبدیل نشده باشد انقلاب موج میزند اما توده مردم نسبت به آن چفت نشده است و همین امر سبب میشود که حکومت آنها به ظاهر پیروز به نظر نیاید.
مدیر حوزه علمیه مشکات افزود: وقتی ظاهرا حکومتهای دینی به نظر موفق نمیآیند برخی به دو نوع حکومت رضاخانی و معاویهای تمایل پیدا میکنند که حکومت خلیفه دوم از نوع رضاخانی و حکومت امروز غربیها از نوع حکومت معاویه است.
حجتالاسلام قاسمیان بیان داشت: بنیاسراییل دنبال کسی بودند که آنها را از شر فرعون نجات دهد اما دنبال برگزیده شدن نبودند آنها در کنار حضرت موسی(ع) پایمردی کرده و تمدن فرعون را نابود کردند خداوند هم آنها را به عزت رساند اما بدون توجه به نعمات و معجزات الهی وقتی بتپرستان را با یک شاخصهایی حکومتداری دیدند به سوی آنها متمایل شدند.
وی افزود: امروز هم ما پهلوی را ساقط کرده و پس از آن در جنگ تحمیلی این همه نصرت الهی را دیدیم حال چه شده که برخی با دیدن این همه معجزه الهی دچار التقاط می شوند پاسخ در اینجاست که آنها دنبال آرمانها نبوده و فکرشان به ایمان تبدیل نشده است.
مدیر حوزه علمیه مشکات ابراز کرد: خداوند در سوره یونس خطاب به پیامبر خود میفرماید اگر می خواستم می توانستم همه مردم را به زور مومن کنم اما من صبر می کنم که خودشان با معرفت ایمان بیاورند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar