Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Ilmul Yakin Sebab Kemuliaan Rasulullah Saww

Ilmul Yakin Sebab Kemuliaan Rasulullah Saww

Written By Unknown on Selasa, 13 Februari 2018 | Februari 13, 2018


Ilmu dan pengetahuan manusia ada dua, terkadang ilmu yang ada dalam diri seseorang namun tidak benar-benar meresap sehingga menimbulkan keraguan dan kebimbangan dan terkadang juga ilmu jauh menembus ke dalam diri seseorang dan tidak menimbulkan was-was dan keraguan sehingga ia dapat beramal.

Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Sayyid Muhammad Baqir Alawi dalam kajian akhlaqnya saat menjelaskan bahwa Imam Sajjad as meminta kepada Allah swt paling tingginya derajat yakin.

Dijelaskannya, saat Rasulullah saww melakukan mikraj ke sidratul muntaha ialah dengan ruh dan juga jasmaninya, dimana dalam mikraj ini Allah swt berkata Rasul saww “wahai Ahmad! Aku menjadikanmu dari pada para nabi yang lain karena empat hal yaitu yakin, akhlaq yang baik, jiwa yang dermawan dan rahmat.”

Dalam sebuah riwayatnya Imam Shadiq as berkata “nabi Isa as dengan keyakinannya ia mampu berjalan di atas air dan nabi Muhammad saww dengan keyakinannya ia sanggup untuk berjalan di sisi langit.” Dengan demikian yakin juga menjadi sebab para nabi Ilahi memiliki kedudukan yang berbeda-beda.

Hujjatul Islam Alawi menambahkan, ilmu dan pengetahuan manusia ada dua, terkadang ilmu yang ada dalam diri seseorang namun tidak benar-benar meresap sehingga menimbulkan keraguan dan kebimbangan dan terkadang juga ilmu jauh menembus ke dalam diri seseorang dan tidak menimbulkan was-was dan keraguan sehingga ia dapat beramal.

Dalam yakin terdapat dua ilmu yang dipegang, yang pertama ialah mengetahui pengetahuan tersebut dan yang kedua ialah mengetahui apa yang tidak bertentangan dengannya.

Dan yang harus diingat ialah bahwa sebagian besar dari permasalahan kita adalah karena sebab tidak adanya keyakinan dalam diri kita, demikian jelasnya.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که در مسجد امیر برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) از خداوند بالاترین مرتبه یقین را طلب می‌کنند.

وی افزود: سقف معراج پیامبر(ص) صدرة المنتهی و با روح و جسم ایشان بوده است، در این معراج خداوند به پیامبر(س) می‌فرماید که ای احمد من به علت چهار خصلت یقین، حسن خلق، سخاوت نفس و رحمت بر خلق تو را بر سایر پیامبران برتری دادم.

استاد حوزه علمیه با استناد بر روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: حضرت عیسی(ع) به اندازه یقین خود روی آب راه می‌رفت و حضرت محمد(ص) به اندازه یقین خود در کناره‌های آسمان راه می‌رفت یقین سبب می‌شود که حتی پیامبران نیز در کمالات متفاوت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه یقین در لغت علمی است که در آن تردید وجود ندارد، اظهار داشت: علم و آگاهی انسان به دو شکل است گاهی علم موجود در جان شما نفوذ نمی‌کند و تردید و شک را باقی می‌گذارد اما گاهی علم شما در اعماق جان شما نفوذ کرده و هر نوع وسوسه را کنار زده و سبب عمل می‌شود.

وی افزود: اکثر ما علم بر این داریم که از مرده کاری ساخته نیست اما بسیاری می‌ترسند چراکه یقین ندارند که از دست مرده کاری بر نمی‌آید.

استاد حوزه علمیه گفت: علمی که همراه با یقین باشد برای انسان آرامش ایجاد می‌کند دو چیز سروصدای زیادی دارد یکی پول خرد و دیگری کسی است که علم او کم باشد، قرآن کریم در سوره حجرات می‌گوید اهل ایمان کسانی هستند که به خدا ایمان داشته و تردید ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: ایمان دو نوع مستقر و مستودع است، وقتی شما مطمئن باشید که کسی نمی‌تواند یک آیه شبیه قرآن را بیاورد در واقع شما ایمان مستقر دارید که نام دیگر آن یقین است.

وی بیان داشت: یقین انسان را از تقلید خارج می‌کند یقین علمی است که از روی استدلال ایجاد می‌شود و احتمال نقض در آن وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: خواجه نصیر طوسی می‌فرماید یقین اعتقاد جازم یا همان صددرصدی نسبت به حقیقتی مطابق با جهان واقع است، ثبات دارد و از بین نمی‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه جهل مرکب اعتقاد جازم است اما مطابق با واقع نیست، گفت: غالب مردم دچار جهل مرکب هستند اعتقادات جزمی دارند اما مطابق با واقع نیست، جاهل مرکب پندار دانایی دارد.

وی افزود: در یقین دو علم وجود دارد علم به معلوم و علم به اینکه خلاف آن وجود ندارد، بررسی کنید که چقدر باورهای شما یقینی است، بیشتر مشکلات ما به علت یقین نداشتن است، خداوند در شناسنامه اهل تقوی می‌فرماید کسانی که هستند که ایمان به غیب دارند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اختلاف افراد به میزان یقین آنها است که 5 مرتبه دارد، اظهار داشت: گاهی علمی ثابت جازم و برای انسان حاصل می‌شود که از روی گفتار شخصی حاصل می‌شود مثل یقین داشتن به گفتار پیامبر(ص) درباره آخرت است.

وی گفت: منکران معاد منکر علمی نیستند بلکه منکر عملی هستند برای اینکه بتوانند گناه کنند این سخنان را می‌گویند چراکه معاد استبعادی است و استنباطی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند ثابت کند که خدا نیست، ابراز کرد: بخشی از یقین ما از قول حاصل می‌شود که تقلید است، در استناد به عالم هرچه عالم قوی‌تر باشد اطمینان انسان بیشتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرتبه دیگر یقین علم‌الیقین است، عنوان کرد: در این مرحله برای اثبات یک معلوم دلیل و استنباط می‌آورید، در مرتبه دیگر یعنی عین‌الیقین شخص با چشم خود مشاهده می‌کند که یا به چشم سر و حواس ظاهری یا به چشم قلب و حواس باطنی رویت می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برترین مرتبه یقین بردالیقین است خاطرنشان کرد: کسانی که به مقام وصل الهی برسند آنها با این مقام یقین رسیدند.

پایان پیام/487

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: