Dalam surat Al-fatihah Allah swt mengenalkan diri-Nya dengan Tuhan semesta alam, karena semua pengenalan dan pujian serta segala kesempurnaan di alam semesta ini merupakan manifestasi dari ke-Ilahian Allah swt.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Muhammad Taqi Akbar Nejad dalam kajian tafsir peradaban Qur’an saat menjelaskan tentang surat Al-fatihah. Dijelaskannya, metode pendidikan Islam ialah dengan berdasarkan kasih sayang terlebih dahulu baru kemudian dengan peringatan yang keras, sebagaimana Al-Qur’an mengatakan bahwa anbiya Ilahi adalah pemberi kabar gembira dan peringatan.
Dalam surat Al-fatihah Allah swt mengenalkan diri-Nya dengan Tuhan semesta alam, karena semua pengenalan dan pujian serta segala kesempurnaan di alam semesta ini merupakan manifestasi dari ke-Ilahian Allah swt.
Dengan melihat peradaban yang ada di dalam kalimat “Rabbil ‘Alamiin” maka kita akan memahami keniscayaan pemerintahan Ilahi dan Islam, Allah swt adalah pemilik segala sesuatu, oleh karena itu untuk menetapkan pemerintahan di alam ini semuanya kembali kepada Allah swt.
Lebih lanjut Hujjatul Islam Akbar Nejad menuturkan, aat Allah swt ingin menjelaskan tentang Ilahian-Nya maka hakikat aslinya ialah penghambaan, oleh sebab itu amalan manusia akan diterima jika dilakukan dengan penuh keikhlasan dan untuk mendapatkan keridhaan Ilahi.
Jika Allah swt mencintai hamba-Nya meski ia adalah orang yang berdosa maka Allah swt akan meberikannya cobaan dan ujian supaya dosa-dosanya hilang dari dalam dirinya.
Pada hakikatnya manusia yang takut kepada Allah swt, semakin ia dekat dengan-Nya maka rasa takutnya akan semakin besar, karena mereka tahu bahwa dalam setiap titik terdapat kedekatan kepada Allah swt, dan jika sedikit saja ia sombong atau takabbur maka semuanya akan hilang seketika.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی در جلسه تفسیر تمدنی قرآن با موضوع سوره حمد، که شب گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، اظهار داشت: مدل تربیتی اسلام مبتنی بر محبت سپس مبتنی بر تهدید است، به اصطلاح قرآن انبیا مبشر و منذر هستند.
وی افزود: در سوره حمد خدای متعال خود را ربالعالمین معرفی میکند چراکه همه تعریف و تمجیدها و هر جلوه کمالی در عالم ثمره ربوبیت خداوند است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با اشاره به اینکه اگر انسان از منظر تمدنی به رب بودن پروردگار عالم نگاه کند چه برداشتی خواهد داشت، عنوان کرد: اگر به ربوبیت خداوند صرفا در حوزه انسان توجه کنیم آیا میتوانیم تصور کنیم که خداوند تمام بندگان خود را ربوبیت کند و حاکمیت دنیا در دست دشمنان او باشد.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی با بیان اینکه حکومتها روزی در دست فرعون و نمرود در آخرزمان حکومتها به نوعی در دست مردم نسبت به مردم است، اظهار داشت: امروز حکومتهای دموکراتیک سرمایهداران رای مردم را میخرند رسانه، قدرت و ثروت در دست سرمایهدارها است.
وی افزود: در حکومت دموکراتیک مردم بر مردم ولایت دارند اگر به هم جنسگرایی رای بدهند همه باید بپذیرند و این ربوبیت خدا را نفی میکند، یکی از دلایلی که حضور ولی خدا را تایید میکند ضرورت ربالعالمین بودن خدا است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد ادامه داد: در نگاه تمدنی از همین رب العالمین بودن خدا ضرورت حکومت الهی و اسلامی را میفهمیم خدا مالک همه چیز است برای اثبات اینکه حکومت عالم باید در دست خدا باشد این تحلیل درست و خوب است.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی با بیان اینکه عمده امر و نهیهای شارع تنبیهی است اوامر الزامی بیشتر از غیرالزامی است، عنوان کرد: رسالت حکومت اسلامی تربیت نفوس است، وزن کار فرهنگی در حکومت اسلامی بیشتر است، شارع بیش از اینکه دنبال ترساندن مردم باشد دنبال این است که شما یک التزام درونی پیدا کنید.
وی درباره حجاب، گفت: مشکل حجاب در جامعه ما ناشی از اجبار نیست چراکه جزو احکام اجتماعی اسلام است هر حرکتی که در متن جامعه اتفاق میافتد و ظرفیت گفتمان عمومی را دارد اگر کسی منکری را مرتکب شود مومنان وظیفه برخورد دارند و اجباری میشود.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد خاطرنشان کرد: حکومتها یک رسالتی دارند و افراد یک رسالتی بنا نیست وقتی حکومت اسلامی است میتواند جلوی برخی منکرات را بگیرد آن را رها کرده و صرفا با امر و نهی درست شود، در کشورهای آمریکایی و اروپایی دانشجویانی که بزک میکنند اجازه حضور در دانشگاه ندارند.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی افزود: اگر کسی در منزل خود شراب خورد کسی به او کاری ندارد اما اگر وارد جامعه شد با او برخورد میشود و این صرفا مخصوص جامعه اسلامی نیست بلکه در همه جوامع اینگونه رفتار میکنند.
وی گفت: ما در حکومت اسلامی با اینکه همه امکانات را داریم از ظرفیتهای آن استفاده نکردیم و جنبه ربوبیتی حکومتی اسلامی مغفول ماند و سبب شد که نسبت به باورهایی نظیر حجاب التزام درونی شکل نگیرد و دشمن به طور ویژه سرمایهگذاری کرده و باور جوانان ما را در زمینه حجاب یا سایر موارد بگیرد و هرچه نیروی انتظامی هم ضعیف برخورد کند اثرگذار نبوده و دشمن برای آن هیاهوی زیادی راه اندازد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد خاطرنشان کرد: در قوه قضاییه، صدا و سیما، خانواده، دولتمردان، اگر نگاه تمدنی اسلام و ربوبیت الهی را فرهنگ سازی می کردیم بسیاری از مشکلات حل میشد.
پایان پیام/487
وی افزود: در سوره حمد خدای متعال خود را ربالعالمین معرفی میکند چراکه همه تعریف و تمجیدها و هر جلوه کمالی در عالم ثمره ربوبیت خداوند است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با اشاره به اینکه اگر انسان از منظر تمدنی به رب بودن پروردگار عالم نگاه کند چه برداشتی خواهد داشت، عنوان کرد: اگر به ربوبیت خداوند صرفا در حوزه انسان توجه کنیم آیا میتوانیم تصور کنیم که خداوند تمام بندگان خود را ربوبیت کند و حاکمیت دنیا در دست دشمنان او باشد.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی با بیان اینکه حکومتها روزی در دست فرعون و نمرود در آخرزمان حکومتها به نوعی در دست مردم نسبت به مردم است، اظهار داشت: امروز حکومتهای دموکراتیک سرمایهداران رای مردم را میخرند رسانه، قدرت و ثروت در دست سرمایهدارها است.
وی افزود: در حکومت دموکراتیک مردم بر مردم ولایت دارند اگر به هم جنسگرایی رای بدهند همه باید بپذیرند و این ربوبیت خدا را نفی میکند، یکی از دلایلی که حضور ولی خدا را تایید میکند ضرورت ربالعالمین بودن خدا است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد ادامه داد: در نگاه تمدنی از همین رب العالمین بودن خدا ضرورت حکومت الهی و اسلامی را میفهمیم خدا مالک همه چیز است برای اثبات اینکه حکومت عالم باید در دست خدا باشد این تحلیل درست و خوب است.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی با بیان اینکه عمده امر و نهیهای شارع تنبیهی است اوامر الزامی بیشتر از غیرالزامی است، عنوان کرد: رسالت حکومت اسلامی تربیت نفوس است، وزن کار فرهنگی در حکومت اسلامی بیشتر است، شارع بیش از اینکه دنبال ترساندن مردم باشد دنبال این است که شما یک التزام درونی پیدا کنید.
وی درباره حجاب، گفت: مشکل حجاب در جامعه ما ناشی از اجبار نیست چراکه جزو احکام اجتماعی اسلام است هر حرکتی که در متن جامعه اتفاق میافتد و ظرفیت گفتمان عمومی را دارد اگر کسی منکری را مرتکب شود مومنان وظیفه برخورد دارند و اجباری میشود.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد خاطرنشان کرد: حکومتها یک رسالتی دارند و افراد یک رسالتی بنا نیست وقتی حکومت اسلامی است میتواند جلوی برخی منکرات را بگیرد آن را رها کرده و صرفا با امر و نهی درست شود، در کشورهای آمریکایی و اروپایی دانشجویانی که بزک میکنند اجازه حضور در دانشگاه ندارند.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی افزود: اگر کسی در منزل خود شراب خورد کسی به او کاری ندارد اما اگر وارد جامعه شد با او برخورد میشود و این صرفا مخصوص جامعه اسلامی نیست بلکه در همه جوامع اینگونه رفتار میکنند.
وی گفت: ما در حکومت اسلامی با اینکه همه امکانات را داریم از ظرفیتهای آن استفاده نکردیم و جنبه ربوبیتی حکومتی اسلامی مغفول ماند و سبب شد که نسبت به باورهایی نظیر حجاب التزام درونی شکل نگیرد و دشمن به طور ویژه سرمایهگذاری کرده و باور جوانان ما را در زمینه حجاب یا سایر موارد بگیرد و هرچه نیروی انتظامی هم ضعیف برخورد کند اثرگذار نبوده و دشمن برای آن هیاهوی زیادی راه اندازد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد خاطرنشان کرد: در قوه قضاییه، صدا و سیما، خانواده، دولتمردان، اگر نگاه تمدنی اسلام و ربوبیت الهی را فرهنگ سازی می کردیم بسیاری از مشکلات حل میشد.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar