Mishdaq yang jelas mengenai maksud dari ayat ini ialah masa kemunculan Imam Mahdi afs, sebagaimana yang disebutkan dalam riwayat bahwasanya pada masa tersebut keberkahan akan menghampiri manusia dari langit dan bumi.
Shabestan News Agency, dalam Al-Qur’an surat al-A’raf ayat 96 disebutkan “Jika sekiranya penduduk negeri- negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan ( ayat- ayat Kami ) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.”
Pada ayat di atas terdapat kata “barakaatin” yang merupakan bentuk plural dari pada kata “barakatun” yang berarti anugerah atau keberkahan yang tetap, keberkahan dan anugerah tersebut meliputi keberkahan-keberkahan materi dan maknawi, misalnya berkah dalam usia, ilmu dan lain sebagainya.
Mishdaq atau fakta yang jelas mengenai maksud dari ayat ini ialah masa kemunculan Imam Mahdi afs, sebagaimana yang disebutkan dalam riwayat bahwasanya pada masa tersebut keberkahan akan menghampiri manusia dari langit dan bumi.
Imam Shadiq as bersabda “saat kemunculannya, al-Qaim akan menerapkan keadilan, dan pada masanya kezhaliman akan diberantas, jalan-jalan akan dipenuhi keamanan dan bumi akan memancarkan keberkahannya serta setiap hak akan diberikan kepada pemiliknya.”
Pada masa pemerintahan Imam Mahdi afs anak-anak berharap seandainya mereka sudah besar, dan sebaliknya orang-orang tua berharap seandainya mereka masih anak-anak.
Mengenai hal ini Imam Ali as juga berkata “kelak seorang lelaki dari keturunanku akan muncul, yang karena sebab kemunculannya tidak ada seorangpun yang mati tinggal di dalam kuburnya kecuali mereka akan merasakan keberkahan, mereka saling mengunjungi satu sama lainnya dan mengabarkan tentang kebangkitan Al-Qaim.”
به گزارش خبرگزاری شبستان: خدای متعال در آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ و اگر مردم شهرها و آبادی ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعا درهای برکات آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم ولی آنان آیات ما را تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را به قهر خود گرفتیم».
نکته ها
1.«برکات» جمع «برکت» و به معنای «موهبت های ثابت و پایدار» است. در معنای برکت، «کثرت»، «خیر» و «افزایش» وجود دارد. برکات شاملبرکت های مادی و معنوی می شود؛ مثل برکت در عمر، دارایی، علم، کتاب و ... .
2. از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی(عج) است که به گفته روایات، در آن زمان، برکات از آسمان و زمین به مردم می رسد. امام صادق(ع) فرمودند: «چون حضرت(عج) قیام کند، به عدالت حکم فرماید و در دوران او ستم برداشته شود و راه ها امن گردد و زمین برکت های خود را بیرون آورد و هر حقی به اهلش رسد»(2) و امام حسن(ع) فرمود: « در دولت او درندگان آزادانه زندگی می کنند و زمین گیاهان خود را بیرون می دهد و آسمان برکات خود را فرو می فرستد و گنج ها و معادن زمین برای او آشکار می شود».(3)
کسانی که منتظر مصلح هستند، باید خودشان هم آدم صالحی باشند. نمی شود آدم منتظر مصلح باشد ولی خودش صالح نباشد. نمی شود صبر کنیم تا امام زمان(عج) بیاید و همه چیز را درست کند. ما شب ها منتظر خورشید هستیم، امام خودمان هم چراغ روشن می کنیم. پس باید هم منتظر امام باشیم و هم خودمان تلاش کنیم.
برخی می گویند که در برخی احادیث آمده که اگر کسی قبل از قیام امام زمان(عج) قیام کند، قیامش باطل است. این عده باید بدانند که این روایت ها در مواردی است که کسی قیام می کند تا مردم را به سوی خودش دعوت کند و این فرد اساساً طاغوت است. اما اگر کسی قیام کند تا زمینه را برای ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم کند، قیام او به هیچ وجه باطل نیست.
اگر قرار باشد امام زمان(عج) همه چیز را درست کند، پس این همه آیات دفاع از مظلوم، در دهان ظلم کوبیدن، نهی از منکر، اجرای حدود اسلامی و ... برای چیست؟ مگر می شود دستورات قرآن بیش از هزار سال و تا زمان ظهور امام زمان(عج) تعطیل شود؟
در روایات ما آمده که هر حدیثی از طرف ما به شما رسید، آن را به قرآن عرضه کنید و در صورت مخالفت با قرآن، آن را کنار بگذارید. نظیر این حدیث جعلی که «از حاکم جامعه ولو ظالم باشد، اطاعت کنید»؛ در حالی که قرآن می گوید: «فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا؛ اگر کسی گناه می کند از او اطاعت نکن».(4).
احادیثی که می گوید قبل از قیام امام زمان(عج) کسیتکان نخورد، یا جعلی هستند یا مقصود آنها درست فهمیده نشده است. در تاریخ است که زید، پسر امام سجاد(ع) قیام کرد و امامان ما از او حمایت کردند. حتی گاهی امامان در شرایطی که صلاح نبود خودشان قیام کنند به کسانی که می توانستند اقدام کنند جواز قیام می دادند و آنها را به لحاظ مالی حمایت می کردند.
برای پیروزی هم باید تلاش کرد، هم دعا. رزمنده ها اگر فقط به پای دعا بنشینند پیروز نمی شوند. دعای آدم بیکار، مستجاب نیست. اسلحه منهای معنویت مفید نیست. معنویت هم بدوم اسلحه موفقیت ندارد. امام حسین(ع) در شب عاشورا، هم شمشیرش را تیز می کرد و هم نماز شب می خواند، هم اشک و هم شمشیر؛ هم دعا و هم تلاش. مردم ایران نیز در انقلاب هر دو را داشتند. در زمان دفاع هشت ساله نیز در یک طرف، همه مسجدهای ما دعا می کردند و در طرف دیگر، رزمنده ها در جبهه مشغول جاهد و تلاش بودند.
دانستن اینکه امام(عج) در چه زمانی ظهور می کند یا اینکه اکنون در کجا زندگی می کند ارزش چندانی ندارد. آنچه ارزشمند است، آن است که بدانیم وظیفه ما در حال حاضر چیست و امام(عج) از ما چه انتظاری دارد و سپس به آن جامه عمل بپوشانیم. لذا شناخت وظیفه، لازم ترین مطلب در زمان غیبت امام است، که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم:
-شناخت امام زمان(عج) و اهداف او. «اللهم عرّفنی حجتک فان لم تعرفنی حجّتک ضللت عن دینی».(5)
-معرفی و شناساندن امام زمان(عج) و انقلاب جهانی او به دیگران و ایجاد زمینه های لازم برای ظهور.
-تلاش در جهت جلب رضایت امام زمان(عج) با انجام اعمال صالح و ارتباط معنوی با ایشان.
-انتظار فرج و دعا برای ظهور آن حضرت.
-صدقه دادن و دعا کردن برای سلامتی امام.
-خواندن دعاهای فرج، ندبه، عهد و یلام کامل.
-پرداخت حقوق مالی(خمس) متعلق به امام زمان(عج)
-عمل به تکلیف و واجبات و دوری از گناه و محرمات
هر وقت مردم بتوانند امام و رهبری برحق و معصوم را بپذیرند. آن وقت امام زمان(عج)ظهور خواهند کرد.
برای ظهور امام زمان(عج) آمادگی فکری و اخلاقی لازم است. مسلما تاجری که کلاهبرداری می کند، منتظر ظهور امام زمان(عج) نیست. کسانی که کمکاری، کم فروشی، بدکاری و خیانت می کنند، منتظر امام زمان(عج) نیستند، ما اگر واقعا منتظر هستیم، باید حواسمان را جمع کنیم.
دعای ندبه یعنی دعای اعتراض به طاغوت های جهان؛ یعنی دعای انتظار و امید به آمدن حکومت حق، اگر جمع می شویم و دعای ندبه می خوانیم و در فکر حکومت حق هستیم، باید در فکر تلاش برای زمینه سازی آن حکومت هم باشیم.
پی نوشت ها:
1.سوره اعراف، آیه96
2.کشف الغمة، ج2، ص465
3.الاحتجاج، ج2، ص291
4.سوره انسان، آیه24
5.مفاتیح الجنان، تعقیبات نماز
*بر گرفته از کتاب «آیه های مهدوی»، محسن قرائتی به کوشش حسن ملائی
پایان پیام/248
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar