Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Doa Imam Zaman afs Untuk Syi’ahnya

Doa Imam Zaman afs Untuk Syi’ahnya

Written By Unknown on Minggu, 17 Juni 2018 | Juni 17, 2018


Imam Ridha as bersabda “Imam mereka lebih dari seorang teman yang setia dan juga ayah yang ramah.”

Shabestan News Agency, salah satu doa Imam Zaman afs yang sangat masyhur ialah sebuah doa penuh dengan makna ialah “Allahummar Zuqna Taufiqa Tha’ah wa Bu’dul Ma’siyah”. Doa ini menjelaskan kepada penanti Imam afs tentang bentuk Intizhar Imam Zaman afs di masa kegaibannya.

Mengenai hal ini Hujjatul Islam Sa’id Amadian menjelaskan bahwa dalam salah satu penggalan dari doa tersebut disebutkan “dan berikanlah rahmat dan kasih sayang kepada yang sudah mati (Syi’ah kami),” hal ini menunjukan bahwa rahmat dan karunia Imam Zaman afs menyebar di dunia, akhirat dan kiamat sehingga orang yang sudah matipun mendapatkan rahmatnya.

Imam Ridha as bersabda “Imam mereka lebih dari seorang teman yang setia dan juga ayah yang ramah.” Jika kita semua berada di dalam kemah Al-mahdi maka kita akan merasakan keamanan dan kenyamanan yang tiada taranya dan kita semua tidak akan sedikitpun merasa cemas atas apa yang terjadi di dunia.

Dalam penggalan lainnya Imam Zaman afs berkata “dan untuk orang-orang yang sudah tua dalam Syi’ah kami maka berikanlah ia ketenangan dan ketentraman hati.”
Imam Zaman afs sangatlah penyayang kepada Syi’ahnya, untuk para pemuda ini Imam Zaman afs juga berkata “dan untuk para pemuda kami berikanlah mereka petunjuk dan taubat.”

دعای امام زمان(عج) در حق زنان و نسل جوان/محبت امام مهدی(عج) شامل حال چه کسانی می شود؟

خبرگزاری شبستان: امام عصر(عج) به تمام گروه های سنی توجه دارند و در کنار دعا برای جوانان، کهنسالان را هم که تصویری از گذشته جامعه هستند و می توانند تجربیات و آموخته های خود را به نسل امروز منتقل کنند، مورد مرحمت قرار می دهند.

به گزارش گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، یکی از دعاهای مشهورِ مهدوی که بنابر اقوال بزرگان سند آن به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می رسد، دعای نغز و پرمعنای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» است که به نوعی انتظارات حضرت حجت(عج) را از منتظران در عصر غیبت تشریح می کند. از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یکی از استادان حوزه و کارشناس در مباحث مهدوی، فرازهای مختلف این دعا را بررسی و مرور می کنیم؛ آنچه در ادامه می آید، مشروح بخش هفتم این گفت وگوها است:

حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان، عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهای اجتماعی سبک زندگی مهدوی استخراج شده از دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا...»، اظهار کرد: حضرت ولیعصر(عج) در فراز دیگری از خدا درخواست می کنند: «وَ تَفَضَّلْ.... وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ؛ بر مردگان شان مهربانی و رحمت تفضل کن» که این مهم، نشان دهنده دامنه رحمت و فضل امام عصر(عج) به گستردگی این دنیا، آخرت و قیامت است که اموات را نیز مورد رحمت قرار می دهد.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) پیرامون ویژگی های امام زمان (عج) فرمودند: «يكونُ اَولى بالنّاسِ من اَنفُسِهِم و اَشفَقَ عليهم من آبائِهم و اُمّهاتهم و يكونَ اَشَدّ الناس تَواضُعا للّهِ عَزَّ و جَلَّ و يكونُ اخَذَ النّاسِ بِما يَأمُرُ به و اَكَفَّ النّاس عَمّا يَنهى عنه»؛ «او براى مردم از خودشان اولى تر، از پدر و مادرشان مهربان تر و در برابر خدا، از همه متواضع تر است. آنچه به مردم فرمان مى دهد، خود بيش از ديگران به آن عمل مى كند و آنچه مردم را از آن نهى مى كند، خود بيش از همگان از آن پرهيز مى كند» یعنی از نشانه های امام عصر (عج) این است که رأفتی شدیدتر از رحمت پدر و مادر به فرزندان را نسبت به شیعیان دارند البته رحمت حضرت(عج) شامل همه بندگان، مسلمانان و انسان ها می شود اما رأفت خاص به شیعه تعلق دارد که امام(ع) به حال امواتشان هم دعا می کند.

امیدیان با اشاره به اینکه نگاه سبک زندگی آمریکایی و غربی سکولار است و اساساً توجهی به عالم و حیات ماوراء ندارد و کاملاً فردمحور است، گفت: سلوک زندگی منتظر هم به زندگی مادی و هم به زندگی معنوی توجه دارد.


دعای امام زمان (عج) برای پیران جامعه

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى مَشَايِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّكِينَةِ؛ و بر پيران متانت و آرامش تفضل کن»، تصریح کرد: امام عصر(عج) به تمام گروه های سنی توجه دارند و در کنار توجه به قشر جوان، کهنسالان را که تصویری از گذشته جامعه هستند و می توانند تجربیات و آموخته های خود را به جامعه امروز منتقل کنند، مورد دعای خویش قرار می دهند و برای آنان از خداوند، وقار که همان بزرگواری، حلم و بردباری مسئلت می کنند.

وی اضافه کرد: حرکت و سکون همراه با سکینه و آرامش، یکی از شاخصه های اصلی سبک زندگی اسلامی است که پیران جامعه بسان آموزگارانی پرتجربه، بزرگوار و حلیم، با این شیوه می توانند آیندگان را تربیت کنند؛ بنابر این، امام زمان(عج) از خداوند می خواهند، آن ویژگی ها و اقتضائات طبیعت را از این افراد بگیرد و رأفت، رحمت، وقار و سکینه را بر آنها تفضل کند.


دعای امام زمان (عج) برای جوانان جامعه

امیدیان با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در بند دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ، بر جوانان بازگشت و توبه تفضل فرما»، گفت: دنیای غرب، اساس زندگی را بر لذت گرایی بنا نهاده است و هر چه این لذت را محدود کند، تلخ می داند، دوران جوانی به جهت ویژگی های خاص آن، پرفراز و نشیب و جوان در این ایام، بی باک و سرکش است، لذا خطر کرده و ممکن است به دام شیاطین درونی و بیرونی خواهد افتاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه یکی از مولفه های سبک زندگی آمریکایی، «هدونیزم» یعنی لذت گرایی است، تاکید کرد: در این سبک زا زندگی راهکارهایی برای لذت بیشتر به فرد توصیه می شود تا او را از اخلاقیات و فضائل دینی و انسانی دور کند؛ این در حالی است که در سبک زندگی مهدوی، امام زمان (عج) از خداوند می خواهند که توفیق بازگشت جوانان به سمت خدا و دوری از معاصی و پلیدی ها را به آنان عنایت کند، زیرا در این نگاه، اصالت به اخلاق، شریعت و دین داده می شود و شاخص و محور، برخلاف مولفه های سکولاریسم زندگی آمریکایی و غربی که عرف و مردم هستند، دین و مذهب تلقی می شود.


محبوب ترین عمل نزد خدا

وی اضافه کرد: امام زمان (عج) می خواهند روح جوان پاک و پاکیزه بماند تا جامعه در سایه آن، آسیب و ناهنجاری نبیند البته هر گاه نیز لغزشی دیده شد، بازگشت جوان از گناه، زیبا و ستودنی است زیرا خداوند بازگشت جوان از گناه را دوست می دارد، طوری که پیامبر(ص) فرموده است: «ما مِنْ شَيءٍ اَحَبُّ اِلَي اللهِ مِن شابٍّ تائِبٍ؛ چيزي نزد خدا محبوب‌تر از جواني نيست که به درگاه خدا توبه کند و از او طلب آمرزش نمايد.» یا در روایت دیگر آمده است: «التَّوْبَةُ حَسَنَةٌ وَ هِيَ مِنَ الشَّابِّ أَحْسَن؛ توبه و برگشتن از گناه زیباست و از جوان زیباتر.»

امیدیان گفت: دلیل زیبا بودن توبه و بازگشت جوان از گناه، به جهت جایگاه مهم و اثر گذار جوان بر جامعه است و اگر بر فطرت بی آلایش او کمترین غباری بنشیند، می تواند سلامت فکری، روحی و روانی جامعه را به خطر اندازد.


دعای امام زمان (عج) برای بانوان

عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه امام عصر(عج) در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَيَاءِ وَ الْعِفَّةِ؛ بر زنان ما حیا، عفت و پاکدامنی تفضل کن»، ابراز کرد: بانوان تقریباً نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند که با توجه به ویژگی های ساختاری، فیزیولوژیک، عاطفی و احساسی، نقش برجسته و پررنگی در اجتماع خواهند داشت، طوری که هم می توانند از عوامل مهم صلاح و سداد خود در جامعه امروز و فردا باشند و هم عامل انحطاط و زوال امروز و فردای اجتماع.

وی با بیان اینکه در دنیای معاصر از زن به عنوان ابزار و کالایی جهت پیشبرد اهداف شیطانی خود استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: در زندگی و سینمای غرب که مبتنی بر مولفه «هدونیزم» یا لذت گرایی است، چه چیزی بهتر از این مخلوق و موجود زیبای خداوند، می تواند این اهداف را پیش ببرد، به همین جهت، امام عصر(عج) از خداوند، حیا و عفت را برای زنان درخواست می کنند و از خدا می خواهند که قدرت مراقبت از نفس در مقابل پلیدی ها را به زنان عطا فرماید تا در دامن عفیف آنان، جامعه به صلاح و سداد برسد.

ادامه دارد ...

پایان پیام
/376

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: