Tingkat tertinggi dari berpuasa ialah selain tidak makan dan minum orang yang berpuasa juga ahrus menjauhkan diri dari apa yang tidak ada keridhaan Allah swt di dalamnya, yang terpenting dari manusia ialah mendapatkan hal ini di bulan Ramadhan sehingga ia bisa naik ke tingkat yang lebih tinggi lagi.
Shabestan News Agency, Berkenaan dengan kedudukan tinggi yang dimiliki bulan Ramadhan, Hujjatul Islam Muhammad Shadiq Yusufi menjelaskan bahwa Ramadhan merupakan bulan jamuan Ilahi untuk hamba-hamba-Nya, dimana pada bulan ini dosa-dosa manusia akan diampuni.
Ia menambahkan, bulan Ramadhan adalah bulan yang nafas dan tidur kita menjadi ibadah, oleh karena itu betapa penting jika kita dapat mengenal keagungan bulan ini karena tidak ada bulan yang memiliki keagungan seperti bulan suci Ramadhan.
Bulan ini adalah bulan yang Al-Qur’an Karim diturunkan di dalamnya, dan ia adalah bulan yang malam laylatul qadr terjadi di dalamnya, laylatul qadr adalah malam yang setiap rakaat shalat sama dengan ribuan rakaat di malam lainnya.
Berdasarkan riwayat Rasulullah saww bahwasanya di hari kiamat nanti paling baiknya orang adalah adalah orang-orang yang banyak merasakan lapar dan haus serta banyak berfikir tentang Allah swt. Mereka adalah orang-orang yang paling mulia di hari kiamat nanti
Tingkat tertinggi dari berpuasa ialah selain tidak makan dan minum orang yang berpuasa juga ahrus menjauhkan diri dari apa yang tidak ada keridhaan Allah swt di dalamnya, yang terpenting dari manusia ialah mendapatkan hal ini di bulan Ramadhan sehingga ia bisa naik ke tingkat yang lebih tinggi lagi, demikian jelasnya.
راه چشیدن طعم روزه خاص الخاص/کیفیت بهره مندی از برکات رمضان
خبرگزاری شبستان: رمضان ماهی است که در آن حتی نفس کشیدن و خوابیدن روزه دار عبادت محسوب می شود. اهمیت شناخت این ماه به دلیل آن است که هیچ ماه دیگری به عظمت رمضان نیست، این ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده، ماهی که لیلة القدر در آن است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه رفیع ماه مبارک رمضان و توفیق روزه داری در این ماه، اظهار کرد: رمضان ماه ضیافت خداوند متعال برای بندگانش است، ماهی که در آن گناهان انسان بخشیده می شود.
وی ادامه داد: رمضان ماهی است که در آن حتی نفس کشیدن و خوابیدن روزه دار عبادت محسوب می شود. اهمیت شناخت این ماه به دلیل آن است که هیچ ماه دیگری به عظمت رمضان نیست، این ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده، ماهی که لیلة القدر در آن است؛ شب قدری که هر رکعت نماز خواندن در آن برابر با هزار رکعت در شب های دیگر است.
یوسفی مقدم تاکید کرد: این شناخت حقیقی سبب می شود که انسان بتواند آداب ماه رمضان را درست رعایت کند مثل این که وقتی می خواهیم به حضور شخصیتی نایل شویم اگر او را از قبل بشناسیم، آداب را بهتر رعایت می کنیم یا مثل این که توصیه شده زیارت ائمه علیهم السلام را با معرفت انجام دهیم و اگر امام معصوم(ع) را بشناسیم بهتر می توانیم آداب زیارت را رعایت کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: حال اگر ماه رمضان را به درستی بشناسیم، آداب و اعمال این ماه را بیشتر رعایت می کنیم لذا اول شناخت ماه رمضان اهمیت دارد. مساله دیگری که اهمیت دارد آن است که چرا با وجود تحمل گرسنگی و تشنگی این ماه را ضیافت الهی می نامند، خدای متعال ولی نعمت است و همه نعمت ها از جانب خداوند است، چرا وقتی که انسان از نعمت های خدا برخوردار است آن زمان را ضیافت الهی نمی نامند؟ علت آن است که اعمال عبادی انسان در این ماه رنگ و بوی دیگری می گیرد. ضیافت الهی یعنی اعضاء را از ممنوعیت های الهی باز داشتن.
یوسفی مقدم افزود: اینکه انسان درک کند که این خودداری ها در ماه مبارک رمضان به چه معناست؟، نشان می دهد که به اخلاص رسیده، اساساً نتیجه این ماه مبارک رسیدن به اخلاص در عمل است به شرطی که افراد در حرکات و سکنات خود واقعا رعایت کنند و این ماه را گرامی بدارند.
وی با بیان اینکه صوم العوام همان روزه ای است که همه می گیرند و گرسنگی و تشنگی را در آن رعایت می کنند، ابراز کرد: گرسنگی و تشنگی کشیدن انسان را رشد می دهد و در روایات داریم که پیامبر(ص) فرمودند: «خودتان را به گرسنگی و تشنگی ارتقا دهید که انسان از این مجرا رشد پیدا می کند»؛ سپس فرمودند: «کسی که گرسنگی و تشنگی بکشد اجرش همانند مجاهد در راه خداست، هیچ عملی در پیشگاه خدا محبوب تر از گرسنگی و تشنگی نیست».
یوسفی مقدم ادامه داد: در روز قیامت بر اساس بیان پیامبر اسلام(ص) بهترین مردم کسانی هستند که بیشتر گرسنگی و تشنگی را کشیده اند و در ذات خدا تفکر و اندیشه کرده اند. آنها افضل مردم در روز قیامت هستند لذا اینکه گفته می شود صوم العوام معنایش این نیست که این روزه که همه می گیرند، اعتباری ندارد بلکه ارزش دارد چون انسان گرسنگی و تشنگی می کشد و از آنچه که روزه را باطل می کند اجتناب می کند.
وی گفت: مرتبه بعد «صوم الخواص» است که در آن علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن ظاهری، شخص روزه دار در جوانح هم از آنچه که رضایت خدا در آنها نیست، اجتناب می کند. مهم است که انسان در ماه مبارک رمضان به این مساله دست پیدا کند. بعد از این مرحله انسان به مرحله بالاتر ارتقا می یابد که «صوم خاص الخواص» نام دارد که از روزه خواص هم بالاتر است و در این مرتبه انسان از هر آنچه که باشد اعم از حلال و حرام دوری می کند، یعنی از هر چه که سبب شدود او از خداوند غافل شود.
یوسفی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: این مراحل میسر نمی شود مگر آنکه انسان مومن در ماه های رجب و شعبان به یک خودسازی درونی و بیرونی رسیده باشد و واقعا هدفی جز رسیدن به رضایت خداوند نداشته باشد، وقتی که چنین باشد روزه او در ماه مبارک رمضان با اخلاص و حضور قلب همراه خواهد بود.
پایان پیام/248
خبرگزاری شبستان: رمضان ماهی است که در آن حتی نفس کشیدن و خوابیدن روزه دار عبادت محسوب می شود. اهمیت شناخت این ماه به دلیل آن است که هیچ ماه دیگری به عظمت رمضان نیست، این ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده، ماهی که لیلة القدر در آن است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه رفیع ماه مبارک رمضان و توفیق روزه داری در این ماه، اظهار کرد: رمضان ماه ضیافت خداوند متعال برای بندگانش است، ماهی که در آن گناهان انسان بخشیده می شود.
وی ادامه داد: رمضان ماهی است که در آن حتی نفس کشیدن و خوابیدن روزه دار عبادت محسوب می شود. اهمیت شناخت این ماه به دلیل آن است که هیچ ماه دیگری به عظمت رمضان نیست، این ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده، ماهی که لیلة القدر در آن است؛ شب قدری که هر رکعت نماز خواندن در آن برابر با هزار رکعت در شب های دیگر است.
یوسفی مقدم تاکید کرد: این شناخت حقیقی سبب می شود که انسان بتواند آداب ماه رمضان را درست رعایت کند مثل این که وقتی می خواهیم به حضور شخصیتی نایل شویم اگر او را از قبل بشناسیم، آداب را بهتر رعایت می کنیم یا مثل این که توصیه شده زیارت ائمه علیهم السلام را با معرفت انجام دهیم و اگر امام معصوم(ع) را بشناسیم بهتر می توانیم آداب زیارت را رعایت کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: حال اگر ماه رمضان را به درستی بشناسیم، آداب و اعمال این ماه را بیشتر رعایت می کنیم لذا اول شناخت ماه رمضان اهمیت دارد. مساله دیگری که اهمیت دارد آن است که چرا با وجود تحمل گرسنگی و تشنگی این ماه را ضیافت الهی می نامند، خدای متعال ولی نعمت است و همه نعمت ها از جانب خداوند است، چرا وقتی که انسان از نعمت های خدا برخوردار است آن زمان را ضیافت الهی نمی نامند؟ علت آن است که اعمال عبادی انسان در این ماه رنگ و بوی دیگری می گیرد. ضیافت الهی یعنی اعضاء را از ممنوعیت های الهی باز داشتن.
یوسفی مقدم افزود: اینکه انسان درک کند که این خودداری ها در ماه مبارک رمضان به چه معناست؟، نشان می دهد که به اخلاص رسیده، اساساً نتیجه این ماه مبارک رسیدن به اخلاص در عمل است به شرطی که افراد در حرکات و سکنات خود واقعا رعایت کنند و این ماه را گرامی بدارند.
وی با بیان اینکه صوم العوام همان روزه ای است که همه می گیرند و گرسنگی و تشنگی را در آن رعایت می کنند، ابراز کرد: گرسنگی و تشنگی کشیدن انسان را رشد می دهد و در روایات داریم که پیامبر(ص) فرمودند: «خودتان را به گرسنگی و تشنگی ارتقا دهید که انسان از این مجرا رشد پیدا می کند»؛ سپس فرمودند: «کسی که گرسنگی و تشنگی بکشد اجرش همانند مجاهد در راه خداست، هیچ عملی در پیشگاه خدا محبوب تر از گرسنگی و تشنگی نیست».
یوسفی مقدم ادامه داد: در روز قیامت بر اساس بیان پیامبر اسلام(ص) بهترین مردم کسانی هستند که بیشتر گرسنگی و تشنگی را کشیده اند و در ذات خدا تفکر و اندیشه کرده اند. آنها افضل مردم در روز قیامت هستند لذا اینکه گفته می شود صوم العوام معنایش این نیست که این روزه که همه می گیرند، اعتباری ندارد بلکه ارزش دارد چون انسان گرسنگی و تشنگی می کشد و از آنچه که روزه را باطل می کند اجتناب می کند.
وی گفت: مرتبه بعد «صوم الخواص» است که در آن علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن ظاهری، شخص روزه دار در جوانح هم از آنچه که رضایت خدا در آنها نیست، اجتناب می کند. مهم است که انسان در ماه مبارک رمضان به این مساله دست پیدا کند. بعد از این مرحله انسان به مرحله بالاتر ارتقا می یابد که «صوم خاص الخواص» نام دارد که از روزه خواص هم بالاتر است و در این مرتبه انسان از هر آنچه که باشد اعم از حلال و حرام دوری می کند، یعنی از هر چه که سبب شدود او از خداوند غافل شود.
یوسفی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: این مراحل میسر نمی شود مگر آنکه انسان مومن در ماه های رجب و شعبان به یک خودسازی درونی و بیرونی رسیده باشد و واقعا هدفی جز رسیدن به رضایت خداوند نداشته باشد، وقتی که چنین باشد روزه او در ماه مبارک رمضان با اخلاص و حضور قلب همراه خواهد بود.
پایان پیام/248
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar