Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Orangtua Memiliki Peran Penting Dalam Menumbuhkan Jati Diri Anak

Orangtua Memiliki Peran Penting Dalam Menumbuhkan Jati Diri Anak

Written By Unknown on Rabu, 20 Juni 2018 | Juni 20, 2018


Jika ayah-ayah dan ibu-ibu dalam interaksi-interaksi kekeluargaan dengan perempuan-perempuan atau laki-laki yang bukan muhrim mencontohkan sebuah interaksi yang pantas dan layak, dengan akal dan disertai dengan adab dan aturan dan menghindari sikap dan tindakan yang berlebih-lebihan dalam interaksi-interaksi ini pada hakikatnya mereka telah mengambil langkah-langkah pendikan dan tarbiyah secara tidak langsung untuk mendidik anak-anak perempuan dan laki-laki mereka.

Shabestan News Agency, Ahmad Razaqi, salah seorang psikolog dan pengajar di univerisitas mengatakan bahwa pendidikan dan pembelajaran penyiapan anak-anak perempuan dan anak-anak laki-laki untuk bagaimana bersikap terhadap lawan jenis harus dimulai dari sejak kecil dan awal terbentuknya identitas diri mereka, dan cara terbaik dalam proses pendidikan ini adalah menyampaikan contoh-contoh objektif.

Ia menjelaskan, di tengah ini sikap dan tindakan ayah dan ibu dengan orang-orang yang bukan sesama jenis adalah langkah-langkah yang paling prinsip untuk melawan hubungan-hubungan tidak sehat dan menggambarkan hubungan-hubungan rasional dan syar'i dengan lawan jenis.

Jika ayah-ayah dan ibu-ibu dalam interaksi-interaksi kekeluargaan dengan perempuan-perempuan atau laki-laki yang bukan muhrim mencontohkan sebuah interaksi yang pantas dan layak, dengan akal dan disertai dengan adab dan aturan dan menghindari sikap dan tindakan yang berlebih-lebihan dalam interaksi-interaksi ini pada hakikatnya mereka telah mengambil langkah-langkah pendikan dan tarbiyah secara tidak langsung untuk mendidik anak-anak perempuan dan laki-laki mereka.
ارایه الگوی عینی و عملی موثرترین شیوه در فرآیند تربیتی/روابط عاطفی والدین نقش مهمی در هویت یابی و رشد اعتماد به نفس فرزندان دارد

خبرگزاری شبستان:یک روان شناس با بیان اینکه روابط عاطفی والدین مهمترین عامل در هویت یابی و رشد اعتماد به نفس فرزندان است، بر لزوم آموزش احکام برخورد با جنس مخالف تاکید کرد.

احمد رزاقی، روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: تربیت و آماده سازی دختران و پسران برای رودررو شدن با جنس مخالف می بایست از همان دوران کودکی و آغاز شکل گیری شخصیت و هویت آنان صورت گیرد و بهترین و موثرترین شیوه در فرآیند تربیتی ارایه الگوی عینی و عملی است.

وی بیان کرد: در این میان رفتار پدر و مادر با افراد غیر همجنس از اصلی ترین پیش نیازهای مقابله با روابط ناسالم و ترسیم روابط معقول و مشروع با جنس مخالف است.

رزاقی تصریح کرد: اگر پدران و مادران در معاشرت های خانوادگی و فامیلی با زنان و مردان نامحرم برخوردی شایسته، منطقی و توأم با ادب و وقار داشته باشند و از افراط و تفریط در این رابطه پرهیز کنند در واقع اقدام به آموزش و تربیت غیرمستقیم دختران و پسران خود کرده اند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: گزینش خانواده های آگاه و متدین برای ایجاد روابط خانوادگی و پرهیز از معاشرت با خانواده هایی که اعضای آن احترام و اهمیت لازم را به مقام و منزلت زنان و دختران قایل نیستند و یا در گفتار و رفتار با گروه غیرهمجنس، رعایت موازین عقل و شرع را نمی کنند از شرایط و لوازم قطعی آموزش غیرمستقیم دختران و پسران می باشد که نباید از آن غفلت کرد.


روابط عاطفی والدین نقش مهمی در هویت یابی و رشد اعتماد به نفس فرزندان دارد

وی افزود: برقراری روابط عاطفی و صمیمی با فرزندان و درک مقتضیات سنی، نیازها و مطالبات آنان از مهمترین عوامل هویت یابی و رشد اعتماد به نفس و نیز از بزرگترین موانع بازدارنده در ایجاد روابط پنهان و جلب توجه و محبت افراد غیرهمجنس به شمار می رود.

رزاقی اظهار کرد: پدران و مادران آگاه و با کرامت ضمن فراهم آوردن محیطی آرام، بانشاط و صمیمی و خداپسندانه در کانون خانواده روابطی گرم، دوستانه و پایدار با فرزندان خود برقرار کرده و با مصاحبت، همدلی و همزبانی دختران و پسران خود را از جلب محبت و توجه گروه غیرهمجنس و ایجاد روابط پنهانی و نامناسب با آنان بی نیاز می سازند.

این روانشناس در ادامه افزود: در این صورت دختران و پسران به جای الگوگیری از گروه همسن که اغلب از تجربه و آگاهی بسیار کمی برخوردارند، پدران و مادران خود را به عنوان الگوی رفتاری محبوب برگزیده و تحت تاثیر اخلاق و رفتار آنان از جمله برخورد با افراد غیر همجنس قرار می گیرند.


هویت یابی جنسی نقش مهمی درتکریم شخصیت دختران و پسران دارد

وی با بیان اینکه هویت یابی جنسی از جمله مسایل مهمی است که در ترسیم و تکریم شخصیت دختران و پسران نقش اصلی دارد، اظهار کرد: لذا جوانان می بایست در مورد جنسیت خود و نقش های مربوط به آن تصور روشن و دقیقی داشته باشند تا بدین ترتیب وظایف و موقعیت خود در برابر جنس مقابل را به خوبی دریابند.

وی ادامه داد: اینجاست که دختران و پسران ضمن حضور در جمع و مشارکت سالم و مفید در مجالس و مباحثات جمعی وقار، متانت و عفاف خود را نیز حفظ خواهند کرد.


لزوم آموزش احکام برخورد با جنس مخالف

رزاقی با بیان اینکه آموزش احکام برخورد با جنس مخالف نیز از دیگر ملزومات در بستر ضابطه مند کردن فرآیند روابط دختران و پسران در جامعه اسلامی به شمار می آید، اذعان کرد: نباید این مسئله مورد غفلت و بی توجهی پدران و مادران و اولیای مراکز آموزشی و تربیتی قرار گیرد.

این روانشناس افزود: با آگاهی و اعمال احکام و موازین شرعی قانونی کمتر دختر و پسری نیاز به ایجاد روابط پنهانی و ناهنجار خواهد داشت.

رزاقی تصریح کرد: طرح این واقعیت که همه ما قبل از هر چیز انسان هستیم و همه انسان ها می بایست در چهارچوب شرع و عقل و در راستای دستیابی به کمالات و فضایل انسانی روابط انسانی و الهی با یکدیگر داشته باشیم از مهمترین و موثرترین عوامل بازدارنده تقدیر و تبعیض علیه بانوان و ایجاد روابط سالم و پویا در بین گروه های غیرهمجنس به شمار می آید که می بایست در کلیه شئون جامعه (به ویژه خانه و مدرسه) مورد توجه و تامل جدی قرار گیرد.

وی یادآور شد: نقد فرهنگ و آداب حاکم بر روابط دو جنس مخالف در کشورمان و نفی این برداشت غلط که ارتباط هر مرد و زن و دختر و پسری لزوما ارتباط جنسی و نامعقول است و زدودن این توهم که روابط بین افراد غیرهمجنس است یا غیرممکن است و یا تنها در دو صورت مقدور است یا پنهان و یا آزاد.

پایان پیام/35

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: