Kehidupan duniawi manusia tergantung pada faktor hatinya, yakni saat Imam Ali as mengatakan bahwa hati seperti sepotong daging yang dibalut pembuluh darah serta tergantung, pada hakikatnya Imam as ingin menjelaskan tentang peran dari hati itu sendiri.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Ali Akbar Reshad dalam kajiannya saat menjelaskan tentang ucapan Imam Ali as yang mengatakan bahwa hati manusia seperti potongan daging yang dibalut dengan pembuluh darah dan tergantung.
Hati manusia memiliki keadaan yang berbeda-beda, dimana hati tidak hanya menjadi tempat hikmah, tapi terdapat juga hal-hal yang bertentangan dengan hikmah itu sendiri.
Kehidupan duniawi manusia tergantung pada faktor hatinya, yakni saat Imam Ali as mengatakan bahwa hati seperti sepotong daging yang dibalut pembuluh darah serta tergantung, pada hakikatnya Imam as ingin menjelaskan tentang peran dari hati itu sendiri.
Lebih lanjut Hujjatul Islam Ali Akbar Reshad menuturkan, hati adalah ciptaan yang sangat menakjubkan, dimana jika terpengaruh denagn harapan maka ia akan melakukan apa saja untuk meraih harapannya tersebut.
Dengan demikian jika manusia telah dikuasai ketamakan maka ia akan berada di bawah tekanan untuk meraih apa yang inginkan, kemudian ia akan menjadi orang yang serakah dan berambisi dan pada akhirnya hal tersebut akan membuat manusia binasa.
Karena harapan yang berlebih-lebihan akan berubah menjadi ketamakan kemudian ketamakan berubah menjadi serakah dan ambisi dimana hal ini akan menimbulkan kebinasaan, satu-satunya jalan untuk menjauhkan hal itu ialah dengan beragama, demikian jelasnya.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، صبح امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) میفرمایند: قلب همانند قطعه گوشتی به رگی بسته و آویخته شده است.
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه قلب وضعیتهای گوناگونی دارد، اظهار داشت: در قلب آدمی نه تنها حکمت بلکه خلاف و ازداد حکمت نیز جای گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه حیات دنیوی انسان به کارکرد قلب بستگی دارد، اظهار داشت: زمانی که حضرت میفرمایند: قلب همانند قطعه گوشتی به رگی بسته و آویخته است؛ در حقیقت حضرت به نقش تعیین کننده قلب در حیات آدمی اشاره میکنند چرا که قلب با دریافت و پخش خون که ماده حیاتی انسان به شمار میرود حیات آدمی را در عالم دنیا امکان پذیر میکند؛ بنابراین مراد حضرت در این فراز از روایت فارغ از بخش جسمانی قلب به موقعیت و کارکرد ویژه این عنصر در وجود آدمی اشاره میکنند.
تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به برخی حالات افراطی و تفریطی قلب، عنوان کرد: قلب موجودی عجیبی است که اگر امید به او عارض شود خود را خوار و ذلیل میکند تا به امید خود دست یابد بنابراین زمانی که طمع سراغ انسان میآید، آدمی را تحت فشار قرار میدهد و او را به سمت طلب بر میانگیزد در آن هنگام حرص که حالت شدت طمع است بر او عارض شده و در نهایت موجب هلاکت انسان میشود چرا که امید افراطی به طمع تبدیل شده و طمع افراطی به حرص مبدل میشود و حرص زمینه هلاکت را فراهم میآورد.
وی افزود: همچنین حضرت میفرمایند: هنگامى که یأس بر انسان قالب شود تأسف او را از پاى در مىآورد و سبب میشود انسان در امور تجاری و کسب و کار مایوس شود بنابراین انسان باید حد وسط یاس و امیدواری افراطی را اخذ کند.
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه اظهار داشت: هرگاه غضب بر انسان مستولى شود او به هر کار خلافی دست میزند و جانب احتیاط را از دست میدهد، هرگاه ترس بر او غالب شود در غفلت و بى خبرى فرو مىرود، هرگاه مالى به دست آورد بى نیازى او را به طغیان وا مىدارد و اگر مصیبتى به او برسد بى تابى او را رسوا مىکند و اگر فقر دامنش را بگیرد مشکلات او را به خود مشغول مىدارد.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد در تبیین اینکه انسان هر لحظه در معرض خسارت قرار دارد، خاطر نشان کرد: تنها راه دوری از افراط و تفریط دینداری است.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar