Jika manusia mengenal dirinya dan mencapai kedudukan kemanusiaannya maka ia akan dapat mencerminkan akhlaq Ilahi. Oleh karena itu makrifat jiwa manusia dapat mengantarkan pada akhlaq Ilahi.
Hal ini disampaikan Ayatullah Qarahi dalam kajian akhlaqnya saat menjelaskan tentang manusia yang harus bisa mencerminkan akhlaq Ilahi serta menunjukannya dalam perbuatan sehari-harinya.
Dijelaskannya, jika manusia mengenal dirinya dan mencapai kedudukan kemanusiaannya maka ia akan dapat mencerminkan akhlaq Ilahi. Oleh karena itu makrifat jiwa manusia dapat mengantarkan pada akhlaq Ilahi.
Ayatullah Qarahi menambahkan, ada tiga dasar yang terdapat dalam makrifat ruh manusia itu sendiri, yang pertama ialah melalui makrifat tersebut manusia bisa mengenal di luar ruhnya, oleh karena itu jika manusia telah mencapai maqam makrifatullah dan mengenal di laur ruhnya maka yang pertama makrufat ruh harus ada di dalam dirinya.
Dari jalan mengenal diri kita harus sampai pada mengenal Allah, terkadang manusia membuat khayalan Tuhan dalam benaknya, begitu juga dengan tenggelam dalam dunia materi dan kekuasaan yang penuh dengan dusta, mereka semakin menjauh dari Tuhannya.
Oleh karena itu segala angan-angan dalam diri kita harus dihilangkan, karena hawa nasfu ini menyebabkan terciptanya jarak dari jalan hak dan hakikat, jelasnya.
Jika manusia belum mencapai tahap untuk mengenal dirinya, maka akan menyebabkan seseorang yang karena tidak adanya pengenalan terhadap dirinya, maka ruh dan jiwanya akan menjauh.
آیت الله روح الله قرهی، موسس مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در جلسه درس اخلاق مسجد امام مهدی(عج)، گفت: انسان باید متخلق به اخلاق الهی شود و این اخلاق را در عمل آشکار کند.
وی افزود: انسان اگر خود را بشناسد و به جایگاه انسانی خود پی ببرد متخلق به اخلاق الهی میشود بنابراین معرفت به نفس انسان را اخلاق مدار و عامل به فرامین الهی میکند.
آیت الله قرهی با بیان اینکه معرفت به نفس سبب میشود انسان شأن و اندازه خودش را درک کند، ابراز کرد: سه اصلی که در معرفت نفس وجود دارد این است که به واسطه معرفت نفس شناخت غیر نفس حاصل میشود بنابراین اگر انسان درصدد رسیدن به مقام معرفت الله و شناخت غیر نفس باشد باید ابتدا معرفت به نفس در وجود او ایجاد شود.
استاد اخلاق با بیان اینکه نفس انسان مجمع همه موجودات است، اظهار داشت: تقوا حالش حال روحانی و ملکوتی است و هر آنچه جنسش ملکوتی باشد در وجود انسان موجود است و هر آنچه در عالم دنیا نیز وجود دارد در نهاد انسان یافت میشود.
موسس مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ادامه داد: برخی انسانها در مرتبه عالی و برخی دیگر همه بدیها و پلشتیها در وجودشان موج میزند، انسان اگر اهل بدیها و پلشتی شود نمونه همه موجودات عالم دنیا دانسته میشود بنابراین انسان اگر به وجود خودش شناخت داشته باشد گرگ، شیر، درندگی و سایر خصوصیات درونی خود را خواهد شناخت. انسان با معرفت وجود خودش به عالم مجردات نیز میتواند علم پیدا کند.
آیت الله قرهی با اشاره به اینکه آغاز معرفت به نفس با شناخت صفات درونی آغاز میشود، گفت: انسان باید به این مهم که هر کدام از صفات درونی خودش باید در کجا به کار گرفته شود و کاربرد صفات کدام است، پی ببرد.
این خطیب مشهور با تاکید بر اینکه رسیدن به امور دنیوی نباید هدف انسان باشد، اظهار داشت: دنیا ابزاری برای رسیدن به معرفت نفس است چرا که رسیدن به قرب الهی باید هدف انسان باشد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: اسلام انسانها را به کسب بهترین چیزهای دنیوی مانند همسرنیکو، منزل و خوراک خوب توصیه میکند تا بتوانند در سایه سار آرامش به معرفت و شناخت خود که منجر به معرفت الله میشود، دست یابند.
موسس مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در پایان خاطر نشان کرد: همه دنیا ابزاری برای رسیدن به مقام عبدالله است، انسان با توسل و تمسک به امام زمان(عج) میتواند به نفس خود معرفت پیدا کند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar