Di hari kiamat kelak orang-orang tidak akan bisa melemparkan kesesatannya kepada orang lain, karena Allah swt memberikan kemampuan kepada manusia dengan kehendaknya untuk memilih perbuatan baik atau perbuatan buruk.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Husain Ansharian dalam kajiannya saat menjelaskan bahwa mengenai perbuatan buruk dan perbuatan baik manusia Imam Makshum as banyak menjelaskannya.
Berdasarkan pandangan Makshumin, di antara manusia yang berakhlaq buruk terbagi menjadi beberapa bagian, bahkan di antara mereka ada yang diibaratkan seperti hewan, dengan demikian seseorang jangan pernah berfikir bahwa perbuatan buruk tidak ada pengaruhnya sama sekali.
Sembari menjelaskan bahwa perbuatan buruk tidak kebaikan sama sekali bagi manusia, Hujjatul Islam Ansharian menuturkan, adalah ucapan yang tidak masuk akal jika ada yang mengatakan bahwa jika Allah swt tidak menampakkan perbuatan buruk maka perbuatan tersebut tidak terhitung sebagai perbuatan buruk.
Lebih lanjut penceramah masyhur ini menuturkan, di antara yang dilakukan Bani Umayyah ialah mereka mengambil kebaikan-kebaikan yang ada di tengah masyarakat dan sebaliknya mereka menyebarkan aneka perbuatan buruk.
Mengenai hal ini Imam Sajjad as berkata “dari Madinah sampai ke Mekkah di antara orang-orang di sekitarnya orang-orang yang mencintai kami dan menginginkan kami tidak sampai 20 orang, jumlah ini dikarenakan orang-orang mengikuti jejak dan budaya Bani Umayyah.”
Dengan demikian di hari kiamat kelak orang-orang tidak akan bisa melemparkan kesesatannya kepada orang lain, karena Allah swt memberikan kemampuan kepada manusia dengan kehendaknya untuk memilih perbuatan baik atau perbuatan buruk, demikian jelasnya.
حجتالاسلاموالمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم به مناسبت ایام فاطمیه(س) در حسینیه قاسم بن الحسن(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ائمه اطهار(ع) درباره رفتارهای زشت و زیبای انسانها مطالب بسیاری بیان فرمودهاند.
وی افزود: ازنظر حضرات معصومین برخی انسانها چند دسته اخلاق زشت دارند که هر یک از آنان را به حیوان تعبیر کردند؛ بنابراین انسانها نباید تصور کنند که داشتن اخلاق و رفتار زشت به نفعشان است.
حجتالاسلاموالمسلمین انصاریان با تأکید بر اینکه در انجام عمل قبیح خیری برای انسان وجود ندارد، ابراز کرد: شیعیان به این مهم که همه خوبیها و بدیها ذاتی هستند اعتقاد دارند و آنها را اعتباری و قراردادی نمیدانند؛ ازاینرو حسد را در همه زمانها و مکانها بهعنوان اخلاق زشت و قبیح به شمار میآورند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: این سخن عقلی نیست که برخی میگویند: اگر خداوند زشتی عملی را مشخص نمیکرد آن عمل زشت و قبیح نمیشد؛ بنابراین اعمال حسن و قبح، ذاتی است و قراردادهای ذاتی را نمیتوان به هم زد درحالیکه امور اعتباری مانند عقد نکاح را میتوان باطل کرد.
این مفسر قرآن کریم بابیان اینکه کبر عملی ناپسند است، گفت: کسی نمیتواند از زشتی کبر بکاهد و یا رفع کند. اگر عدل الهی حسن است این مهم از همان ابتدا حسن بوده و چنین نیست که خداوند بعدها آن را در زمره حسن قرار داده باشد.
حجت اسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه بنیامیه مروج زشتیها و نابودکننده اعمال نیکو در جامعه اسلامی بود، گفت: یکی از کارهایی که بنیامیه انجام داد این بود که خوبیها را از مردم بگیرد و بدیها را در میان جامعه اسلامی رواج دهد، امام صادق(ع) فرمودند: مردم خودشان را در اختیار فرهنگ بنیامیه قراردادند ولی اگر نمیخواستند هرگز بنیامیه به این امر موفق نمیشد بر آنان تسلط یابد. این امر سبب شد امام معصوم نتواند با نیروی کم اهداف الهی را در جامعه ایجاد کند.
این خطیب مشهور با استناد به کلام امام سجاد(ع) که فرمودند: از مدینه تا مکه در بین همه چادرنشینان کسانی که ما را دوست داشته باشند و ما را بخواهند به 20 نفر هم نمیرسند؛ این اندک بودن یار نشان از تبعیت مردم از فرهنگ بنیامیه بود و این تبعیت با اختیار آنان صورت پذیرفت؛ بنابراین در قیامت کسی نمیتواند در گمراهی خودش دیگری را مقصر بداند چراکه خداوند به انسان قدرت انتخاب داده تا بااراده خود اعمال زشت و نیکو را انتخاب کند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان در برابر کسانی که آنان را به انجام عمل زشت دعوت میکنند باید مقاومت کرده و به آنان نه بگوید، بسیاری از پیامبران به خاطر سرپیچی نکردن از خداوند به دست ظالمان زندانی و یا به قتل رسیدند تا مبادا از حدود الهی تجاوز کنند.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: خداوند فرمود: بر بندگان من هیچ انسانی تسلط نمییابد مگر آنکه خودش بخواهد برای مثال شرب خمر بااراده انسان صورت میپذیرد زیرا انسان از زمان تولد شراب خور به دنیا نمیآید.
حجتالاسلاموالمسلمین انصاریان بابیان اینکه خداوند هیچ اجبار و فشاری برای انجام اعمال نیکو قرار نداده است تا انسانها بااراده خودشان به این اعمال و رفتار روی بیاورند، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: شش خصلت راستگویی، امانتداری، پرهیز از گناه، چشمپاکی، حفظ لسان و پرهیز از ضربه زدن به دیگران اموری هستند که اگر کسی به آنها اهتمام داشته باشد من بهشت را برای او تضمین میکنم؛ این امور اخلاقی اگر به همراه امور عبادی باشد انسان سعادتمند میشود.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar