Jika kita dengan sepenuhnya mengikuti Ahlul Bait as maka kita akan bisa seperti mereka, sebagai contoh jika besi kita panaskan di atas api yang sangat panas maka perlahan-lahan besi tersebut akan berubah menjadi api.
Hal ini disampaikan Ayatullah Javidan dalam ceramahnya di acara peringatan hari kesyahidan Sayyidah Zahra sa. Dijelaskannya, dalam sebuah khutbahnya Imam Ali as berkata “paling baiknya hamba Allah ialah ia yang menanggalkan pakaian-pakaian syahwat dari tubuhnya.”
Ia menambahkan, hanya dengan kaus kaki yang tipis saja pandangan kita akan hilang, dimana orang yang akan sampai pada sebuah kedudukan ialah yang matanya tidak pernah berpaling dari apapun juga, oleh sebab itu apapun tidak ada bedanya untuknya dan hasilnya ia keluar dari syahwat dan matanya kembali melihat.
Kita tidak akan bisa mencapai kedudukan nubuwwah, risalah dan Imamah. Namun jika kita mengikuti Imam Makshum as maka kita bisa untuk mencapai semua kedudukan yang tinggi, jelasnya.
Jika kita dengan sepenuhnya mengikuti Ahlul Bait as maka kita akan bisa seperti mereka, sebagai contoh jika besi kita panaskan di atas api yang sangat panas maka perlahan-lahan besi tersebut akan berubah menjadi api.
Di akhir ceramahnya Ayatullah Javidani mengatakan, saat manusia menutup matanya utnuk selama-lamanya maka semuanya terhenti dan tidak ada yang bisa ia lakukan lagi. Saat mensifati orang yang bertakwa Al-Qur’an Karim mengatakan “orang-orang bertakwa memilih surga sesuai dengan keinginan mereka.”
آیتالله جاودان استاد حوزه علمیه در مراسم سوگواری حضرت زهرا که در حسینیۀ آیتالله شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: قرآن پس از ذکر برخی درجات آخرت، میفرماید: «بما کانوا یعملون»؛ یا در جاهای دیگری میفرماید: «بما کانوا یکسبون» و البته این عبارت را هم برای جهنم و هم برای بهشت به کار میبرد.
وی افزود: ما در تمام عمر برای آخرت خود کاسبی میکنیم، با توجه به جنس کاسبی، به ما سود میدهند، یکی از چیزهای خوبی که در اثر کاسبی به کسی میدهند، فهم است، فهمی که در اثر عمل بدست آید با فهم علوم مختلف دنیایی تفاوت دارد این فهم برای آخرت ما سرمایه میشود.
آیتالله جاودان با بیان اینکه خروج از بند شهوات؛ مقدمۀ کسب بصیرت است، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) در خطبهای میفرمایند: «از بهترین بندگان خدا کسی است که لباسهای شهوت را از تن بیرون آوردهاست؛ پس از صفت کوری خارج شدهاست»؛ یعنی یک نفر اینقدر ایستاد و با شهوتش جنگید که شهوتپرستی از او خارج شد.
استاد حوزه علمیه افزود: ما یک جوراب نازک میبینیم حواسمان پرت میشود، اما آدم میتواند به جایی برسد که اگر چشمش به هر چیزی افتاد اصلاً حواسش پرت نشود و از این جهت چیزهای مختلف از زیباییها برایش فرقی نکند، در نتیجه از کوری به خاطر شهوات خارج و چشمش بینا میشود.
وی با مثالی بیان داشت: سید بن طاووس میگفت من عالم «قالوا بلیٰ» را یادم هست؛ آقای حقشناس در واکنش به این سخن سید بن طاووس فرمودند: «این که چیزی نیست»؛ چشم، اینقدر میتواند بینا شود که تمام عالم را ببیند. آن وقت این آدم دیگر فریب نمیخورد، وقتی میخواهد در انتخابات رأی بدهد، گول نمیخورد.
آیتالله جاودان درباره معاشرت با ائمۀ اطهار(ع) گفت: ما به مقام نبوت و رسالت و امامت نمیتوانیم برسیم، اما اگر از ائمۀ اطهار(ع) پیروی کنیم، میتوانیم به سایر مقامات والای آن بزرگواران برسیم.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: امیرالمومنان امام علی(ع) به میثم فرمود: «انت معي في درجتی»؛ اگر کسی بطور جدی با آن بزرگواران معاشرت کند، از جنس آنان میشود، مثال آن آهن است که اگر مدت زیادی در آتش باشد گداخته شده و خود یک تکه آتش میشود.
وی افزود: معاشرت با امیرمومنان امام علی(ع) اینگونه است که کارهای مختلف خود را با ایشان هماهنگ کنیم، به عنوان مثال حضرت اگر با نامحرم روبهرو میشد، به او نگاه نمیکرد؛ اگر مجبور بود با نامحرم حرف بزنند هنگام سخن گفتن به صورت او نگاه نمیکردند اگر آن نامحرم خندۀ شیطنتآمیزی میکرد، امیرمومنان امام علی(ع) با او همراهی نمیکردند، در تکتک این کارها اگر از ایشان تبعیت کنیم، یعنی با ایشان هستیم.
آیتالله جاودان بیان داشت: شخصی به نام آقای صاحبالداری مسئولیت تلقین خواندن آیتالله بروجردی را بر عهده داشت، ایشان وقتی در قبر بود، صدایی میشنید که گویی کسی دارد تلقین را تکرار میکند، تصور کرد این صدا از بیرون است؛ لحظاتی از قبر بیرون آمد ولی دید چنین صدایی از بیرون نمیآید؛ دوباره به قبر رفت؛ این بار علاوه بر اینکه صدا را شنید، دید لبهای آقای بروجردی هم تکان میخورد.
استاد حوزه علمیه گفت: این روضهها از عبادات درجۀ اول ما است، عبادت آدمی را معالجه میکند، این عبادات هم نفهمی آدم را برطرف میکنند و باعث میشوند به یک زندگی برتر و در نتیجه به یک فهم برتر برسیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از لحظهای که انسان چشم خود را میبندد دیگر چیزی در اختیار او نیست، اگر ما در اینجا به اراده و اختیار برسیم، در آخرت هم صاحباختیار میشویم، قرآن در اوصاف متقین میفرماید که آنها هر جا از بهشت را که اراده کنند، انتخاب میکنند. این صاحباختیاری را باید به عنوان سرمایه به آن عالم برد.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar