Bentuk lain dari kekafiran yang baik ialah saat seseorang menyembunyikan aib orang lain, yakni ia tidak menceritakan aib orang lain kepada yang lainnya, dan Allah swt adalah penutup segala aib, akan tetapi manusia harus tahu bahwa Allh swt memiliki batasan-batasan.
Hal ini disampaikan Ayatullah Muhammad Rei Syahri dalam kajian tafsirnya saat menjelaskan bahwa berdasarkan ayat Al-Qur’an peringatan Rasulullah saww kepada orang-orang kafir tidak ada pengaruhnya.
Sebagaimana dalam surat Al-an’aam ayat 19 dijelaskan bahwasanya Allah swt menjadi saksi di antara Rasulullah saww dan manusia, dan Al-Qur’an Karim telah diwahyukan kepada nabi Muhammad saww dan Rasul saww memberikan peringatan kepada manusia atas pesan yang telah sampai kepadanya.
Ayatullah Rei Syahri menambahkan, Al-Qur’an Karim memaknai orang kafir dengan sebutan kafir karena mereka menyembunyikan kebenaran.
Kafir juga memiliki arti lainnya, dimana jika seseorang menyembunyikan keyakinannya yang salah juga disebut dengan kafir, namun bukan termasuk kafir yang dalam arti tidak baik, dan jika keyakinannya yang salah tersebut ia sebarkan di masyarakat maka kafirnya akan menjadi buruk, jelasnya.
Bentuk lain dari kekafiran yang baik ialah saat seseorang menyembunyikan aib orang lain, yakni ia tidak menceritakan aib orang lain kepada yang lainnya, dan Allah swt adalah penutup segala aib, akan tetapi manusia harus tahu bahwa Allh swt memiliki batasan-batasan.
Pada hakikatnya manusia dalam menjawab peringatan Al-Qur’an terbagi menjadi dua, yang pertama ialah yang menerima seruan Al-Qur’an, dan ada juga yang tidak menerimanya mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafiq, demikian jelasnya.
آیت الله محمد محمدی ریشهری مفسر قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسه درس تفسیر قرآن که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن کریم هشدار پیامبر(ص) بر کافران تاثیر نمیگذارد.
وی درباره معنای کفر و کافر بیان داشت: در قرآن کریم از کفر به معنای پوشاندن تعبیر شده است، چراکه کافر حق را میپوشاند.
آیت الله ریشهری با بیان اینکه ریشه کفر به معنای پنهان کردن است، گفت: کفر دو مفهوم مادی و معنوی به کار میرود، به عنوان مثال به کشاورز هم کافر گفته میشود چراکه دانه را در دل خاک پنهان میکند اما کفر او کیفیت خوبی یا بدی ندارد بلکه زمانی عمل او خوب خواهد بود که برای رضای الهی کار کرده باشد.
عضو مجلس خبرگان افزود: شایسته این است که همه افراد اعم از کارمند، کشاورز، بازرگان یا سایر شاغلان همه اعمالشان را برای کسب رضای الهی انجام دهند.
آیت الله ری شهری، با بیان اینکه کفر معانی دیگری هم دارد، گفت: وقتی شخصی باورهای غلط خود را پنهان کند او هم کافر اما از نوع خوب آن است، اما کسی که کفر خود را در جامعه آشکار کرده و آن را گسترش میدهد او کافر بد است.
وی افزود: نوع دیگر کفر خوب عیبپوشی از دیگران است یعنی شخص عیب دیگران را پنهان یا انکار میکند، خداوند هم ستارالعیوب است، البته انسان باید مراقب باشد چراکه عیب پوشی خداوند هم حد و مرز دارد.
عضو مجلس خبرگان ادامه داد: انکار عیب یا بدی دیگران از اعمال شایسته است اما متاسفانه بسیاری از ما چنین کاری را نمیکنیم بلکه دو عیب دیگر شخص را آشکار میکنیم.
وی گفت: نوع دیگر کفر پنهان کردن اعمال خوب است که این هم نزد خداوند پسندیده است.
آیت الله ری شهری درباره کافر بد ابراز کرد: کافر بد دو نوع عالم و جاهل است که عالم با آگاهی نسبت حق و جاهل با نداشتن آگاهی آن را کتمان میکند.
پایان پیام/487
وی درباره معنای کفر و کافر بیان داشت: در قرآن کریم از کفر به معنای پوشاندن تعبیر شده است، چراکه کافر حق را میپوشاند.
آیت الله ریشهری با بیان اینکه ریشه کفر به معنای پنهان کردن است، گفت: کفر دو مفهوم مادی و معنوی به کار میرود، به عنوان مثال به کشاورز هم کافر گفته میشود چراکه دانه را در دل خاک پنهان میکند اما کفر او کیفیت خوبی یا بدی ندارد بلکه زمانی عمل او خوب خواهد بود که برای رضای الهی کار کرده باشد.
عضو مجلس خبرگان افزود: شایسته این است که همه افراد اعم از کارمند، کشاورز، بازرگان یا سایر شاغلان همه اعمالشان را برای کسب رضای الهی انجام دهند.
آیت الله ری شهری، با بیان اینکه کفر معانی دیگری هم دارد، گفت: وقتی شخصی باورهای غلط خود را پنهان کند او هم کافر اما از نوع خوب آن است، اما کسی که کفر خود را در جامعه آشکار کرده و آن را گسترش میدهد او کافر بد است.
وی افزود: نوع دیگر کفر خوب عیبپوشی از دیگران است یعنی شخص عیب دیگران را پنهان یا انکار میکند، خداوند هم ستارالعیوب است، البته انسان باید مراقب باشد چراکه عیب پوشی خداوند هم حد و مرز دارد.
عضو مجلس خبرگان ادامه داد: انکار عیب یا بدی دیگران از اعمال شایسته است اما متاسفانه بسیاری از ما چنین کاری را نمیکنیم بلکه دو عیب دیگر شخص را آشکار میکنیم.
وی گفت: نوع دیگر کفر پنهان کردن اعمال خوب است که این هم نزد خداوند پسندیده است.
آیت الله ری شهری درباره کافر بد ابراز کرد: کافر بد دو نوع عالم و جاهل است که عالم با آگاهی نسبت حق و جاهل با نداشتن آگاهی آن را کتمان میکند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar