Begitu juga dengan Imam Mahdi afs yang semenjak kelahirannya disembunyikan dari orang-orang khususnya orang-orang zhalim, dan hanya pengikut Syi’ah yang khusus saja yang diizinkan untuk melihatnya.
Shabestan News Agency, berkaitan dengan kemiripan Imam Mahdi afs dengan Sayyidah Fathimah sa banyak riwayat yang menyebutkannya. Di antaranya ialah sebuah riwayat yang dinisbahkan kepada Imam Zaman afs yang berkata “puteri Rasulullah saww adalah suri tauladan bagiku.”
Setelah upaya yang dilakukan Sayyidah Zahra sa dalam memberikan hidayah kepada orang-orang kala itu dan mengembalikan mereka kepada wilayat Imam Ali as serta dengan berbagai kezhaliman dan ketidak ramahan yang diterimanya, Sayyidah Zahra sa mulai menjauh dari orang-orang dan ia menyibukkan diri dengan ibadah serta menangisi kepergian ayahandanya akan tetapi tetap saja beliau sa mendapat perlakukan yang tidak menyenangkan.
Dalam kitab Sahih Bukhari disebutkan bahwa pada saat Sayyidah Zahra sa meminta tanah fadak kepada Abu bakar namun ia malah menolaknya dan tidak memberikan haknya sama sekali atas tanah fadak, lantas Sayyidah Zahra sa marah kepada Abu Bakar dan tidak berbicara kepadanya hingga wafatnya.
Begitu juga dengan Imam Mahdi afs yang semenjak kelahirannya disembunyikan dari orang-orang khususnya orang-orang zhalim, dan hanya pengikut Syi’ah yang khusus saja yang diizinkan untuk melihatnya, kemudian pada periode gaib sughranya pengikut Syi’ah semakin terbatas untuk menemuinya dan puncaknya pada periode gaib kubranya.
در کانال تلگرامی مسجد مقدس جمکران در مطلبی با عنوان «ویژگیهای مشترک امام مهدی(علیهالسلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) » آمده است:
امام مهدی (علیه السلام) میفرماید: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است (1)
با نگاهی به ویژگیهای این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت(عج) نمود مییابد.
۳-کناره گیری از مردم و ...
بعد از آن تلاشی که حضرت زهرا(س) برای هدایت مردم و برگرداندن ولایت به حضرت علی(ع) کرد، و مورد بی مهری و ستم قرار گرفت، از مردم فاصله گرفت و در خانه مشغول عزاداری و گریه بر فقدان پدر شد، امّا این بار هم مورد بی لطفی قرار گرفت.(۱۲)
«اهل مدینه خسته و ناراحت شده به او گفتند: تو به واسطۀ کثرت گریه ات ما را اذیّت میکنی. لذا حضرت زهرا(س) از مدینه خارج شد و به سوی قبر شهدا میرفت، وقتی ناراحتی های قلبی خود را با گریستن خالی میکرد به سوی مدینه بازمیگشت.» (۱۳)
در صحیح بخاری که از کتابهای مؤثق اهل سنت است آمده، که وقتی حضرت زهرا(س) فدک را مطالبه کرد، ابوبکر خودداری کرد و چیزی را از فدک به او نداد. آن حضرت(س) از ابوبکر ناراحت شد. پس از او کناره گیری کرد و با او سخنی نگفت تا از دنیا رفت.(۱۴)
امام مهدی (عج) از هنگام ولادت، از مردم و به ویژه ستمگران، مخفی بود. در آغاز ولادت، فقط بعضی از شیعیان خاص موفق به دیدار آن حضرت(عج) شدند. در زمان غیبت صغری امکان ملاقات شیعیان بسیار محدود تر شد و در زمان غیبت کبری به اوج خود رسید.
خود حضرت مهدی (عج) در توقیع شریف به شیخ مفید می فرماید:«اگر چه ما در مکان دور دستی زندگی میکنیم، مکانی که از خانه های ستمگران به دور است، به جهت مصلحتی که خداوند برای ما و شیعیان ما دیده در این دوری، امّا ما از خبرهای شما آگاه هستیم.(۱۵)
۴-زهد وساده زیستی
آن حضرت[فاطمه زهرا سلام الله علیها] به اندکی از معیشت دنیا راضی بود و بر سختی های زندگی بردبار و به مقدار ناچیزی از حلال قناعت میکرد. نفس قدسی اش راضی و مرضیِ حق بود. به آنچه دیگران داشتند طمع نمی بست و به چیزی که حقِّ او نبود، چشم نمی دوخت و به حقِّ اَحَدی طمع نداشت، او در نفسِ خود غنی و به وضع خود خشنود بود و چنانکه پدرش فرموده بود:
«لیس الغنی عن کثرة العرض، إنّما الغنیّ غنیّ النفس»(۱۶)
در زیارت آن حضرت نیز میخوانیم: «یاحلیفة الورع و الزهد»
ای کسی که بریده از دنیا و فانی در ذات احدیت بود.(۱۷)
حضرت مهدی(عج) نیز در نهایت زهد و سادگی زندگی می کند.
حضرت صادق(ع) می فرماید:
به خدا سوگند! لباس قائم (عج) زبر و غذاییش سخت خواهد بود.(۱۸)
۵-مبارزه با انحراف ها و بدعت ها
فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین شهیده دفاع از ولایت به جرم مبارزه با بدعت در دین پدر بزرگوارشان به شهادت رسیدند.
حضرت مهدی (عج) هم با بدعت ها و انحرافات مبارزه میکند و فرایض الهی و سنن نبوی را احیا خواهد کرد.
امام صادق (ع) میفرماید: «بدعتی نمی ماند جز آن که از بین می برد و سنّتی نمی ماند جز آن که بر پا می دارد.(۱۹)
حضرت علی (ع) می فرماید: «هر چه از کتاب و سنّت، متروک مانده، زنده خواهد کرد.»(۲۰)
در دعای شریف ندبه میخوانیم: «أین المؤمل لإحیاء الکتاب و حدوده؟ أین محیی معالم الدین و أهله؟ أین المدّخر لتجدید فرائض و السنن؛ کجا است آرزو کشیده برای زنده کردن قرآن و حدودش؟ کجا است زنده کننده آثار دین و اهل دین؟ کجا است آن ذخیره الهی برای تجدید واجبات و سنت های اسلام.
پی نوشت ها:
۱۲- ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا (س) ، علی مصلحی پایگاه اطلاع رسانی حوزه
۱۳- زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها : ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار ترجمۀ روحانی ، ص۵۷۲
۱۴- صحیح بخاری – کتاب المغازی – باب غزوه خیبر- حدیث ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱
۱۵-احتجاج طبرسی ترجمه جعفری ج۲ ص۶۵۰
۱۶-فاطمه زهرا (س) محمد عبده یمانی ترجمه محمد تقی رهبر ص۲۵۹
۱۷-بخشی از زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها
۱۸-مکیال المکارم ج۱ص۱۴۶ به نقل از بحار ج ۵۲ ص۳۵۸
۱۹-ینابیع المودة، ج ۳، ص ۶۲
۲۰-بخشی از خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه
پایان پیام/376
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar