Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Agama Lahirkan Persatuan dan Cinta

Agama Lahirkan Persatuan dan Cinta

Written By Unknown on Minggu, 04 Maret 2018 | Maret 04, 2018


Dalam pesannya Imam Ali as mengatakan bahwa agama akan melahirkan persatuan dan cinta. Dalam khutbahnya Imam Ali as juga mengatakan “Semoga Allah mengurusi Anda! Tidakkah ada agama yang dapat mem-persatukan Anda, dan tak adakah pula rasa malu yang dapat mengasah Anda?.”

Shabestan News Agency, Imam Ali as adalah orang yang paling berantusias dalam menyatukan dan menebarkan cinta di tengah kaum muslimin.

Imam Ali as menganggap bahwa kewajiban agamanya ialah dengan menyatukan dan menebarkan kasih sayang serta cinta di tengah umat Islam, Imam as juga menyebut bahwa hal ini juga merupakan kewajiban agama dalam umat nabi Muhammad saww. Dengan demikian hal ini merupakan kewajiban bagi orang yang beriman kepada nabi Muhammad saww.

Salah satu di antara ciri dari orang dan masyarakat yang beragama ialah selalu menginginkan persatuan. Dan saat ini pembahasan tentang persatuan dan kebersamaan merupakan masalah yang harus selalu disampaikan kepada dunia.

Dalam pesannya Imam Ali as mengatakan bahwa agama akan melahirkan persatuan dan cinta. Dalam khutbahnya Imam Ali as juga mengatakan “Semoga Allah mengurusi Anda! Tidakkah ada agama yang dapat mem-persatukan Anda, dan tak adakah pula rasa malu yang dapat mengasah Anda?.”

Dalam surat Al-an’aam ayat 159 Allah swt berfirman “Sesungguhnya orang- orang yang memecah belah agamanya dan mereka (terpecah) menjadi beberapa golongan, tidak ada sedikit pun tanggung jawabmu terhadap mereka.”

Dengan demikian berdasarkan ayat-ayat Ilahi dan ucapan Imam Ali as ialah bahwa tanda dari orang yang beragama ialah adanya persatuan dan kesatuan di tengah individu dan masyarakatnya.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، در جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه که در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) خود را حریص‌ترین فرد امت به اجتماع و الفت میان مسلمانان معرفی کردند.

وی افزود: امیرمومنان(ع) وظیفه دینی خودشان می‌دانند که میان مسلمانان اجتماع، وحدت، الفت، مهر و محبت ایجاد کنند، این را به عنوان یک وظیفه دینی در امت پیامبر(ص) یاد کردند که نه فقط تکلیف ایشان بلکه تکلیف یک یک کسانی است که به پیامبر(ص) ایمان آوردند و ادعای اعتقاد به مبدا و معاد دارند.

اسماعیلی با بیان اینکه نشانه فرد متدین و جامعه متدین اجتماع و الفت است، ابراز کرد: اگر فردی متدین و جامعه‌ای دیندار باشد آشکارترین نشانه آن اجتماع، همراه بودن، الفت داشتن و مهربان بودن مردم با یکدیگر است، امروز مسئله وحدت و الفت جامعه مسلمانان مسئله‌ای است که به عنوان یک سوال و اشکال مهم در دنیا مطرح و تکرار می‌شود.

عضو شورای نگهبان با طرح این پرسش که اجتماع و الفت چگونه به وجود می‌آید، اظهار داشت: حضرت علی(ع) فرمودند دین مولد وحدت و محبت است؛ در خطبه 180 نهج البلاغه حضرت مردم زمان خود را به دلیل پراکندگی، فاصله گرفتن دلها از یکدیگر و سستی در دفاع از عقایدشان سرزنش کردند و فرمودند: «لله انتم أما دین یجمعکم چه مردم عجیبی هستید شما چطور بنده خدا هستید آیا دینی ندارید که شما را جمع و وحدت میان شما برقرار کند».

وی ادامه داد: خداوند متعال با لحن توبیخ آمیزی در آیه 59 سوره انعام فرمود: «ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء آن کسانی که دین دارند اما دین موضوع تفرقه آنها شده و هر کدام به گروهی گرایش پیدا کردند هیچ ارتباطی با پیامبر ندارند آنها حق ندارند خود را به پیامبر منصوب کنند» بنابراین بر اساس آیات الهی و فرمایش امیرمومنان(ع) یکی از کارکردهای دین و یکی از نشانه‌های دینداران وجود وحدت در میان افراد جامعه است.

اسماعیلی با بیان اینکه اجتماع و وحدت میان افراد در اثر تشابه اهداف آنها ایجاد می‌شود، گفت: اگر هدف افراد یکی یا مشابه هم باشد سبب می‌شود حرکات، اقدامات، شعار و کلام آنها یکسان باشد، هم‌صدا شدن نتیجه هم هدف شدن است. اجتماع نتیجه تشابه اهداف افراد با یکدیگر و الفت نتیجه تشابه ارواح با یکدیگر است.

عضو شورای نگهبان اضافه کرد: یکسانی اهداف وحدت و همراهی به وجود می‌آورد و تشابه ارواح و دلها با یکدیگر همدلی و الفت را سبب می‌شود، خاصیت دین این است که هم هدف افراد را یکسان و مشابه یکدیگر می‌کند و هم ارواح، تمایلات و گرایش‌های درونی افراد را شبیه یکدیگر می‌کند؛ بنابراین اگر دین آمد به دنبال آن وحدت و الفت هم به وجود می‌آید.

وی با استناد به خطبه 18 نهج البلاغه، عنوان کرد: حضرت در این خطبه مردم را مزمت و سرزنش می‌کنند که چرا حرف‌ها و قضاوت‌هایشان با هم متفاوت است، حضرت می‌فرمایند: «إلاههم واحد و نبیهم واحد و کتابهم واحد افامرهم الله سبحانه بالاختلاف فاطاعوه ام نهاه عنه فعصوه »خدای همه این مردم یکی است، پیامبرشان هم یکی است کتاب آنها هم یکی است، آیا آن خدای یگانه به آن پیامبر یگانه در این کتاب یگانه دستور به اختلاف داده و آنها اطاعت می‌کنند و یا خداوند متعال دستور به وحدت داده و آنها تخلف می‌کنند.

اسماعیلی با اشاره به آیه 29 سوره فتح گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: « محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم » او فرستاده خداست کسانی که در عمل با پیامبر همراه هستند، همه یکدست محکم در برابر کفار ایستادند و همه یکدست مهربان و دوستدار یکدیگرند؛ بر اساس این آیه یکی از نشانه‌های همراهی با پیامبر(ص) شدت با کفار و الفت میان مردم است، همان طور که اگر مردمانی با کفار شدید نباشند، مرزبندی با آنها نداشته باشند و حتی با کفار سر و سری داشته باشند آنها ایمان واقعی ندارند اگر در رفتار با یکدیگر نیز با الفت و مهربانی عمل نکنند این نشانه بی‌دینی آنها است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: خداوند متعال اولین نشانه مومنان و دینداران حقیقی را اجتماع و وحدت آنها معرفی می‌کند بعد از آن است که می‌فرماید از نشانه‌های مومنان رکوع و سجود آنها است، این ترتیب نشان دهنده اهمیت و اولویت وحدت است به بیان دیگر اولین نشانه دینداری افراد در وحدت و اجتماع آنها نمایان می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جامعه و مردمی ادعای دینداری دارند، اختلاف آنها معنا ندارد خداوند مومنین را برادر معرفی کرده پس دشمنی و تفرقه نباید در میان مومنین راهی داشته باشد، دشمنی و تفرقه نشانه این است که دین و ایمان حقیقی و معیت با رسول خدا(ص) وجود ندارد، افراد هر چه مومن‌تر باشند باید با یکدیگر همراه‌تر و مهربان‌تر باشند.

پایان پیام/487

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: