Kita coba berfikir tentang hal ini bahwa jika Nabi SAW dapat menciptakan revolusi yang agung ini bagaiamana bisa dapat terwujud dan terjadi, sebuah revolusi pada 14 abad ini sampai sekarang menarik dan mengundang jiwa-jiwa manusia kepada beliau.
Shabestan News Agency, berkaitan dengan bi’tsah Rasulullah saw Hujjatul Islam Yahya sahruwardi menjelaskan bahwa ketika kita berbicara tentang pengutusan Nabi SAW menurutku adalah sebuah kesempatan yang baik bahwa kita harus memandang bahwa hari 'ied ini adalah sebuah perayaan dan keberkahan hari pengutusan ini harus kita resapi dengan segenap wujud kita dan kita membahas hal ini bahwa bagaimana bisa seorang manusia yang tidak pernah belajar dari seorang guru atau belajar di kelas dapat menciptakan sebuah revolusi kemanusiaan.
Kita coba berfikir tentang hal ini bahwa jika Nabi SAW dapat menciptakan revolusi yang agung ini bagaiamana bisa dapat terwujud dan terjadi, sebuah revolusi pada 14 abad ini sampai sekarang menarik dan mengundang jiwa-jiwa manusia kepada beliau.
Bagaimana bisa hal ini terwujud? Dan kita melihat bahwa Nabi SAW membawa sebuah kitab yang mana ribuan tahun jiwa-jiwa manusia berduyun-duyun dan tertarik kepada kitab ini dan banyak kitab-kitab yang terpengaruhi oleh kitab Ilahi ini dan seperti sebuah timba yang dicelupkan ke dalam sungai dan mengangkatnya kembali dan meminumya dan ribuan akademi, institut, sekolah-sekolah agama dan tokoh-tokoh ilmuan yang menggunakan usianya untuk mengkaji kitab ini sebagaimana mereka meneliti dan menjelaskan serta menafsirkan perkataan-perkataan Nabi SAW.
Sebaiknya hari pengutusan ini adalah kesempatan untuk memikirkan tentang pertanayaan-pertanyaan inj bahwa kita melihat dalam batin dan ruh Nabi SAW terdapat berbagai macam keajaiban yang memukau yang telah terwujud sebagaiaman sumber dari semua ini adalah perubahan-perubahan itu.
Namun, sayangnya kita sedikit sekali menyadari dan berfikir tentang hal ini
Iya, karena hak inilah saya mengatakan hari pengutusan ini adalah kesempatan untuk memikirkan tentang tema ini. Bahwa sosok ini adalah seorang yatim namun sosok yatim inilah yang menjadi penolong orang-orang yang yatim maknawiyah demikian juga kurang dari 3 dekade beliau telah menjadi penolong, pembangkit dan memberi kehidupan ratusan ribu manusia dalam masyarakatnya, sementara pada hari pertama dakwah beliau beliau memulainya dengan tiga orang.
خبرگزاری شبستان - سرویس قرآن و معارف: "به نظر می رسد که ما بعثت پیامبر را باید یک برانگیختگی معنایی در خودمان هم بدانیم. ما هم برخیزیم و ما هم باید دنبال غار حرای خودمان باشیم که از آن جا سروش وحیانی خداوند را بشنویم که به ما می گوید برخیز و بخوان برای مردمی که گوش های آن ها امروز در دوره مدرن سنگین شده و نمی گذارند یا نمی توانند آن سروش وحیانی و الهی را بشنوند. من و تو باید برخیزیم و دست در دست علی (ع) که یار همراه پیامبر بود برای خود یاری و عونی مثل علی (ع) و هارونی برای موسی (ع) پیدا کنیم و این صدای حق را به گوش آن تشنه های معرفت و معنویت در دنیای امروز برسانیم. "
آنچه در ادامه می آید گفتگوی ما با حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی حوزه و رییس اتاق فکر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در آستانه مبعث بزرگ پیامبر مکرم اسلام است.
جناب سهروردی! همچنان که استحضار دارید در آستانه مبعث حضرت ختمی مرتبت، رسول مکرم اسلام قرار داریم. رخدادی که مسلمانی و بود و باش ما متاثر از آن است و ما به مفهوم واقعی کلمه مدیون و مرهون وجود نازنین پیامبر (ص) هستیم. می خواستم در فرصت و مجال کوتاهی که داریم درباره رخداد عظیم و شگرف بعثت و حیات طبیه رسول الله (ص) برای ما بفرمایید.
ما وقتی از بعثت پیامبر حرف می زنیم به نظرم فرصت خوبی است که این عید را یک جشن بدانیم و مبارک بودن این بعثت را با تمام وجودمان لمس و حس کنیم و به این بپردازیم که چطور یک انسانی امی توانست یک انقلاب انسانی را ایجاد کند. ما در این باره تامل کنیم که اگر پیامبر اسلام توانست این انقلاب عظیم را ایجاد کند چگونه میسر و ممکن شد، انقلابی که در این 14 قرن تا به امروز توانسته دل های میلیون ها انسان را پشت سر خود داشته باشد. این چگونه میسر و ممکن شد؟ و می بینیم که پیامبر کتابی می آورد که هزاران سال انسان ها دل در گرو این کتاب داشته اند و کتاب های بسیاری متاثر از این کتاب الهی بوده اند و مثل سطلی که به رود انداخته می شود از این رود برداشته اند و نوشیده اند و هزاران آکادمی و موسسه و مدرسه دینی و شخصیت های علمی عمر خود را مصروف این کرد ه اند که مفاهیم و گفته های آن مرد بزرگ را تحقیق و تبیین و تفسیر کنند. به نظر می رسد که مبعث فرصتی برای اندیشیدن به این پرسش هاست که ببینیم در درون و روح این مرد شگفت و بزرگ چه می گذشته که منشأ این همه تحولات بوده است.
اما ما متاسفانه کم تر در این باره درنگ می کنیم.
بله به خاطر همین است که عرض می کنم مبعث را فرصتی برای اندیشیدن در این باره قرار دهیم. این که این فرد در واقع و ظاهرا یک یتیم است اما همین یتیم، نجات دهنده یتیم های معنوی می شود و چنان می شود که در کم تر از 3 دهه می تواند نجات دهنده و بیداربخش و احیاگر صد هزار انسان در جامعه خود باشد در حالی که روز اول دعوت خود را با سه نفر آغاز کرده است. توجه کنید که پیامبر (ص) در چه جامعه ای می تواند چنین تحولی را رقم بزند. در یک جامعه بدوی و بدون رسانه و با وجود دشمنان قوی می تواند آن همه انسان را که مبدا تحولات هستند تربیت کند. پس این نشان میدهد که این مرد متد و روشی داشته که امروز برای ما قابل آموزش و الگوبرداری است.
می خواستم همین موضوع را از جنابعالی به عنوان پرسش بعدی مطرح کنم که چه کنیم ما هم به مبعث برسیم. حتما منظورم را می دانید که رسیدن به مبعث به آن مبعث تقویمی و تاریخی نیست. البته که مبعث تقویمی هم برای ما عزیز و گرامی است و به عنوان یک عید بزرگ جشن می گیریم اما منظورم این است که چه کنیم ما هم به آن تحول درونی و آن برخاستن در خود برسیم؟
به نظر می رسد که ما بعثت پیامبر را باید یک برانگیختگی معنایی در خودمان هم بدانیم. ما هم برخیزیم و ما هم باید دنبال غار حرای خودمان باشیم که از آن جا سروش وحیانی خداوند را بشنویم که به ما می گوید برخیز و بخوان برای مردمی که گوش های آن ها امروز در دوره مدرن سنگین شده و نمی گذارند یا نمی توانند آن سروش وحیانی و الهی را بشنوند. من و تو باید برخیزیم و دست در دست علی (ع) که یار همراه پیامبر بود برای خود یاری و عونی مثل علی (ع) و هارونی برای موسی (ع) پیدا کنیم و این صدای حق را به گوش آن تشنه های معرفت و معنویت در دنیای امروز برسانیم.
حقیقت این است که امروزه با وجود رشد فناوری ها و تکنولوژی و برخورداری ها و تحولات فضای رسانه ای که در دنیا اتفاق افتاده هنوز هم جهل بیداد می کند و ما امروز با یک جهل انسانیت در دوره مدرنیسم مواجهیم که نشان می دهد باید صدای حقیقت دوباره به گوش انسان ها برسد. امروزه مشکل دیگری که وجود دارد این است که صدایی از اسلام به گوش انسان ها می رسد که نه تنها گوش نواز نیست که گوش خراش و ضد انسانی است. این البته صدای اسلام نیست که اگر صدای اسلام بود همواره گوش نواز باقی می ماند چون منطبق بر فطرت الهی انسان است. اما آن صدا، صدایی مبتنی بر دلارهای عربستان است که می کوشد یک اسلام خشن و یک اسلام داعشی را به دنیا معرفی کند یا ورژن دیگری که می خواهد یک اسلام سوسول و سکولار و بی رگ و ریشه را به دنیا معرفی کند که نامش اسلام است اما باطنش سکولاریسم. امروز بر ماست که در مبعث پیامبر (ص) آن اسلامی که با "اقرا" آغاز شد آن اسلام نابی که با آیات واپسین پیامبر پایان یافت به دنیا معرفی کنیم.
پایان پیام/532
آنچه در ادامه می آید گفتگوی ما با حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی حوزه و رییس اتاق فکر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در آستانه مبعث بزرگ پیامبر مکرم اسلام است.
جناب سهروردی! همچنان که استحضار دارید در آستانه مبعث حضرت ختمی مرتبت، رسول مکرم اسلام قرار داریم. رخدادی که مسلمانی و بود و باش ما متاثر از آن است و ما به مفهوم واقعی کلمه مدیون و مرهون وجود نازنین پیامبر (ص) هستیم. می خواستم در فرصت و مجال کوتاهی که داریم درباره رخداد عظیم و شگرف بعثت و حیات طبیه رسول الله (ص) برای ما بفرمایید.
ما وقتی از بعثت پیامبر حرف می زنیم به نظرم فرصت خوبی است که این عید را یک جشن بدانیم و مبارک بودن این بعثت را با تمام وجودمان لمس و حس کنیم و به این بپردازیم که چطور یک انسانی امی توانست یک انقلاب انسانی را ایجاد کند. ما در این باره تامل کنیم که اگر پیامبر اسلام توانست این انقلاب عظیم را ایجاد کند چگونه میسر و ممکن شد، انقلابی که در این 14 قرن تا به امروز توانسته دل های میلیون ها انسان را پشت سر خود داشته باشد. این چگونه میسر و ممکن شد؟ و می بینیم که پیامبر کتابی می آورد که هزاران سال انسان ها دل در گرو این کتاب داشته اند و کتاب های بسیاری متاثر از این کتاب الهی بوده اند و مثل سطلی که به رود انداخته می شود از این رود برداشته اند و نوشیده اند و هزاران آکادمی و موسسه و مدرسه دینی و شخصیت های علمی عمر خود را مصروف این کرد ه اند که مفاهیم و گفته های آن مرد بزرگ را تحقیق و تبیین و تفسیر کنند. به نظر می رسد که مبعث فرصتی برای اندیشیدن به این پرسش هاست که ببینیم در درون و روح این مرد شگفت و بزرگ چه می گذشته که منشأ این همه تحولات بوده است.
اما ما متاسفانه کم تر در این باره درنگ می کنیم.
بله به خاطر همین است که عرض می کنم مبعث را فرصتی برای اندیشیدن در این باره قرار دهیم. این که این فرد در واقع و ظاهرا یک یتیم است اما همین یتیم، نجات دهنده یتیم های معنوی می شود و چنان می شود که در کم تر از 3 دهه می تواند نجات دهنده و بیداربخش و احیاگر صد هزار انسان در جامعه خود باشد در حالی که روز اول دعوت خود را با سه نفر آغاز کرده است. توجه کنید که پیامبر (ص) در چه جامعه ای می تواند چنین تحولی را رقم بزند. در یک جامعه بدوی و بدون رسانه و با وجود دشمنان قوی می تواند آن همه انسان را که مبدا تحولات هستند تربیت کند. پس این نشان میدهد که این مرد متد و روشی داشته که امروز برای ما قابل آموزش و الگوبرداری است.
می خواستم همین موضوع را از جنابعالی به عنوان پرسش بعدی مطرح کنم که چه کنیم ما هم به مبعث برسیم. حتما منظورم را می دانید که رسیدن به مبعث به آن مبعث تقویمی و تاریخی نیست. البته که مبعث تقویمی هم برای ما عزیز و گرامی است و به عنوان یک عید بزرگ جشن می گیریم اما منظورم این است که چه کنیم ما هم به آن تحول درونی و آن برخاستن در خود برسیم؟
به نظر می رسد که ما بعثت پیامبر را باید یک برانگیختگی معنایی در خودمان هم بدانیم. ما هم برخیزیم و ما هم باید دنبال غار حرای خودمان باشیم که از آن جا سروش وحیانی خداوند را بشنویم که به ما می گوید برخیز و بخوان برای مردمی که گوش های آن ها امروز در دوره مدرن سنگین شده و نمی گذارند یا نمی توانند آن سروش وحیانی و الهی را بشنوند. من و تو باید برخیزیم و دست در دست علی (ع) که یار همراه پیامبر بود برای خود یاری و عونی مثل علی (ع) و هارونی برای موسی (ع) پیدا کنیم و این صدای حق را به گوش آن تشنه های معرفت و معنویت در دنیای امروز برسانیم.
حقیقت این است که امروزه با وجود رشد فناوری ها و تکنولوژی و برخورداری ها و تحولات فضای رسانه ای که در دنیا اتفاق افتاده هنوز هم جهل بیداد می کند و ما امروز با یک جهل انسانیت در دوره مدرنیسم مواجهیم که نشان می دهد باید صدای حقیقت دوباره به گوش انسان ها برسد. امروزه مشکل دیگری که وجود دارد این است که صدایی از اسلام به گوش انسان ها می رسد که نه تنها گوش نواز نیست که گوش خراش و ضد انسانی است. این البته صدای اسلام نیست که اگر صدای اسلام بود همواره گوش نواز باقی می ماند چون منطبق بر فطرت الهی انسان است. اما آن صدا، صدایی مبتنی بر دلارهای عربستان است که می کوشد یک اسلام خشن و یک اسلام داعشی را به دنیا معرفی کند یا ورژن دیگری که می خواهد یک اسلام سوسول و سکولار و بی رگ و ریشه را به دنیا معرفی کند که نامش اسلام است اما باطنش سکولاریسم. امروز بر ماست که در مبعث پیامبر (ص) آن اسلامی که با "اقرا" آغاز شد آن اسلام نابی که با آیات واپسین پیامبر پایان یافت به دنیا معرفی کنیم.
پایان پیام/532
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar