Di antara semua amalan saleh Allah swt memperkenalkan orang-orang yang bertakwa dengan dua amalan yaitu mendirikan shalat dan menunaikan zakat, oleh sebab itu memiliki ketakwaan bukan hanya dinilai dengan iman kepada Allah swt dan Qur’an saja.
Shabestan News Agency, dalam kajian tafsir peradaban Qur’ani dengan tema surat Al-Baqarah, Hujjatul Islam Akbar Nejad menjelaskan bahwa dalam surat Al-Baqarah Allah swt berfirman “Al-Qur’an Karim adalah kitab hidayah bagi orang-orang yang bertakwa.”
Ia menambahkan, dalam ayat tersebut Allah swt mengisyaratkan tentang sesuatu yang penting, yakni barang siapa yang meyakini Allah swt maka pasti ia akan mendapatkan hidayah.
Di dalam surat Al-baqarah dengan jelas Allah swt menyebutkan tentang ciri-ciri orang yang bertakwa, dimana disebutkan bahwa orang-orang yang bertakwa ialah mereka yang dengan ketakwaannya melakukan amal perbuatan, yakni maksud dari orang-orang yang bertakwa ialah mereka yang mendirikan shalat, menunaikan zakat dan beriman kepada segala hal yang gaib, perlu ditegaskan bahwa beriman kepada hal yang gaib dan kepada nabi Muhammad saww adalah ujian Ilahi yang terberat pada masa awal-awal Islam, jelasnya.
Lebih dari itu, orang-orang yang bertakwa ialah mereka yang melakukan amal saleh untuk akhiratnya. Di antara semua amalan saleh Allah swt memperkenalkan orang-orang yang bertakwa dengan dua amalan yaitu mendirikan shalat dan menunaikan zakat, oleh sebab itu memiliki ketakwaan bukan hanya dinilai dengan iman kepada Allah swt dan Qur’an saja.
Allah swt di dalam surat Al-Baqarah awalnya menjelaskan tentang ciri orang yang bertakwa dengan mendirikan shalat kemudian orang yang menunaikan zakat. Hal ini ditekankan oleh sabda Rasulullah saww yang berkata “shalat adalah panji agama Islam,” dalam hadits lainnya mengatakan “shalat merupakan paling tingginya penghambaan kepada Allah swt.”
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی، شب گذشته در جلسه تفسیر تمدنی قرآن با موضوع تفسیر سوره بقره که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: خداوند در سوره مبارکه بقره میفرماید: قرآن کریم برای متقین کتاب هدایت است.
وی افزود: خداوند در این کلام اشاره به این مهم دارد که اگر کسی روح حق پذیری داشته باشد به طور قطع به هدایت دست مییابد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه خداوند در سوره بقره ویژگیهای متقین را ذکر میکند، ابراز کرد: متقین کسانی هستند که تقوای آنان به فعلیت رسیده است، مراد از متقین انسانهایی هستند که با اقامه نماز و پرداخت زکات به عالم غیب ایمان دارند. لازم به ذکر است ایمان آوردن به غیب و پیامبراکرم سختترین امتحان الهی برای مسلمانان صدر اسلام بود.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی با تاکید بر اینکه متقین به زندگی اخروی بسیار توجه میکنند، اظهار داشت: متقین کسانی هستند که برای آخرت اعمال صالح انجام میدهند. خداوند در بین همه اعمال برای معرفی متقین به دو حکم نماز و پرداخت زکات اشاره میکند از این رو داشتن تقوا تنها در صرف ایمان آوردن به خدا و قرآن معنا نمیشود.
وی ادامه داد: مرجئه کسانی بودند که ایمان را برای داشتن تقوا کافی میدانستند و میگفتند برای داشتن تقوا نیازی به انجام عمل صالح نیست. زمانی که ایمان انسان صحیح باشد به طور قطع عمل صالح او نیز در درگاه الهی قبول میشود و مورد شفاعت اخروی ائمه اطهار(ع) قرار میگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه ایمان انسان باید در رفتار او متجلی شود، تصریح کرد: خداوند در سوره بقره ابتدا به اقامه صلاة سپس به پرداخت زکات توصیه میکند، پیامبراکرم(ص) میفرمایند: نماز پرچم دین اسلام است؛ در جای دیگر فرمودند: نماز عالیترین جلوه بندگی خداوند است.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی ادامه داد: نماز جلوه خضوع و خشوع در برابر خداوند است در حالی که ما بقی احکام شریعت به اندازه نماز این ظرفیت را ندارند، نماز سنبل همه عبادات است.
وی با استناد به کلام پیامبراکرم که فرمودند: راه رسیدن به خداوند اطاعت نکردن از هوای نفس است، گفت: نفس عامل اصلی رکود انسان و مانع ریشه کردن ایمان در قلب است برای همین خداوند پس از اقامه نماز توصیه به زکات میکند چرا که پرداخت زکات نبرد با نفس است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید: ما شما را با گرسنگی، بیماری و اولاد مورد آزمایش قرار میدهیم؛ انسان با دادن صدقه میتواند از نفس فاصله بگیرد و در امتحانات الهی سربلند خارج شود.
رییس موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی در پایان با بیان اینکه استحکام و اقتدار حکومت اسلامی با پرداخت زکات تامین میشود، خاطرنشان کرد: اقتصاد اسلام مبتنی بر مساوات است. در اقتصاد اسلامی همه در یک سطح پول و سرمایه دارند اما در اقتصاد لیبرال چنین نیست. امام صادق(ع) میفرمایند: شیعیان ما زیاد ثروتمند نمیشوند زیرا مدام بخشش میکنند؛ زمانی که ثروتمندان زکات مال خود را پرداخت کنند فقرا نیز از نظر اقتصادی به سطح ثروتمندان نزدیک میشوند برای همین دیگر در جامعه اسلامی فقیر یافت نمیشود بنابراین رسیدن به حیات طیبه با اطاعت کلام معصومین(ع) میسر میشود.
پایان پیام/544
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar