“Ya Allah, kebenaran yang telah Kau kenalkan kepada kami, berikanlah kekuatan kepada kami untuk memikulnya dan segala yang belum kami ketahui berkenaan dengannya, sampaikanlah kepada kami.”
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Sayyid Mujtaba Maknawi dalam kajian Ramadhannya saat menjelaskan tentang pentingnya doa Ifititah dan anjuran untuk membacanya pada malam-malam di bulan suci Ramadhan.
Dijelaskannya, dalam sebuah penggalan doa Iftitah kita membaca “Ya Allah, kebenaran yang telah Kau kenalkan kepada kami, berikanlah kekuatan kepada kami untuk memikulnya dan segala yang belum kami ketahui berkenaan dengannya, sampaikanlah kepada kami.”
Selain itu dalam salah satu penggalan lainnya kita membaca “Ya Allah! Muliakanlah dirinya dan muliakanlah orang lain dengan melaluinya, tolonglah dirinya sehingga dengannya Engkau juga akan menolong orang lain, dan menangkanlah dirinya dengan sebaik-baiknya kemenangan, dan permudahkanlah kebangkitannya serta jadikanlah untuknya kerajaan di sisi-Mu.”
Berdasarkan apa yang disebutkan dalam doa Iftitah, dengan kemunculan Imam Zaman afs keadilan akan meliputi semua tempat, keadilan tersebut adalah keadilan yang didukung oleh para malaikat muqarrab Ilahi.
Di samping itu, juga dijelaskan mengenai kewajiban kita terhadap Negara Islam yang akan terbentuk, pentingnya mengambil pelajaran dari umat-umat terdahulu dan terkait tentang permasalahan bahwa Nabi Saw dan para Imam merupakan nikmat yang paling penting bagi manusia Pahala dan Waktu Pembacaan Doa Iftitah.
Selain itu, Doa penutup dari doa Iftitah yang sangat penting adalah pengungkapan kecintaan terhadap Negara Islam yang berada di bawah naungan Imam Mahdi Afs.
افشاگریِ «افتتاح» درباره غفلت های منتظرانه!
خبرگزاری شبستان: ما در اطاعت از امام دوازدهم(عج) و رویارویی با مسئله امامت و ولایت بویژه مهدویت، یا مهدی گریز هستیم یعنی به آموزه های امامت و ولایت توجه نداریم و یا مهدی گزین هستیم بدین معنا که اگر مهدویت و امامت به نفع ما باشد، سراغش خواهیم رفت.
حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار داشت: در فراز دیگری از دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ وَما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ ؛ خدایا آنچه را که از حق به ما شناسانده اى تاب تحملش را نیز به ما بده و آنچه را که از رسیدن بدان کوتاه آمدیم تو ما را بدان برسان» که این فراز اشاره بر امامت شناسی و اغراق ما به تقصیر و کوتاهی در حق آموزه امامت و ولایت دارد.
وی با بیان اینکه در دعای افتتاح بر شناخت امام و حق تاکیده شده است، تصریح کرد: ما باید ابتدا خود را بشناسیم و بر این اساس به شناخت امامت و ولایت بپردازیم، در حقیقت بر اساس دعای افتتاح یکی از موانع اصلی برای ظهور امام زمان(عج)، عدم اطاعت از امام(عج) است.
معنوی اضافه کرد: ما در اطاعت از امام دوازدهم(عج) و رویارویی با مسئله امامت و ولایت بویژه مهدویت، یا مهدی گریز هستیم به این معنا که نسبت به آموزه های امامت و ولایت، هیچ توجهی نداریم و فاصله می گیریم و یا مهدی گزین هستیم یه این معنا که در میان گزینه های موجود، اگر مسئله مهدویت و امامت به نفع ما باشد، به سراغش خواهیم رفت اما اگر منافع ما تامین نشود، به سراغش نمی رویم که این نگرش گزینشی به مسئله مهدویت، گرچه نسبت به مهدی گریزی یک قدم جلوتر است اما چندان مطلوب نیست زیرا گرایش گزینشی داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حالت سوم، مهدی پذیری و ولایت مداری نسبت حضرت حجت(عج) است، تاکید کرد: مهدی پذیری یعنی ما پذیرای ولایت امام دوازدهم(عج) هستیم نه درپی حمایت شدن از سوی ایشان؛ امام زمان(عج) بعد از ظهور، تمام افراد را تحت حمایت خود قرار می دهند اما امامتشان را جز گروه های خاص قبول نمی کنند بنابراین مهم است که ما ولایت و امامت ایشان را بدون توجه به موضوع حمایت قبول کنیم.
وی با بیان اینکه عدم اطاعت پذیری به این معناست که یک فرد، مسلمان خوبی است اما منتظر خوبی نیست، تصریح کرد: در روایت داریم افرادی به نام «معارین» و عده ای به نام «مقصرین» معروف هستند که دسته اول، ایمان عاریه ای دارند یعنی در موضوع توحید، امامت و ولایت تا زمانی که منافع آنها تامین شود، اطاعت می کنند و تا زمانی که خطری آنان را تهدید نکند، دین مدارند و اگر منافع آنها به خطر بیفتد، ایمانشان همچون جنس عاریه ای از بین می رود و برخی نیز مقصر هستند یعنی در اطاعت از امام زمان(عج) و خداوند متعال کوتاهی و تقصیر دارند.
معنوی ادامه داد: در دعای افتتاح به این موضوع اشاره شده که «اَللّهُمَّ ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ؛ خدایا! آنچه را که از حق به ما شناسانده اى تاب تحملش را نیز به ما بده» یعنی خداوندا توفیق حمایت و هدایت بعد از شناسایی امام(ع) را به ما عطا کن، آن هم نه همراهی گزینشی و گرایشی بلکه همراهی توام با پذیرش و اطاعت به ما نصیب کن.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این اطاعت پذیری و ولایت پذیری ما از امام مهدی(عج) باید همانند اصحاب پیامبر(ص) در جنگ بدر باشد، تاکید کرد: شرایط ظهور امام زمان (عج) را عِده و عُده یاران مشخص نمی کنند بلکه ویژگی های این یاران در اطاعت پذیری و ولایت پذیری آنان از امام و شناختی که از ایشان دارند، مورد اهمیت است.
وی با بیان اینکه نشانه شناخت ما از امام زمان(عج)، پی بردن به کوتاهی های خود در حق امام است، خاطرنشان کرد: گاهی توقعات ما از مسئله امامت و مهدویت به حدی است که جز حاجات خود به چیزی توجه نکرده ایم که این همان رویکرد گزینشی در باب مهدویت است.
معنوی با بیان اینکه در دعای افتتاح به این موضوع اشاره شده است که اطاعت پذیری و ولایت پذیری نسبت به امام مهدی(عج) به این معناست که پس از شناخت امام(عج)، نباید در حق ایشان کوتاهی کنیم، خاطرنشان کرد: اگر در حق ایشان کوتاهی کردیم براساس این دعا «فَبَلِّغْناهُ، تو ما را بدان برسان» باید متوجه و معترف به این قصور باشیم زیرا ما در برخی اوقات در کنار انتظاری سرد و فاقد پویایی، توقع بی مورد از امام زمان(عج) نیز داریم و بر آن اصرار می ورزیم یا حتی توقع ظهور ایشان را داریم.
وی با بیان اینکه براساس دعای افتتاح علاوه بر ضرورت امام شناسی، باید از خداوند هم شناخت و معرفتی را طلب کنیم که به اطاعت ما از امامت منجر شود، خاطرنشان کرد: این شناخت باید به گونه ای باشد که اگر کوتاهی در زمینه مهدویت و امامت داشتیم، مانع رفتار ما شود تا در حق امام، معرفت را به جای آوریم و از ایمان عاریه ای و این تقصیری که نسبت به ایشان داشته ایم، رهایی پیدا کنیم.
پایان پیام/9
حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار داشت: در فراز دیگری از دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ وَما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ ؛ خدایا آنچه را که از حق به ما شناسانده اى تاب تحملش را نیز به ما بده و آنچه را که از رسیدن بدان کوتاه آمدیم تو ما را بدان برسان» که این فراز اشاره بر امامت شناسی و اغراق ما به تقصیر و کوتاهی در حق آموزه امامت و ولایت دارد.
وی با بیان اینکه در دعای افتتاح بر شناخت امام و حق تاکیده شده است، تصریح کرد: ما باید ابتدا خود را بشناسیم و بر این اساس به شناخت امامت و ولایت بپردازیم، در حقیقت بر اساس دعای افتتاح یکی از موانع اصلی برای ظهور امام زمان(عج)، عدم اطاعت از امام(عج) است.
معنوی اضافه کرد: ما در اطاعت از امام دوازدهم(عج) و رویارویی با مسئله امامت و ولایت بویژه مهدویت، یا مهدی گریز هستیم به این معنا که نسبت به آموزه های امامت و ولایت، هیچ توجهی نداریم و فاصله می گیریم و یا مهدی گزین هستیم یه این معنا که در میان گزینه های موجود، اگر مسئله مهدویت و امامت به نفع ما باشد، به سراغش خواهیم رفت اما اگر منافع ما تامین نشود، به سراغش نمی رویم که این نگرش گزینشی به مسئله مهدویت، گرچه نسبت به مهدی گریزی یک قدم جلوتر است اما چندان مطلوب نیست زیرا گرایش گزینشی داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حالت سوم، مهدی پذیری و ولایت مداری نسبت حضرت حجت(عج) است، تاکید کرد: مهدی پذیری یعنی ما پذیرای ولایت امام دوازدهم(عج) هستیم نه درپی حمایت شدن از سوی ایشان؛ امام زمان(عج) بعد از ظهور، تمام افراد را تحت حمایت خود قرار می دهند اما امامتشان را جز گروه های خاص قبول نمی کنند بنابراین مهم است که ما ولایت و امامت ایشان را بدون توجه به موضوع حمایت قبول کنیم.
وی با بیان اینکه عدم اطاعت پذیری به این معناست که یک فرد، مسلمان خوبی است اما منتظر خوبی نیست، تصریح کرد: در روایت داریم افرادی به نام «معارین» و عده ای به نام «مقصرین» معروف هستند که دسته اول، ایمان عاریه ای دارند یعنی در موضوع توحید، امامت و ولایت تا زمانی که منافع آنها تامین شود، اطاعت می کنند و تا زمانی که خطری آنان را تهدید نکند، دین مدارند و اگر منافع آنها به خطر بیفتد، ایمانشان همچون جنس عاریه ای از بین می رود و برخی نیز مقصر هستند یعنی در اطاعت از امام زمان(عج) و خداوند متعال کوتاهی و تقصیر دارند.
معنوی ادامه داد: در دعای افتتاح به این موضوع اشاره شده که «اَللّهُمَّ ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ؛ خدایا! آنچه را که از حق به ما شناسانده اى تاب تحملش را نیز به ما بده» یعنی خداوندا توفیق حمایت و هدایت بعد از شناسایی امام(ع) را به ما عطا کن، آن هم نه همراهی گزینشی و گرایشی بلکه همراهی توام با پذیرش و اطاعت به ما نصیب کن.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این اطاعت پذیری و ولایت پذیری ما از امام مهدی(عج) باید همانند اصحاب پیامبر(ص) در جنگ بدر باشد، تاکید کرد: شرایط ظهور امام زمان (عج) را عِده و عُده یاران مشخص نمی کنند بلکه ویژگی های این یاران در اطاعت پذیری و ولایت پذیری آنان از امام و شناختی که از ایشان دارند، مورد اهمیت است.
وی با بیان اینکه نشانه شناخت ما از امام زمان(عج)، پی بردن به کوتاهی های خود در حق امام است، خاطرنشان کرد: گاهی توقعات ما از مسئله امامت و مهدویت به حدی است که جز حاجات خود به چیزی توجه نکرده ایم که این همان رویکرد گزینشی در باب مهدویت است.
معنوی با بیان اینکه در دعای افتتاح به این موضوع اشاره شده است که اطاعت پذیری و ولایت پذیری نسبت به امام مهدی(عج) به این معناست که پس از شناخت امام(عج)، نباید در حق ایشان کوتاهی کنیم، خاطرنشان کرد: اگر در حق ایشان کوتاهی کردیم براساس این دعا «فَبَلِّغْناهُ، تو ما را بدان برسان» باید متوجه و معترف به این قصور باشیم زیرا ما در برخی اوقات در کنار انتظاری سرد و فاقد پویایی، توقع بی مورد از امام زمان(عج) نیز داریم و بر آن اصرار می ورزیم یا حتی توقع ظهور ایشان را داریم.
وی با بیان اینکه براساس دعای افتتاح علاوه بر ضرورت امام شناسی، باید از خداوند هم شناخت و معرفتی را طلب کنیم که به اطاعت ما از امامت منجر شود، خاطرنشان کرد: این شناخت باید به گونه ای باشد که اگر کوتاهی در زمینه مهدویت و امامت داشتیم، مانع رفتار ما شود تا در حق امام، معرفت را به جای آوریم و از ایمان عاریه ای و این تقصیری که نسبت به ایشان داشته ایم، رهایی پیدا کنیم.
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar