Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Persamaan Pembela Imam Mahdi afs Dengan Ali Al-akbar as

Persamaan Pembela Imam Mahdi afs Dengan Ali Al-akbar as

Written By Unknown on Senin, 17 September 2018 | September 17, 2018


Pembela Imam Mahdi afs juga memiliki kriteria seperti Ali Al-akbar as, yakni ketika manusia mengenal Imam Zamannya dengan baik maka jiwa dan raganya akan dikorbankan untuk membela Imamnya.

Shabestan News Agency, mengenai sirah dan kehidupan Ali Al-akbar bin Husain as, Hujjatul Islam Muhammad Shadiqi menjelaskan bahwa dalam sebuah riwayatnya Imam Baqir as berkata “kenalilah Imamah, jika kalian mengenalnya maka itu tidak ada ruginya bagi kalian, baik kemunculan Al-hujjah disegerakan ataupun diakhirkan.” Dengan demikian mengenal Imam sangatlah penting bagi pengikut Syi’ah.

Begitu juga Ali Al-akbar as yang mengenal dan memahami Imam Husain as tidak sebagai ayahnya, akan tetapi Ali Al-akbar as melihat Imam Husain as sebagai Imam dan pemimpin setelah Rasulullah saww, sehingga ia syahid bersama Imam as.

Disebutkan dalam riwayat bahwasanya saat Hur bin Yazid Ar-riyahi (sebelum berada di barisan Imam Husain as) memasuki Karbala dan kemudian menutup jalan Imam as, Ali Al-akbar as untuk melindungi Imamnya terlebih dahulu meminta izin dari Imam Husain as.

Lebih lanjut Hujjatul Islam Shadiqi menuturkan, pembela Imam Mahdi afs juga memiliki kriteria seperti Ali Al-akbar as, yakni ketika manusia mengenal Imam Zamannya dengan baik maka jiwa dan raganya akan dikorbankan untuk membela Imamnya.

Satu hal yang harus diperhatikan ialah bahwa Ali Al-akbar as dan anak keturunan Ahlul Bait as tidaklah Makshum, mereka seperti halnya sahabat-sahabat Imam Makshum as, meskipun kedudukan mereka sangatlah tinggi namun mereka mencapainya dengan makrifatnya.

Meskipun orang-orang seperti Zuhair, Habib, Muslim bin Ausajah dan yang lainnya mereka bisa melakukan kesalahan, namun mereka orang-orang yang mengenal Imam Zamannya dengan baik dan menyertainya dengan jiwa dan raganya.

Mengenai hal ini Imam Ridha as berkata ”Syi’ah adalah orang yang bergerak di belakang Imamnya dan berjalan dimana Imam berjalan.”


انتظار به روایت «اَشبهُ الناس برسول الله(ص)»/شباهت انصارالحجه(عج) به حضرت علی اکبر(ع)

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: ویژگی مهم حضرت علی اکبر(ع) که متعدد درباره انصارالحجه(عج) نیز وارد شده، جان برکف و پا در رکاب بودن است و هیچ چیز بالاتر از آن نیست که انسان بعد از شناخت امام زمان خود، جانش را برای مولای خویش فدا کند.

حجت الاسلام محمد صادقی، کارشناس مهدوی درباره آموزه های منتظرانه در سیره و زندگانی حضرت علی اکبر(ع) در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: در روایتی از وجود مقدس امام باقر(ع) است که می فرمایند: «امامت را بشناس اگر او را شناختی به تو ضرری نمی رسد، چه ظهور حضرت حجت(عج) تعجیل شود چه در آن تاخیر بیفتد.» این یعنی در نگاه اهل بیت(ع) اینکه شیعه امامش را بشناسد، اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: چنان که وجود مقدس حضرت علی اکبر(ع) اینچنین بودند و به امام حسین(ع) به عنوان پدر نمی نگریستند، بلکه نگاه شان در همراهی با حضرت سیدالشهداء(ع) و شهادت در رکاب شان، به عنولان مولا و جانشین رسول خدا(ص) بود و با اینکه خود در مقامات بالایی از نظر علم و فضل قرار داشتند، همه جا پشت سر ولی و امام زمان شان حرکت کردند.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: لذا وقتی بنابر نقلی، دشمن برای برخی از جوانان و اصحاب سپاه امام حسین(ع) امان نامه آورد، حضرت علی اکبر(ع) خود را پنهان کرد تا حتی صدای دشمن را نشنود اما بعد به دستور امام حسین(ع)، برای استقبال از فرستاده دشمن پیش آمد.

این کارشناس و خادم الشهداء در ادامه بیان کرد: همچنین، نقل است که وقتی حرّ در ورودی کربلا، راه سپاه سیدالشهداء(ع) را سد کرد، حضرت علی اکبر(ع) حتی برای دفاع از ولی خدا از ایشان اذن گرفت، همچنین است برای رفتن به میدان در روز عاشورا و هنگام آمدن حرّ به سپاه اگرچه او دل اهل بیت امام(ع) را لرزانده بوده اما حضرت علی اکبر(ع) در مواجهه با او نیز از امام حسین(ع) تبعیت می کند.


نمی شود امام زمان را نشناخت مگر عامداً

وی درباره حدیث پیامبر(ص) مبنی بر شناخت امام زمان، ابراز کرد: در این حدیث که به صورت متواتر از شیعه و اهل سنت نقل شده و فریقین آن را قبول دارند، پیامبر(ص) می فرمایند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»، نکته مهم آنکه انسان نمی تواند امام زمان خویش را نشناسند و خلیفه الهی را اشتباه بگیرد، مگر اینکه خود نخواهد و در پی فاصله گرفتن از امام و اهداف دیگر باشد.


وجه شباهت انصارالحجه به حضرت علی اکبر(ع)

صادقی درباره دیگر شاخصه انتظار در سیره حضرت علی اکبر(ع)، بیان کرد: ویژگی مهم ایشان که متعدد درباره انصارالحجه(عج) نیز وارد شده، جان برکف و پا در رکاب بودن است و هیچ چیز بالاتر از آن نیست که انسان بعد از شناخت امام زمان خود، جانش را برای مولای خویش فدا کند؛ لذا امام صادق(ع) درباره اینها می فرمایند: به بذل این جان هم منتی نمی گذارند. بی تردید این بیت وصف حال اصحاب امام حسین(ع) و یاران امام عصر(عج) است «سر چه باشد که نثار قدم دوست کنم/این متاعی است که هر بی سر و پایی دارد»؛ لذا در روایات است که یاران امام مهدی(عج)، فدا کردن جان برای حضرت حجت(عج) را کار مهمی قلمداد نمی کنند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: با همین روحیه است که حضرت علی اکبر(ع) برای رفتن به میدان و شهادت در رکاب امام زمان خود بی قراری می کند، آنهم علی اکبری که «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله» است.


پیشتازی در شهادت طلبی در رکاب امام زمان

وی در ادامه با بیان اینکه بالاترین سعادت و فلاح و مقام و مدرک در هر دو دنیا شهادت است، گفت: اگر روحیه شهادت طلبی در انسان ایجاد شود، عمر و زندگی اش تباه نخواهد شد، به گفته سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی «اگر شهید نشویم، می میریم». حضرت علی اکبر(ع) در شاخصه شهادت طلبی در رکاب امام زمان خود هم شاخص و پیشتاز بودند.

صادقی درباره آموزه های سیره حضرت علی اکبر(ع) برای جوانان منتظر که در عصر غیبت به سر می برند، ابراز کرد: باید توجه داشت حضرت علی اکبر(ع) و دیگر فرزندان اهل بیت(ع)، معصوم نیستند و مانند دیگر اصحاب اند، اگرچه از نظر مقامات بالایند اما این مقامات در عین معمولی بودن شان کسب شده و حتی اگر امامزادگی آنها را دلیل بدانیم پس درباره اصحاب چه چیز باعث رسیدن به مقامات بالا شده است؟!

وی ادامه داد: کسانی همچون زُهیر، حبیب، مسلم بن عوسجه و ... اگرچه خطاهایی داشتند اما امام زمان خود را شناختند و ایشان را همراهی و از او تبعیت کردند، چنان که امام رضا(ع) خطاب به شیعیان قم و ری که به محضر ایشان در طوس مشرف شده بودند، فرمود: «شیعه یعنی کسی که پشت سر امامش حرکت می کند و جا پای امام خویش بگذارد»، این مضامین در زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از زیارات و ادعیه نظیر دعای افتتاح هم آمده است.


الگوگیری شهدای دفاع مقدس از حضرت علی اکبر(ع)

صادقی با بیان اینکه شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم به شهدای کربلا همچون وجود مقدس حضرت علی اکبر(ع) و حضرت ابوالفضل العباس و... تاسی کردند، تصریح کرد: جناب حرّ نمونه بارز از راه یافتگان به خیمه امام زمان از طریق معرفت به حجت الهی است یعنی تا معرفت حجت زمان را یافت امام زمان وی را پذیرفت، پس جوان امروزی هم می تواند با معرفت به امام عصر(عج) به خیمه ایشان راه یابد، راه سعادت بسته نیست و حتی در پست ترین جایگاه هم می توان امید به رشد و تعالی داشت.


این خادم الشهداء با تاکید بر لزوم ترویج این درس های عاشورایی برای منتظران در منابر و مجالس حسینی، ادامه داد: اینکه در روایت است که یک قطره اشک در رثای امام حسین(ع)، گناهان را می آمرزد و آن را مانند برگ درختان می ریزد برای امثال ما آلودگان به گناه است.

وی تاکید کرد: بنابر آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ» (30، فصلت) اگر آنها که ایمان آورده، بر معرفت و حق استقامت کنند ملائکه برشان نازل می شوند؛ لذا باید خاطرات شهدا و درس های انتظار در زندگی آنها نقل و تبلیغ شود، چنان که مقام معظم رهبری فرمودند من از شهدا درس و بهره می گیرم.

صادقی در پایان با اشاره به خاطره ای از شهادت شهید نوجوان «علی راستی» خاطرنشان کرد: فرمانده گردان این شهید دانش آموز که امروز هم جزء مدافعان حرم است، نقل می کند که بعد از عملیاتی که اجازه همراهی را به شهید راستی ندادیم متوجه نحیف و ضعیف شدن اش شدم و وقتی علت را پرسیدم گفتند: علی نذر و نیت روزه کرده و روزی صد رکعت نماز به امیرالمومنین(ع) هدیه می کند تا در عملیات بعدی باشد و به شهادت برسد و این فرمانده می گوید نهایتاً بعد از 19 روز روزه داری و خواندن 100 رکعت نماز در هر روز، حاجت روا شد ... اینها تاسی به سیره حضرت علی اکبر(ع) است و باید از خدا بخواهیم همراهی و شهادت در رکاب امام زمان(عج) را روزی ما نیز بگرداند.

پایان پیام/9

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: