Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Menepati Janji Ciri Seorang Mukmin dan Syarat Intizhar

Menepati Janji Ciri Seorang Mukmin dan Syarat Intizhar

Written By Unknown on Minggu, 17 Desember 2017 | Desember 17, 2017


Dalam riwayat sangat melarang untuk mempercayai seorang yang tidak menepati janji. Sebagaimana Imam Ali as bersabda “dasar dari agama ialah menunaikan amanah serta menepati janji.”

Shabestan News Agency, dalam surat Al-maidah Allah swt berfimran “Hai orang- orang yang beriman, penuhilah akad- akad itu.”

Menepati janji adalah ciri dari keimanan, sebagaimana yang disebutkan dalam hadits “barang siapa yang tidak menepati janjinya maka ia tidak memiliki agama.” Maka orang yang tidak memiliki agama tidak akan ada lagi yang percaya kepadanya.

Makna baiat ialah ikrar atau janji setia pelaku bahwasanya jiwa dan hartanya akan dipersembahkan kepada orang yang telah dibaiatnya, dan tidak akan pernah melalaikannya dari apa yang dimilikinya, dan akan menyertainya meskipun harus mengorbankan jiwa dan hartanya.

Tidak diragukan lagi bahwa baiat dengan makna seperti ini merupakan tanda dan ciri-ciri keimanan, dan bahkan keimanan tanpanya tidak akan terealisasi, pembaiat adalah orang-orang mukmin dan pembelinya adalah Allah swt, sebagaimana disebutkan dalam Al-Qur’an “sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, jiwa-jiwa dan harta-harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka”.

Bagi orang-orang mukmin yang terbaik adalah jika mereka berada di jalan Allah swt dan bukan di jalan setan serta mengamalkan apa yang telah mereka janjikan.

Dalam riwayat sangat melarang untuk mempercayai seorang yang tidak menepati janji. Sebagaimana Imam Ali as bersabda “dasar dari agama ialah menunaikan amanah serta menepati janji.”

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید به پیمان ها وفا کنید.» (1)

آن چه به یک جامعه صفا و اطمینان و رشد می دهد، جوّ «اعتماد عمومی» میان افراد است. یکی از راه های پدید آمدن آن، تعهّد نسبت به قول و قرارها و عمل به عهد و پیمان ها و محترم شمردن تعهّدات اجتماعی در برابر دیگران است.

«وفای به عهد» نشانه ایمان است و در حدیث است: کسی که وفا ندارد، دین ندارد. کسی هم که دین ندارد به او نمی توان اعتماد کرد.

امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند: «لاتَثِقَنَّ بِعَهدِ مَن لا دینَ لَهُ؛ به عهد و پیمان کسی که دین ندارد اعتماد نکن.»(2)

ایمان و ترس از مجازات اخروی و اعتقاد به کلام الهی و قرآن، باید سبب شود که یک مسلمان، به قولی که می دهد پایبند باشد و آن چه را بر عهده می گیرد با دقت و امانت عمل کند و با خُلف وعده، خود را بی شخصیت و جامعه را محروم از اعتماد نکند.

وفای به پیمان در تعهدات و روابط بین المللی هم جایگاه مهمی دارد و آن چه روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی کشورها را استوار و قابل اطمینان می سازد تعهد کشورها به معاهدات خود است. پیامبر خدا صل الله علیه و آله وقتی با مشرکین یا یهود پیمان می بست به آن وفادار بود مگر آن که طرف مقابل پیمان شکنی کند. امام حسن علیه السلام با معاویه قرارداد صلح امضا کرد و تا یایان عمر به آن وفادار ماند.

نقض عهد و پیمان شکنی و تخلف از تعهد و امضا، علاوه بر آن که یک رفتار غیر اخلاقی و غیرانسانی است، یک جرم هم محسوب می شود و قابل پیگیری و مجازات است. قول دادن و عمل نکردن و عهد بستن و پیمان شکستن خصلتی شیطانی است و خود شیطان در آخرت به پیروانش می گوید: «خدا به شما وعده راست داد، ولی من وعده دادم و تخلف کردم» (3)

برای یک مومن بهتر آن است که در خط خدا باشد نه شیطان، از نام خدا که «وفیّ» و «وافی» است الهام بگیرد و عمل به وعده ها را مهم و ضروری بشمارد. بسیاری از مشکلات اجتماعی و بروز اختلافات و طرح شکایت ها و به زندان افتادن و جریمه شدن و ... پیامدهای خُلف وعده و نقض عهد است. اختلافاتی که بین زن و شوهر پیش می آید یا شکایتی که از صاحب چک بی محل می شود، یا نزاع های بین مالک و مستأجر بر سر تخلیه منزل یا مغازه اجاره ای یا نزاع هایی که بین پیمان کار و صاحب کار بر سر عدم تحویل به موقع کار بروز می کند و از همین تخلف از قول و قرار سرچشمه می گیرد.

در جامعه ای که به خاطر خُلف وعده ها و انجام ندادن تعهدات، جوّی از بی اعتمادی به وجود می آید، جامعه اسلامی نیست. چرا برای دادن یک وام، آن همه سند و چک و سفته و ضامن معتبر و... وجود دارد و در نهایت باز هم دل ها محکم و خاطر جمع از بازپرداخت وام نیست؟ چرا فرهنگ قرض الحسنه دادن ضعیف شده است؟ چرا افراد جرأت نمی کنند خانه خالی خود را اجاره دهند؟ جز به خاطر بی تعهدی طرف مقابل؟

در روایات از اعتماد کردن به دوستیِ افراد بی وفا هم نهی شده است و برترین امانت، وفای به عهد شمرده شده است. از سخنان امیرالمومنین امام علی علیه السلام است که فرمودند: «اصل الین أداء الأمانة و الوفاء بالعهود؛ اساس دینداری ادای امانت و وفا به پیمان ها است.»

باشد که در جامعه ولایی و مهدوی فرهنگ صداقت در قول و وفاء به قول و قرار رواج داشته باشد.


پی نوشت ها:

1. سوره مائده، آیه 1

2.غررالحکم، حدیث 10163

3.سوره آل عمران، آیه 9 ؛ سوره رعد آیه 31

4.غررالحکم، حدیث 1762


منبع: «زندگی مهدوی(اخلاق و اوصاف منتظران)»، حجت الاسلام جواد محدثی

پایان پیام/99

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: