“Dan berikanlah rahmat dan kasih sayang kepada yang sudah mati (Syi’ah kami),” hal ini menunjukan bahwa rahmat dan karunia Imam Zaman afs menyebar di dunia, akhirat dan kiamat sehingga orang yang sudah matipun mendapatkan rahmatnya.
Shabestan News Agency, salah satu doa Imam Zaman afs yang sangat masyhur ialah sebuah doa penuh dengan makna ialah “Allahummar Zuqna Taufiqa Tha’ah wa Bu’dul Ma’siyah”. Doa ini menjelaskan kepada penanti Imam afs tentang bentuk Intizhar Imam Zaman afs di masa kegaibannya.
Mengenai hal ini Hujjatul Islam Sa’id Amadian menjelaskan bahwa dalam salah satu penggalan dari doa tersebut disebutkan “dan berikanlah rahmat dan kasih sayang kepada yang sudah mati (Syi’ah kami),” hal ini menunjukan bahwa rahmat dan karunia Imam Zaman afs menyebar di dunia, akhirat dan kiamat sehingga orang yang sudah matipun mendapatkan rahmatnya.
Imam Ridha as bersabda “Imam mereka lebih dari seorang teman yang setia dan juga ayah yang ramah.” Jika kita semua berada di dalam kemah Al-mahdi maka kita akan merasakan keamanan dan kenyamanan yang tiada taranya dan kita semua tidak akan sedikitpun merasa cemas atas apa yang terjadi di dunia.
Dalam penggalan lainnya Imam Zaman afs berkata “dan untuk orang-orang yang sudah tua dalam Syi’ah kami maka berikanlah ia ketenangan dan ketentraman hati.”
Imam Zaman afs sangatlah penyayang kepada Syi’ahnya, untuk para pemuda ini Imam Zaman afs juga berkata “dan untuk para pemuda kami berikanlah mereka petunjuk dan taubat.”
یکی از دعاهای مشهورِ مهدوی که بنابر اقوال بزرگان سند آن به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می رسد، دعای نغز و پرمعنای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» است که به نوعی انتظارات حضرت حجت(عج) را از منتظران در عصر غیبت تشریح می کند. از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یکی از استادان حوزه و کارشناس در مباحث مهدوی، فرازهای مختلف این دعا را بررسی و مرور می کنیم؛ آنچه در ادامه می آید، مشروح بخش هشتم این گفت وگوها است:
حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان، عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در بخش دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الْأَغْنِيَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ؛ و بر ثروتمندان فروتنى و گشادگى تفضل کن»، اظهار کرد: در سبک زندگی مهدوی و اسلامی، منفعت و سود تعریف دیگری دارد و دارای معانی بین حق و تکلیف یا توازن و تعادل است، ضمن اینکه در این نوع زندگی، ثروت و پول هدف نیست بلکه ابزاری است که اگر در اختیار فردی قرار گیرد، تکلیف آور است.
وی ادامه داد: در سبک زندگی مهدوی، فرد ثروتمند، هم باید از آسیب های ثروت که یکی از آنها، تبختر و تکبر است، خود را حفظ کند و هم باید رعایت حقوق دیگران را نماید، زیرا سلوک زندگی در جغرافیای فکری مهدویت، مبتنی بر فردگرایی نیست بلکه افراد باید گوشه چشمی به همنوعان و تهیدستان داشته باشند که شریعت در قالب های متنوع مانند: خمس، زکات، صدقه، انفاق و ... به آن توصیه کرده است.
ثروتمندان، امانتداران اموال الهی هستند!
امیدیان با بیان اینکه سبک زندگی دینی با معنویت و پرهیزگاری همراه است، ابراز کرد: در این رویکرد، ثروتمندان، امانتدارانِ اموال الهی تلقی می شوند که امیرالمومنین(ع) در این خصوص فرموده است: «ان الله فرض فی اموال الاغنیاء اقوات الفقراء و قال الله تعالی المال مالی و الفقراء عیالی و الاغنیاء و کلانی فمن بخل بمالی علی عیالی ادخله النار و لا ابالی؛ خداوند، قوت و نیاز فقیران را در اموال ثروتمندان قرار داده و فرموده است: «مال و ثروت از آن من است و نیازمندان و فقیران، عیال من هستند (یعنی خرج و مخارج آنها به عهده من است) و ثروتمندان وکیلان من هستند (یعنی وکیل من هستند در رساندن آن مال و ثروت به فقیران)، حال اگر کسی (از وکیلان من) از مال من بر عیال های من بخل ورزد، او را داخل آتش سازم و از این کار ابایی ندارم )»؛ بنابر این در نگاه و سبک زندگی دینی توجه خاصی به تهیدست باید وجود داشته باشد که امام زمان (عج) نیز از خداوند می خواهند که از ثروتمندان، استکبار و خودبرتربینی را بگیرد و به آنان بخشش، سخاوت و کرم عطا فرماید.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه امام عصر(عج) در مقابل این دعا، برای فقرا هم از خداوند می خواهند که: «وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ؛ و بر تنگدستان شكيبايی و قناعت تفضل کن»، تصریح کرد: اقشار آسیب پذیر و تهیدست، نباید در آتش فقر بیتابی کنند و ایمان خود را بسوزانند یا آنکه دامن خویش را آلوده نمایند زیرا در این صورت جامعه منتظر، به آلودگی و خباثت گرویده خواهد شد بلکه این قشر باید به صبر و اتکاء بر خداوند بپردازند و با قناعت و ممانعت از زیاده خواهی، در عرصه کفر وارد نشوند.
ترویج روحیه مصرف گرایی، شالوده سبک زندگی آمریکایی
وی با بیان اینکه ترویج روحیه مصرف گرایی شالوده سبک زندگی آمریکایی است، گفت: انسان امروزی به جهت تأمین مایحتاج به فروشگاه ها نمی رود بلکه روحیه زیاده خواهی و تجمل گرایی او را وادار به خرید می کند، در حالی که در سبک زندگی اسلامی، پرهیز از اسراف سفارش شده است.
امیدیان با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در بخش دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ؛ بر اسیران رهایی و آسودگی کرم فرما»، گفت: امام زمان(عج) نسبت به تمام اقشار و طبقات اجتماع، توجه و عنایت ویژه ای دارند تا جامعه آرام و به دور از التهاب باشد، بنابر این، برای اسرای جامعه اسلامی نیز دعا فرموده اند، زیرا انسان اسیر و زندانی چه در بند دشمن و چه در حبس، مطلوب مهدی(عج) امت نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم اضافه کرد: سلوک زندگی دینی با بی تفاوتی نسبت به اقشار مختلف سازگار نیست و در این فضای دینی است که برخی از خیران برای آزادی زندانیان بی گناه، تلاش می کنند تا زمینه های جرم و جنایت محو گردد اما اساس سبک زندگی غربی، فردیت گرایی است لذا توجه به گرفتاران و افراد محبوس، صورت نمی گیرد.
دعای امام زمان(عج) برای آحاد مردم
وی با بیان اینکه امام زمان (عج) در بخش دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ و به رعیت، انصاف و خوش رفتاری تفضل فرما»، تاکید کرد: امام زمان (عج) در فرازهای این دعا، برای اقشار مختلف مردم با توجه به مواضع آسیب پذیر آنها، دعا و درمان آنها را از خداوند مسئلت می کنند اما در این فراز برای توده و آحاد مردم رعایت انصاف و حسن سلوک را مسئلت دارند.
امیدیان با اشاره به اینکه انصاف در لغت به معنای اعطای حق و حقوق دیگران همراه با رفتار نیکو و به دور از افراط و تفریط است، تصریح کرد: سبک زندگی منتظر باید تبلور و تجلی عدل و انصاف باشد و خود را موظف بداند که در مقابل کاستی ها و امکانات و یا در برابر خوبی ها و بدی ها رعایت انصاف و اعتدال را داشته باشد و در مقابل حاکمان و مسئولان خود نیز ادای دین و تکلیف نماید و به دور از هر گونه زیاده روی، بر نقاط ضعف و قوت آنان نظارت داشته و نقد و پیشنهاد منصفانه انجام دهد.
عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان خاطرنشان کرد: هر گاه امت، راه میانه و اعتدال را همراه با انصاف و حسن سلوک رعایت کند، دیگر نه شاهد حاکم مستبد خواهیم بود و نه ملت زمینه های اضمحلال حکومت اسلامی را فراهم خواهند آورد.
ادامه دارد ...
پایان پیام/376
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar