Pada hakikatnya manusia dalam menjawab peringatan Al-Qur’an terbagi menjadi dua, yang pertama ialah yang menerima seruan Al-Qur’an, dan ada juga yang tidak menerimanya mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafiq.
Hal ini disampaikan Ayatullah Muhammad Muhammadi Rey Syahri dalam kajian tafsirnya saat menjelaskan bahwa Allah swt di dalam Al-Qur’an mengatakan bahwa tidak ada bedanya dengan mangancam orang-orang kafir dengan api neraka atau apapun sekali-kali mereka tidak akan beriman, hal ini sebagaimana yang terjadi dalam dakwah Rasulullah saww.
Pada hakikatnya manusia dalam menjawab peringatan Al-Qur’an terbagi menjadi dua, yang pertama ialah yang menerima seruan Al-Qur’an, dan ada juga yang tidak menerimanya mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafiq.
Ia menambahkan, kafir awalnya bermakna mengingkari hakikat baik ia mengetahui hakikat tersebut ataupun tidak mengetahuinya, adapun jika tidak mengetahuinya disebut dengan kafir jahli, namun jika mengetahuinya maka disebut dengan kafir Ilmi, dan rata-rata orang yang mengingkari Allah swt berdasarkan kejahilannya.
Dalam surat Al-Jatsiyah ayat 24 disebutkan “Dan mereka berkata:" Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa", dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja.”
Ayat di atas menunjukan tentang kafir jahli dimana sebagian orang mengatakan bahwa kehidupan ini hanya kehidupan di dunia saja, dan sebagian yang lain mengatakan bahwa tidak ada kehidupan setelah kematian, Qur’an mengatakan bahwa semua ini berdasarkan dugaan dan perasangka saja, demikian jelasnya.
آیتالله محمد محمدی ریشهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جلسه درس تفسیر که در مصلی شهر ری برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم میفرماید کسانی که کافر هستند تفاوتی ندارد که آنها را از جهنم بترسانی یا نه آنها ایمان نمی آورند؛ این آیه ویژه برخی از کفار است که با وجود دعوت پیامبر(ص) ایمان نخواهند آورد.
وی افزود: کفر در معنای اول انکار حقیقتی است که شخص نسبت به آن یا آگاهی داشته میداند یا نمیداند اگر ندانست کفر جهلی میشود اما اگر دانست و انکار کرد کفر علمی است، بیشتر منکران خدا از روی جهل او را انکار میکنند.
آیتالله محمدی ریشهری با اشاره به آیه 24 سوره جاثیه، عنوان کرد: این آیه نشان از کفر جهلی دارد که برخی گفتند ما فقط در دنیا زندگی میکنیم و کسی پس از مرگ زنده نمیشود، برخی در طبیعت به دنیا آمده و برخی هم میمیرند، قرآن میفرماید این سخن آنان ناشی از علم نیست بلکه بر اساس ظن و گمان است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: عاقل چیزی را که نمیداند انکار نمیکند بلکه میگوید نمیدانم، کسانی که شک دارند خدا هست یا نیست نظام جهان را گشت نزدند که بودن یا نبودن خدا را با اطمینان ثابت کنند.
وی با بیان اینکه کفر هیچ کس نسبت به خدا نمیتواند بر اساس علم باشد، ابراز کرد: امام صادق(ع) میفرمایند اگر بندگان خدا چیزی را نمیدانند توقف کنند و بگویند نمیدانیم انکار نکنند؛ در روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) است که اگر بندگان خدا چیزی را نمیدانند توقف کنند نه گمراه و نه کافر میشوند چراکه خداوند راهی برای هدایت آنها باز میکند.
آیتالله محمدی ریشهری با بیان اینکه اگر عالمی علم یا حقیقتی را پنهان کند کفر او فرعونی است، عنوان کرد: فرعون و طرفداران او میدانستند که حضرت موسی(ع) راست میگوید اگر به او ایمان نیاوردند به این علت بود که احساس میکردند ضرر خواهند کرد.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: یهودیان مکه پیامبر خدا(ص) را همچون فرزندان خود میشناختند اما نه مردم عادی که حتی علمای آنها هم به پیامبر(ص) ایمان نیاوردند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar