Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Wilayat Lebih Tinggi Dari Pada Cinta

Wilayat Lebih Tinggi Dari Pada Cinta

Written By Unknown on Minggu, 11 Februari 2018 | Februari 11, 2018


Sebagian orang berfikir bahwa berwilayat kepada Ahlul Bait as hanya cukup dengan menangisi mereka, dan ada juga yang berfikir bahwa berwilayat hanya cukup dengan menyebut alaihi salam saat nama Ahlul Bait as disebut.

Shabestan News Agency, berkenaan dengan prespektif Rahbar Sayyid Ali Khamenei tentang wilayat, Hujjatul Islam Hasan Mula’i menjelaskan bahwa makna asli dari wilayat ialah antara dua sesuatu yang saling dekat.

Hal tersebut ibarat dua tali yang terikat dengan erat sehingga untuk memisahkannya bukanlah hal yang mudah, dalam bahasa arab hal ini disebut dengan wilayat, dengan kata lain wilayat adalah bersambungnya dua hal yang berdekatan dengan erat dan kuat.

Sebagian orang berfikir bahwa berwilayat kepada Ahlul Bait as hanya cukup dengan menangisi mereka, dan ada juga yang berfikir bahwa berwilayat hanya cukup dengan menyebut alaihi salam saat nama Ahlul Bait as disebut, ya memang ini termasuk wilayat, namun mencintai Ahlul Bait as terdapat tugas dan kewajibannya dan wilayat kepada Ahlul Bait as tidak cukup dengan itu semua karena wilayat lebih tinggi dari pada itu.

Dan berdasarkan ayat-ayat Al-Qur’an juga bahwasanya Allah swt memberikan dua nikmat, yakni zahir dan batin kepada hamba-hamba-Nya. Mengenai nikmat batin ini Imam Shadiq as berkata “wilayat adalah paling tingginya nikmat yang diberikan kepada hamba-hamba-Nya.”

Banyak nikmat-nikmat Ilahi yang tidak kita sadari, dimana jika kita menyadari semua nikmat-nikmat Ilahi maka hati kita senantiasa akan selalu bersyukur kepada-Nya, dengan demikian tidak mensyukuri nikmat Ilahi besumber dari kejahilan kita terhadap nikmat tersebut.

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» به اهتمام حسن ملایی آمده است:

اصل معنای ولایت، عبارت از نزدیک بودن دو چیز با یکدیگر است. فرض بفرمایید که دو ریسمان محکم به هم تابیده می شوند و جدا کردن آنها از یکدیگر، به آسانی ممکن نیست، آن را در عربی «ولایت» می گویند. ولایت؛ یعنی اتصال و ارتباط و قرب دو چیز به صورت مماس و مستحکم با یکدیگر.

همه معانی که برای ولایت در لغت ذکر شده است، معنای محبت، معنای قیومیت و بقیه معانی که هفت-هشت معنا در زبان عربی هست، از این جهت است که در هر کدام از اینها به نوعی این قرب و نزدیکی بین دو طرف ولایت وجود دارد. مثلا ولایت به معنای محبت است؛ چون محب و محبوب، با یکدیگر یک ارتباط و اتصال معنوی دارند و جدا کردن شان از یکدیگر امکانپذیر نیست.(1)


ولایت بالاتر از محبت

عده ای خیال می کنند که دارای ولایت بودن یک آدم فقط به گریه کردن بر اهل بیت(ع) است، خیال می کنند وقتی که اسم اهل بیت(ع) می آید، (علیهم السلام) را حتما پشت سرش بگویند، این ولایت است. بله محبت اهل بیت(ع) را داشتن واجب و فرض است، نام این بزرگواران را با عظمت بردن بسیار جالب و لازم است، اما همه اینها ولایت نیست، ولایت از این بالاتر است.(2)

ولایت در اصطلاح اولی قرآن، ولایت یعنی به هم پیوستگی و هم جبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند، در یک راه قدم بر می دارند، برای یک مقصود دارند تلاش و حرکت می کنند، یک فکر را و یک عقیده را پذیرفته اند، هرچه بیشتر این جبهه باید افرادش به همدیگر متصل باشند و از جبهه های دیگر و از قطب های دیگر و قسمت های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند.(3)


دو رویه ولایت قرآنی: پیوند با امت اسلامی و گسست از بلوک های ضد اسلامی

ولایت پس دو رویه دارد-ولایت قرآنی- یک رویه اینکه در داخل جامعه اسلامی، همه عناصر بایستی به سوی یک هدف، به سوی یک جهت، با یک راه با یک گام قدم بردارند. در خارج از جامعه اسلامی، امت اسلامی بایستی با همه بلوک ها و جناح های ضد اسلامی پیوندهای خودش را بگسلد، اینجا یک نکته دقیقی وجود دارد که می رساند ولایت به این معنا را که در قرآن آمده، به همان ولایت است که ما شیعه قائلیم.(4)

در یک آیه دیگر از قرآن همین مطلب باز به صورت واضح تری بیان کرده است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»؛ وقتی در مقابل جبهه خارجی قرار می گیرند، تو از آنها چیزی استوارتر و خلل ناپذیرتر نمی بینی؛ تاثیرناپذیرتر و نفوذناپذیرتر نمی بینی، مستقل؛ اما در جبهه های داخلی- که تعبیر جبهه اساسا درست نیست، چون جبهه بندی ای در داخل وجود ندارد- در داخل، میان بدنه ها و جناح های این پیکر عظیم اسلامی، هیچ گونه نفوذناپذیری نیست، خلل و تاثیرناپذیری نیست؛ بلکه به عکس همه روی هم اثر می گذارند، همه یکدیگر را به سوی خیر و نیکی جذب می کنند، همه یکدیگر را با توصیه به پیروی هرچه بیشتر از حق می کنند، همه یکدیگر را توصیه به پافشاری هر چه بیشتر در راه حق و مقاومت هر چه بیشتر در مقابل انگیزه های شر و فساد و انحطاط می کنند، همه همدیگر را نگه می دارند... این هم یک جلوه دیگر از جلوه های ولایت است.(5)

این پیوستگی مسلمانان جبهه آغاز دین که به همدیگر جوشیدند، به همدیگر گره خوردند از هم جدایی ناپذیر نیستند، با دیگر جبهه ها به کلی منقطع اند، با خودشان هر چه بیشتر چنگ در چنگ و دست در دست هستند، آیا در قرآن و حدیث نامی دارد یا نه؟ بله؛ این نام، ولایت است.(6)


پی نوشت ها:

1.بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید سعید غدیر

6/2/1376

2.قبسات النور(گزیده ای از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای پیرامون اهل بیت و پیروان) ص53.

3.ولایت و حکومت، ص55

4.طرحی کلی اندیشه اسلامی، ص523

5.همان، ص558-559

6.ولایت و حکومت، ص52

پایان پیام/248

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: