Jika manusia dekat dengan akhlaq yang buruk dan tercela maka ia akan jauh dari Allah swt, dan semakin manusia menjauh dari akhlaq buruk dan tercela maka ia akan semakin dekat dengan Allah swt.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Muhammad Jawad Ali Akbari dalam kajian tafsir Shahifah Sajjadiyah saat menjelaskan bahwa Imam Sajjad as pada salah satu permohonannya di doa Sahifah Sajjadiyah meminta kepada Allah swt dengan berkah Al-Qur’an Karim untuk menjaga kita semua dari akhlaq yang buruk dan tercela.
Hal yang harus diperhatikan dari permohonan Imam Sajjad as ini ialah bahwa jika manusia berhasil dalam menerapkan kehidupan Qur’ani dalam kehidupannya maka ia akan melihat banyak keberkahan dalam kehidupannya, dimana salah satu di antara keberkahan tersebut ialah memiliki akhlaq yang baik dan terpuji.
Hujjatul Islam Ali Akbari menambahkan, jika manusia dekat dengan akhlaq yang buruk dan tercela maka ia akan jauh dari Allah swt, dan semakin manusia menjauh dari akhlaq buruk dan tercela maka ia akan semakin dekat dengan Allah swt.
Dan jika manusia memahami batin dari dosa maka sama sekali ia tidak akan mendekatinya, dimana Al-Qur’an Karim mengungkapkan sedikit dari dosa dan gambaran perbuatan gibah, jelasnya.
Manusia harus menujukan semua harapannya kepada Allah swt, karena jika Allah swt sudah menghendaki maka manusia bisa mencapai semua kedudukan, oleh karenanya manusia harus meminta kepada Allah swt dan menjauhkan segala macam kemunafikan, dan semua ini bisa dijalani dengan mengakrabkan diri kepada Al-Qur’an, demikian jelasnya.
خبرگزاری شبستان: رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه قرآن کریم، انسان را به کرامت فطری نائل میکند، گفت: اخلاق و رفتار ناپسند در سبک زندگی قرآنی جایی ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجتالاسلاموالمسلمین محمدجواد علیاکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه که در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای 42 صحیفه سجادیه از خداوند متعال درخواست میکنند بارالها؛ به برکت و هدایت قرآن کریم ما را از اخلاق ناپسند و مذموم حفظ کن؛ نکته قابلتوجه در این درخواست آن است که اگر انسان موفق شود سبک زندگی خود را قرآنی کند برکات فراوانی را در زندگی خود مشاهده میکند که یکی از آن برکات رسیدن درک اخلاق نیکو و پسندیده است.
وی افزود: انسان با سبک زندگی قرآنی به درکی خواهد رسید که نهتنها مذموم بودن و ناپسند بودن یک خلق پی میبرد و از رهگذر ارتباط با قرآن کریم بهتدریج دلوجان خود را به قرآن میسپارد. حاصل این ارتباط صمیمی خالصانه رسیدن انسان به یک فهم برتر از جنس شهود باطن خلقیات مذموم است.
حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبری ادامه داد: زمانی که امام میفرماید: ما را از مبتلا شدن به اخلاق مذموم بازدار، یک نوع درخواست عصمت است و یک مرحله این مهم با شناخت ابتدایی حاصل میشود ولی مراتب عالیتر آن با شهود کسب میشود و این یقین باعث میشود انسان از آن ویژگیها فرسنگها فاصله بگیرد. برخی افراد در همسایگی خلقیات پست زندگی میکنند ویژگی زندگی قرآنی این است که این فاصله را افزایش میدهد.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: انسان اگر به اخلاق مذموم نزدیک شود از خداوند دور و به هر میزان از اخلاق ناپسند دور شود به ساحت مقدس الهی نزدیکتر میشود، این ویژگی در سایه قرآن به دست میآید. انسان اگر باطن گناه را درک کند بههیچوجه بهسوی آن حرکت نمیکند و قرآن کریم از گناه غیبت به مقدار بسیار اندک پرده برداری کرده است.
وی بابیان اینکه قرآن انسان را به کرامت فطری نائل میکند، گفت: انسان از رهگذر زیست با قرآن به یکدرجهای از کرامت فطری نائل میشود چراکه قرآن سخن کریم است و یک کرامتی را در وجود انسان ایجاد میکند که موجب اوجگیری فرد میشود و از هر نوع اخلاق و رفتار ناپسند دور میکند.
حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبری ادامه داد: در فطرت انسان این ظرفیت کرامت هست و این با مصاحبت با قرآن کریم استخراج میشود و در شخصیت انسان یک بزرگی و کرامتی شکل میگیرد که دیگر جهود جهل به ساحت و بزرگی این شخص نفوذ نمیکند. کسانی که میگویند من سالها است با قرآن انس دارم و این امور در من ایجاد نشده باید به عقب بازگشت داشته باشد و بررسی کند آیا حق قرآن را بهجای آورده است یا نه. اگر حق رعایت اتفاق بیوفتد و حق تلاوت انجام شود بهطورقطع رفتار ناپسند در نظر انسان پست میشود.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: انسان باید همه توجهش به عنایت حضرت حق باشد چراکه اگر او بخواهد انسان به همهجا میرسد و این عنایت زمانی محقق میشود که انسان خالصانه نزد خداوند حاضر شود. انسان باید از خداوند بخواهد او را از ریشههای نفاق دور کند و این با انس گرفتن با قرآن کریم میسر میشود. مسیر انسان مومن توسعه عصمت است و این مبنای بندگی است. طهارت باطنی سرمایه اصلی انسان به شمار میرود این طهارت باطنی نسبت و ارتباط انسان را با آن حقیقت محض برقرار میکند و پاکی انسان را توسعه میدهد.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar