Kata “rabb’ di dalam Al-Qur’an disebutkan sebanyak 1002 kali dengan berbagai ungkapan yang semua makna tersebut terdapat dalam dua surat yaitu “Al-falaq dan An-Naas. Dan ini merupakan mukjizat Al-Qur’an dimana Allah swt menyebutkan semua makna “rabb” dalam dua surat tersebut.
Hal ini disampaikan Ayatullah Ruhullah Qarahi dalam kajian tafsirnya saat menjelaskan bahwa dalam setiap ilmu setiap kata memiliki dua makna, yaitu bahasa dan istilah.
Dijelaskannya, mengenai makna “rabb” memiliki beberapa makna sesuai dengan zamannya, begitu juga saat disebutkan di dalam Al-Qur’an, karena ayat-ayat Ilahi digunakan dalam beberapa waktu baik masa lalu dan masa yang akan datang.
Dalam menafsirkan Al-Qur’an yang harus diperhatikan ialah makna kata yang di dalam Al-Qur’an secara bahasa, dan yang harus diperhatikan juga ialah sebuah penggunaan kata menurut terminologi sejarah, begitu juga terkadang sebuah kata dimaknai dengan metafora, jelasnya.
Dan terkadang juga sebuah kata yang digunakan hanya terdapat pada satu kelompok, sehingga dalam kelompok lainnya makna kata tersebut tidak digunakan, ini juga harus diperhatikan.
Sambil menjelaskan bahwa kata “Rabb” tidak digunakan dalam bahasa Ibri, dan kata ini khusus hanya terdapat dalam bahasa arab.
Dalam bahasa arab ”rabb” bermakna pendidik, pemilik dan juga raja, dimana Allah swt telah menyebutkan semua makna ini di dalam Al-Qur’an.
Kata “rabb’ di dalam Al-Qur’an disebutkan sebanyak 1002 kali dengan berbagai ungkapan yang semua makna tersebut terdapat dalam dua surat yaitu “Al-falaq dan An-Naas. Dan ini merupakan mukjizat Al-Qur’an dimana Allah swt menyebutkan semua makna “rabb” dalam dua surat tersebut.
خبرگزاری شبستان: آیتالله قرهی گفت: یکی از معجزات خداوند این است ۱۰۰۲ لفظ رب در قرآن وجود دارد که به تعابیر مختلف بیان شده است که معانی همه آنها در دو سوره معوذتین موجود است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیتالله روحالله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در جلسه درس تفسیر که در حوزه علمیه و مسجد امام مهدی(عج) برگزار شد، اظهار داشت: در هر علمی واژه و لغات به دو معنای لغوی و اصطلاح علم به کار میروند.
وی افزود: به عنوان مثال استعمار در معنای لغت آباد کردن اما در اصطلاح به معنای چپاول توسط مستکبران عالم است.
آیتالله قرهی درباره معنای رب که در زمانهای مختلف تغییر معنا کرده و دیگر اینکه قرآن آن را به چه معنا کرده است، عنوان کرد: آیات پروردگار عالم برای همه زمانها و مکانها است که گذشتگان و آیندگان از آن استفاده کنند.
موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به اینکه از نیازهای تفسیر توجه به معنای لغوی لغات قرآن است، بیان داشت: باید در معانی از نظر واژه شناسی تاریخی از فلان لفظ چه استفادهای میشده توجه کرد، در معنای توصیفی لغات هم گاهی از مجاز استفاده میکنند که به امر هم باید توجه شود.
وی افزود: گاهی یک لغت در یک قومی وجود داشته و گروه دیگری از آن به معنای دیگری به کار میبرند که باید به این امر هم توجه شود.
آیتالله قرهی با اشاره به اینکه لفظ رب در زبان عبری وجود نداشته است، گفت: لفظ رب فقط در عربی بوده است و در جاهای دیگر به الفاظ دیگری به کار برده میشود.
موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) درباره معانی متفاوت رب، ابراز کرد: رب در عربی به معانی پرورشدهنده، صاحب و پادشاه به کار میبردند که خداوند همه آن معانی را در قرآن آورده و معنای جدید هم به آن میافزاید.
وی با اشاره به معجزات فراوان قرآن کریم، بیان داشت: 1002 لفظ رب در قرآن وجود دارد که به تعابیر مختلف بیان شده است که معانی همه آنها در دو سوره معوذتین موجود است، یکی از معجزات خداوند این است که هر آنچه معنای رب است در این دو سوره وجود دارد.
آیتالله قرهی با اشاره به معنای رب النور، گفت: این کلمه قرآنی اشاره به حضرت صاحب(عج) دارد، بدانید هرآنچه هست به دست حجت خداوند است، هر آنچه میخواهید به حضرت صاحب(عج) متوسل شوید سجیه آنها بر اساس کرم است.
پایان پیام/487
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیتالله روحالله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در جلسه درس تفسیر که در حوزه علمیه و مسجد امام مهدی(عج) برگزار شد، اظهار داشت: در هر علمی واژه و لغات به دو معنای لغوی و اصطلاح علم به کار میروند.
وی افزود: به عنوان مثال استعمار در معنای لغت آباد کردن اما در اصطلاح به معنای چپاول توسط مستکبران عالم است.
آیتالله قرهی درباره معنای رب که در زمانهای مختلف تغییر معنا کرده و دیگر اینکه قرآن آن را به چه معنا کرده است، عنوان کرد: آیات پروردگار عالم برای همه زمانها و مکانها است که گذشتگان و آیندگان از آن استفاده کنند.
موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به اینکه از نیازهای تفسیر توجه به معنای لغوی لغات قرآن است، بیان داشت: باید در معانی از نظر واژه شناسی تاریخی از فلان لفظ چه استفادهای میشده توجه کرد، در معنای توصیفی لغات هم گاهی از مجاز استفاده میکنند که به امر هم باید توجه شود.
وی افزود: گاهی یک لغت در یک قومی وجود داشته و گروه دیگری از آن به معنای دیگری به کار میبرند که باید به این امر هم توجه شود.
آیتالله قرهی با اشاره به اینکه لفظ رب در زبان عبری وجود نداشته است، گفت: لفظ رب فقط در عربی بوده است و در جاهای دیگر به الفاظ دیگری به کار برده میشود.
موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) درباره معانی متفاوت رب، ابراز کرد: رب در عربی به معانی پرورشدهنده، صاحب و پادشاه به کار میبردند که خداوند همه آن معانی را در قرآن آورده و معنای جدید هم به آن میافزاید.
وی با اشاره به معجزات فراوان قرآن کریم، بیان داشت: 1002 لفظ رب در قرآن وجود دارد که به تعابیر مختلف بیان شده است که معانی همه آنها در دو سوره معوذتین موجود است، یکی از معجزات خداوند این است که هر آنچه معنای رب است در این دو سوره وجود دارد.
آیتالله قرهی با اشاره به معنای رب النور، گفت: این کلمه قرآنی اشاره به حضرت صاحب(عج) دارد، بدانید هرآنچه هست به دست حجت خداوند است، هر آنچه میخواهید به حضرت صاحب(عج) متوسل شوید سجیه آنها بر اساس کرم است.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar