Rasulullah saww berkata “saat aku melakukan mikraj ke langit, di atas sana aku melihat sekelompok orang yang ingin berdiri namun karena perutnya besar mereka tidak mampu untuk berdiri, aku bertanya kepada Jibril kemudian ia berkata bahwa mereka adalah orang-orang pemakan riba.”
Hal ini disampaikan Ayatullah Muhsin Mujahid Shobastari dalam kajian fiqihnya saat menjelaskan bahwa terdapat banyak pembahasan mengenai riba di dalam Al-Qur’an Karim, di antaranya ialah dalam surat Al-Baqarah ayat 275-281.
Ia menambahkan mafhum dari salah satu ayat di atas ialah bahwa kelak di hari kiamat nanti orang-orang yang suka memakan riba tidak akan bisa berjalan dengan kakinya. Mengenai hal ini Rasulullah saww berkata “saat aku melakukan mikraj ke langit, di atas sana aku melihat sekelompok orang yang ingin berdiri namun karena perutnya besar mereka tidak mampu untuk berdiri, aku bertanya kepada Jibril kemudian ia berkata bahwa mereka adalah orang-orang pemakan riba.”
Ayatullah Shobastari melanjutkan, sebab orang-orang pemakan riba yang tidak bisa berdiri pada hari kiamat ialah karena pada saat di dunia mereka merusak tatanan keseimbangan ekonomi orang lain, oleh sebab itu pada hari kiamat nanti mereka akan kehilangan keseimbangan tubuhnya sehingga tidak bisa berdiri.
Dalam surat Ar-rum ayat 39 disebutkan “Dan sesuatu riba (tambahan) yang kamu berikan agar dia bertambah pada harta manusia, maka riba itu tidak menambah pada sisi Allah. Dan apa yang kamu berikan berupa zakat yang kamu maksudkan untuk mencapai keridaa n Allah, maka (yang berbuat demikian) itulah orang- orang yang melipat gandakan (pahalanya).”
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تتشخیص مصلحت نظام، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیتالله ایروانی برگزار شد، با اشاره به آیاتی درباره ربا، گفت: در قرآن کریم درباره ربا مباحث زیادی داریم از جمله آیات ربا 275 تا 281 سوره بقره است.
وی با اشاره به مفهوم یکی از این آیات قرآنی مبنی بر اینکه روز قیامت رباخوارها نمیتوانند بر روی پای خود بیاستند، عنوان کرد: پیامبر(ص) درباره این موضوع فرمودند وقتی من به معراج رفتم در عالم بالا جمعیتی را دیدم که اراده برخواستن داشتند اما به این دلیل که شکمشان بزرگ شده بود قدرت بلند شدن نداشتند از جبرئیل سوال کردم ایشان فرمودند که آنها رباخواران هستند.
آیت الله مجتهد شبستری درباره علت عدم ایستادن رباخواران در روز قیامت، بیان داشت: علت عدم ایستادن رباخواران در روز قامیت این است که در جامعه تعادل اقتصادی را به هم زنند به همین دلیل روز قیامت هم آنها تعادل جسمی خود را از دست میدهند و توان ایستادن ندارند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در گذشته از نظر اعراب دیوانگی نوعی مسخ شدن توسط شیطان بود، اگر در قرآن کریم مسخ شدن را به رباخواران نسبت داده به این دلیل است که آنها توسط شیطان این رفتار جنون آمیز ربا را انجام داده و جامعه را به هم میزنند.
وی افزود: رباخوار مثل کسی است که در دنیا تحت تاثیر وسواسهای شیطانی قرار گرفته و مست مال دنیا و مقام شده است.
آیت الله مجتهد شبستری بیان داشت: رباخواران تجارت، داد و ستند را با رباخواری یکسان میدانند در حالیکه مبادله پول با پول بر خلاف تجارت است، بشریت پول را وسیله قرار داده که مشکل مبادله کالا به کالا حل شده و کار راحت شود، ثمن و پول وضع نشده که خود جزو کالاها باشند که قرض داده و با آن ربا کنیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این مساله که بیع همچون رباست سفسطه است، در دل یا زبان گفته شود حرف بیهوده است، اسلام اجازه نداده است که پول با پول مبادله و مورد خرید و فروش باشد.
وی افزود: در جاهلیت اینگونه بود که اگر کسی کالایی را مدتی را خریداری کرده و نمیتوانست مبلغ آن را در موعد مقرر پرداخت کند مدت زمان بازپرداخت را طولانی و مبلغ بازپرداخت را عوض دیکرد افزایش میداد این همان رباست.
آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه افکار انسان در اعمال او اثر میگذارد، گفت: خداوند مساله حرام بودن ترک ربا را به مرور به جامعه تزریق کردند، نخستین آیه درباره ربا مربوط به آیه 39 سوره روم است که به اتفاق نظر همه مفسران حالت موعظه دارد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مفهوم آیه ابراز کرد: ربا برای زیاده خواهی است بدانید که پیش خدا اثری ندارد اما اگر زکات بدهید خداوند آن را چند برابر میکند در آیات دیگر رباخواران دشمن خدا معرفی شدند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یهودیها بیش از هر فرقهای رباخوار بودند که خداوند آنها را بابت دریافت ربا مذمت میکند در حالیکه نهی شده بودند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar