Al-Qur’an Karim berkata kepada manusia agar mendapatkan kedudukan Asma Ilahi, sebagai misal dalam surat Ar-rahman disebutkan beberapa nikmat dan pada akhir ayatnya menyebutkan tentang berkah dari Asma Ilahi..
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Sayyid Muhammad Husain Azhimi dalam kajian tafsirnya saat menjelaskan tentang hubungan ayat-ayat di dalam surat Al-fatihah dengan Asma’ Ilahi. Dijelaskannya, kita harus memahami Al-Qur’an dengan Al-Qur’an itu sendiri dan juga riwayat-riwayat Ahlul Bait as.
Jika kita ingin secara langsung memahami Al-Qur’an dengan fikiran dan pemahaman kita maka pasti kita akan mengalami penyimpangan.
Sementara mengenai sebab nama Allah swt dijadikan pembuka segala urusan ialah karena nama Allah swt merupakan pegangan yang sangat kokoh. Dalam Al-Qur’an disebutkan bahwa orang-orang besar dapat melakukan segala urusan sulitnya dengan bantuan Asma Ilahi, sebagai contoh Allah swt dalam kisah nabi Nuh as berkata kepada nabi as untuk membuat kapal yang akan bergerak dengan nama Allah swt dan akan berhenti dengan nama Allah swt.
Saat menciptakan manusia para malaikat bertanya mengapa menciptakan makhluq yang suka merusak dan menumpahkan darah, kemudian Allah swt secara langsung mengajarkan Asma Ilahi kepada nabi Adam as dan para malaikat, dan nabi Adam as bisa memahaminya dengan baik namun para malaikat tidak dapat memahaminya dan oleh sebab itu para malaikat bersujud kepada nabi Adam as.
Al-Qur’an Karim berkata kepada manusia agar mendapatkan kedudukan Asma Ilahi, sebagai misal dalam surat Ar-rahman disebutkan beberapa nikmat dan pada akhir ayatnya menyebutkan tentang berkah dari Asma Ilahi, demikian jelasnya.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام سید محمد حسین عظیمی مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جلسه درس تفسیر سوره حمد که در مسجد الزهرا(س) برگزار شد، درباره ارتباط آیات سوره حمد با اسماء الهی، اظهار داشت: ما باید قرآن را با قرآن و روایات اهلبیت(ع) فهم کنیم.
وی افزود: اگر بخواهیم صرفا با فکر و ذهن خودمان قرآن را فهم کنیم به طور قطع دچار انحراف خواهیم شد.
حجتالاسلام عظیمی درباره علت آغاز کار با نام خداوند، عنوان کرد: اسم خدا یک سرمایه پایدار است قرآن میفرماید مردان بزرگ تمام کارهای سخت را به وسیله اسماء الهی انجام دادند، به عنوان مثال خداوند در داستان حضرت نوح آیات 41 و 42 سوره هود خطاب به پیامبر خود میفرماید کشتی به اسم الله حرکت کرده و به اسم الله میایستد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسم الله کارگر است و اثر دارد، تصریح کرد: در ابتدای خلقت وقتی خداوند انسان را خلق کرد ملائکه از او سوال کردند چرا موجودی را خلق میکند که فساد و خونریزی دارد، خداوند کلاسی را تشکیل داده و اسماء خود را به صورت مستقیم به آدم و ملائکه آموزش میدهد انسان اسماء الهی را فهم کرده اما ملائکه نمیتوانند بفهمند بر همین اساس بر انسان سجده میکنند.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با بیان اینکه کسی که اسماء الهی را فهم کند میتواند خلیفه او باشد، ابراز کرد: قرآن کریم خطاب به مسلمانان اصرار دارد که جایگاه اسماء الهی را دریابند، به عنوان مثال در سوره الرحمن به شمارش نعمتها میپردازد و در انتهای سوره میفرماید همه این موارد به برکت اسم الله است.
حجتالاسلام عظیمی افزود: در بسیاری از دعاها به عنوان مثال دعای کمیل شما خداوند را به اسماء او قسم میدهید، هر کدام از اسماء الهی همچون ابزاری در ایجاد و اداره خلقت او یک کار خاص را انجام میدهند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در دعایی خداوند را به اسمی قسم میدهند که به واسطه آن اسم قلب ایشان توانسته وحی الهی را فهم کند، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) در جای دیگری میفرمایند به اسم الهی قسم که ارکان هر چیزی پر از اسم خداوند است.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه اسماء الهی حزب و کارگزار عالم هستی هستند، اظهار داشت: اسم الله جایگاه بسیار بالایی دارد خداوند نسبت به اسماء خود برای ما وظایفی را قرار داده است که باید به آنها توجه خاص داشته باشیم.
پایان پیام/487
وی افزود: اگر بخواهیم صرفا با فکر و ذهن خودمان قرآن را فهم کنیم به طور قطع دچار انحراف خواهیم شد.
حجتالاسلام عظیمی درباره علت آغاز کار با نام خداوند، عنوان کرد: اسم خدا یک سرمایه پایدار است قرآن میفرماید مردان بزرگ تمام کارهای سخت را به وسیله اسماء الهی انجام دادند، به عنوان مثال خداوند در داستان حضرت نوح آیات 41 و 42 سوره هود خطاب به پیامبر خود میفرماید کشتی به اسم الله حرکت کرده و به اسم الله میایستد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسم الله کارگر است و اثر دارد، تصریح کرد: در ابتدای خلقت وقتی خداوند انسان را خلق کرد ملائکه از او سوال کردند چرا موجودی را خلق میکند که فساد و خونریزی دارد، خداوند کلاسی را تشکیل داده و اسماء خود را به صورت مستقیم به آدم و ملائکه آموزش میدهد انسان اسماء الهی را فهم کرده اما ملائکه نمیتوانند بفهمند بر همین اساس بر انسان سجده میکنند.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با بیان اینکه کسی که اسماء الهی را فهم کند میتواند خلیفه او باشد، ابراز کرد: قرآن کریم خطاب به مسلمانان اصرار دارد که جایگاه اسماء الهی را دریابند، به عنوان مثال در سوره الرحمن به شمارش نعمتها میپردازد و در انتهای سوره میفرماید همه این موارد به برکت اسم الله است.
حجتالاسلام عظیمی افزود: در بسیاری از دعاها به عنوان مثال دعای کمیل شما خداوند را به اسماء او قسم میدهید، هر کدام از اسماء الهی همچون ابزاری در ایجاد و اداره خلقت او یک کار خاص را انجام میدهند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در دعایی خداوند را به اسمی قسم میدهند که به واسطه آن اسم قلب ایشان توانسته وحی الهی را فهم کند، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) در جای دیگری میفرمایند به اسم الهی قسم که ارکان هر چیزی پر از اسم خداوند است.
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه اسماء الهی حزب و کارگزار عالم هستی هستند، اظهار داشت: اسم الله جایگاه بسیار بالایی دارد خداوند نسبت به اسماء خود برای ما وظایفی را قرار داده است که باید به آنها توجه خاص داشته باشیم.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar