Apa yang Allah swt dengan mengutus utusan-utusan-Nya serta menurunkan kitab suci-Nya kepada manusia tidak lain adalah untuk menyediakan kepada manusia perubahan dan pergerakan serta untuk men-semi-kan manusia.
Shabestan News Agency, bertepatan dengan hari-hari jelang perayaan hari raya tahun bari Iran, dijelaskan bahwasanya ied selain memberikan perubahan pada diri seseorang pada saat yang sama ia juga mempersiapkan ruang dalam diri manusia.
Mengenai penjelasan hari raya, Imam Ali as dalam sebuah pesannya menjelaskannya dengan sangat dalam dan indah, Imam as berkata “setiap hari yang pada saat itu seseorang tidak berbuat dosa maka hari tersebut merupakan hari raya untuknya.”
Dengan demikian ied atau hari raya yang sesungguhnya ialah saat dimana seseorang tidak melakukan dosa di hari tersebut, yakni hal ini merupakan kesempurnaan dan untuk mencapai tujuan yang sesungguhnya.
Apa yang Allah swt dengan mengutus utusan-utusan-Nya serta menurunkan kitab suci-Nya kepada manusia tidak lain adalah untuk menyediakan kepada manusia perubahan dan pergerakan serta untuk men-semi-kan manusia.
Di dalam surat Al-Jumu’ah Allah swt berfirman “Dia- lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat- ayat- Nya kepada mereka, menyucikan mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan Hikmah(As Sunah) . Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar- benar dalam kesesatan yang nyata.”
Ayat di atas menjelaskan bahwa Allah swt telah mengutus para nabi supaya mereka membacakan ayat-ayat-Nya kepada manusia, menyucikan mereka serta mengajarkan hikmah kepada mereka.
خبرگزاری شبستان - سرویس قرآن و معارف: "خداوند این همه ارسال رُسُل کرده و کتاب های مقدس را نازل کرده است برای این که زمینه های تغییر و تحول و بهاری شدن انسان را فراهم کند. خداوند در سوره جمعه می فرماید: "هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ.: خداوند در این آیه می فرماید خدا پیامبران را فرستاد تا آیات او را بر انسان ها بخوانند و انسان ها را تزکیه بدهند و به آن ها کتاب و حکمت بیاموزند. خب پرسش این است که این تعلیم و تزکیه و حکمت چه زمانی حاصل می شود؟ قرآن به ما می فرماید این انسان ها پیش تر در گمراهی آشکاری بودند قبلا گنهکار بودند اما خداوند به واسطه ارسال رسولان زمینه های تحول و تغییر حال را فراهم کرد. همچنان که خداوند با فرستادن ابرهای بهاری و با تغییر فصل و فرستادن باران های بهاری، امکان ظهور و بروز بهار را فراهم می کند همان خداوند با فرستادن رسل که جان شان حقیقتا جان بهاری است زمینه و امکان تحقق بهار را در درون انسان ها فراهم می سازد."
آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین فضلی، پژوهشگر و مبلغ دینی درباره زمینه های تحول درونی و بهاری شدن قلب و ضمیر انسان در آستانه بهار طبیعت است.
در آستانه فصل بهار و گرم شدن زمین و شکوفایی طبیعت قرار داریم و آرزوی همیشگی انسان که بتواند همراه و همگام با بهار به آن گشایش و شکوفایی درونی برسد. دیدگاه حضرتعالی درباره عید چیست؟
عید علاوه بر این که خود یک تحول است در عین حال زمینه تحول را برای انسان فراهم می کند. یعنی هم تحول است و هم تحول ساز. عید از ریشه عَوَدَ به معنای بازگشت است که در این جا منظور از برگشت و بازگشت همان تغییر و تحول در طبیعت است اما در مفهوم کلی عید یعنی بازگشت به نقطه اول و آنچه درباره انسان صدق می کند عید یعنی بازگشت به آن خُلق اول و خلقت الهی و فطرت اما یک معنای دیگر هم در عید وجود دارد. ما در این جا وقتی از عید حرف می زنیم درباره یک سال حرکت خورشید به دور زمین حرف می زنیم و عید نوروز که بهار طبیعت است یعنی اتمام یک دور در گذشته و آغاز یک حرکت و ما در واقع طی این مرحله در 365 روز را جشن می گیریم اما این ظاهر ماجراست و اگر عمیق تر شویم می بینیم که در واقع این عید می خواهد به ما بگوید همچنان که زمین به مقصد و مقصود خود می رسد و در 365 روز سال به دور خورشید می چرخد انسان نیز باید متوجه آن حرکت ها و چرخش های و قبله آمال و آرزوهای خود باشد که بببیند آیا حرکت می کند یا نه و اگر حرکتی دارد این حرکت به دور چیست و دور چه چیزهایی در حیات خود می چرخد . آیا مثل زمین دور نور می چرخد و کسب نور و معرفت می کند؟
چه تعریفی با استفاده از روایات می توان در این باره به دست داد؟
حضرت امیر علیه السلام سخن بسیار نورانی و زیبایی دارند و می فرمایند هر روزی که انسان در آن گناه نکند برای او عید است. بسیار تعریف زیبایی است. عید حقیقی وقتی برای انسان روی می دهد که یک روز را سپری کند در حالی که در آن روز گناهی از او سر نزده باشد این یعنی همان به کمال و مقصد رسیدن این همان مثالی است که ما در قیاس حرکت زمین به دور خورشید و حرکت رو به کمال انسان زدیم. همچنان که زمین حرکت می کند و آن سیر را دارد انسان هم می تواند این سیر را در خود داشته باشد و هر کسی می تواند این پرسش را از خود طرح کند که چطور می شود که این تغییر و تحول در نظام نباتی و نظام طبیعت روی می دهد؟ پس اگر این تغییر و تحول در نظام نباتی امکان پذیر است در انسان به طریق اولی امکان پذیرتر است. این طور نیست که این تحول را صرفا معطوف به نظام نباتی بدانیم.
خداوند این همه ارسال رُسُل کرده و کتاب های مقدس را نازل کرده است برای این که زمینه های تغییر و تحول و بهاری شدن انسان را فراهم کند. خداوند در سوره جمعه می فرماید: "هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ.: خداوند در این آیه می فرماید خدا پیامبران را فرستاد تا آیات او را بر انسان ها بخوانند و انسان ها را تزکیه بدهند و به آن ها کتاب و حکمت بیاموزند. خب پرسش این است که این تعلیم و تزکیه و حکمت چه زمانی حاصل می شود؟ قرآن به ما می فرماید این انسان ها پیش تر در گمراهی آشکاری بودند قبلا گنهکار بودند اما خداوند به واسطه ارسال رسولان زمینه های تحول و تغییر حال را فراهم کرد. همچنان که خداوند با فرستادن ابرهای بهاری و با تغییر فصل و فرستادن باران های بهاری، امکان ظهور و بروز بهار را فراهم می کند همان خداوند با فرستادن رسل که جان شان حقیقتا جان بهاری است زمینه و امکان تحقق بهار را در درون انسان ها فراهم می سازد.
نکات بسیار ارزشمندی است اما اگر بخواهیم از جنبه عملی به این بحث نگاه کنیم پرسش این است که چطور می شود این زمینه یا بستر تحول را در وجود انسان تدارک دید و مهیا کرد؟
اولین نکته این است که ما این عزم و اراده را در خودمان به وجود بیاوریم و تقویت کنیم. یعنی این حالت طلب در ما باشد که طلب بهار کنیم. همچنان که درختان طلب بهار می کنند و به شکوفایی می رسند ما نیز این تشنگی را نسبت به آمدن بهار در جان مان داشته باشیم. اگر اراده های ما در این زمنیه شکننده و سست است بگردیم ببینیم که این سستی و ناآگاهی و این رخوت از کجا آب می خورد. آن جا را برای خود حل کنیم تا عزم و اراده ما در این باره قوی و خلل ناپذیر باشد. نکته دوم این که حرکت کنیم. یعینی صرفا به گرفتن یک تصمیم و رها کردن آن دلخوش نشویم به محض این که تصمیم گرفتیم مقدمات و پله ها و راه مسیر را هم بسازیم. فرض کنید کسی تصمیم گرفته که در آغاز سال نو نماز شب بخواند. خب تصمیمی است که مطابق با روایات می تواند زمینه های تحول روحی و معنوی را در انسان فراهم کند اما این که من این تصمیم را در گوشه ای بنویسم یا در ذهنم داشته باشم کافی نیست. کسی که این تصمیم را می گیرد آن راه پله ها و آن راه ها را هم فراهم می کند. مثلا ساعت را کوک می کند که خواب نماند یا به کسی می سپارد یا در ساعات خواب و بیداری خود تغییراتی به وجود می آورد که به وقت نماز شب بتواند بیدار شود.
پایان پیام/532
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar