Shalat dapat memutuskan rantai-rantai yang membelenggu manusia. Dan shalat juga dapat menghilangkan perbuatan keji dan munkar, dimana setiap kali kita mementingkan shalat maka shalat juga akan mencegah kita dari perbuatan keji dan munkar.
Hal ini disampaikan Ayatullah Kazhim Shiddiqi dalam kajian akhlaqnya saat menjelaskan bahwa saat kita mengatakan “aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Allah swt” yakni tidak ada yang kita miliki selain Allah swt, mungkin saat mengatakan hal ini kita tidak langsung sepenuhnya dari hati akan tetapi dengan membiasakan untuk fokus maka perlahan kita akan sampai pada maqam ini.
Sementara mengenai kesaksian kepada nabi Muhammad saww, ia menambahkan, saat kita sudah fokus bahwa pemilik hati ini adalah Allah swt maka pada tahap selanjutnya kita harus mengikuti jalan yang benar, dan dalam hal ini Allah swt telah menciptakan sebaik-baiknya makhluq yang penuh dengan cinta serta kasih sayang yang merupakan jalan yang akan membimbing kita untuk dekat dengan Allah swt dan ia adalah nabi Muhammad saww.
Lebih lanjut Imam Shalat Jum’at di Tehran ini menuturkan, shalat dapat memutuskan rantai-rantai yang membelenggu manusia. Dan shalat juga dapat menghilangkan perbuatan keji dan munkar, dimana setiap kali kita mementingkan shalat maka shalat juga akan mencegah kita dari perbuatan keji dan munkar.
Shalat bagaikan air yang membasahi pepohonan sehingga ia tidak kering, ujar Hujjatul Islam Ali Saqaci.
Terdapat banyak riwayat yang menjelaskan tentang pembahasan shalat, dalam kitab “Wasailu Syi’ah” karya syaikh Hur Amuli dan begitu juga dengan “Mustadrak Al-wasail” yang memaparkan sebanyak 53 tema fiqih yang khusus membahas shalat, dimana dalam bab tersebut mencakup 60 ribu riwayat, dan khusus ungtu shalat mancakup 20 ribu riwayat.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیتالله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره اذان و اقامه گفت: ادای خوبان را درآوردن گرایش انسان را نشان میدهد حیف دل که برای دلآفرین یعنی خدا نباشد جز خداوند هرکس دل را ببرد آن را ضایع کرده است.
وی افزود: تنها دلبری که دل را آیینه کرده به آن نور میدهد خداوند است، چراکه دل خانه او است، هر کس دل را از شما بگیرد غاصب آن است، کسانی که دل خود را به غیرخدا میدهند در واقع به خود خیانت کردند.
آیتالله صدیقی با بیان اینکه وقتی ما میگوییم «اشهد ان لااله الا الله» یعنی خدایا دلبری جز تو نداریم، شاید در ابتدا از روی صداقت نباشد اما با تمرکز و توجه میتوان به این مقام رسید.
امام جمعه موقت تهران در ادامه تشریح اذان و اقامه با اشاره به «اشهد ان محمد رسول الله» اظهار داشت: پس از توجه به اینکه دلبر خداست انسان باید دنبال راه بلد باشد که دل او را با خدا آشتی دهد، خداوند بهترین خلق خود را که سرشار از عشق و محبت است به عنوان راه بلد فرستاده که ما را نزد خداوند ببرد و آن پیامبر گرامی اسلام(ص) است.
وی درباره این بخش از اذان «اشهد ان علی ولی الله» گفت: هدایت ایصالی از مجرای وجود امیرمومنان امام علی(ع) یعنی حقیقت پیامبر(ص) رخ میدهد.
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) درباره «حی علی الصلاة و حی علی الفلاح» عنوان کرد: نماز زنجیرهای تعلق انسان را قطع میکند در بین واجبات بهترین آنها است، طلاب در ایام عید نوروز هر زمان فرصت کردند در خلوت به نمازهای قضا و مستحبی و زیارتنامههای مفاتیح توجه کنند، خداوند نماز را بهترین عمل برای ما معرفی کرده است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره رساله توحید و ولایت است، اظهار داشت: شما طلاب افزون بر جامعه کبیره مفاتیح الجنان را به قصد کسب معرفت یک بار مرور کنید تعطیلات خود را با انسانهای غافل نگذارنید.
وی افزود: امروز شبکه های مجازی مجرای جهنم است برای کسی که به کشتی اهلبیت(ع) پناه نبرده باشد چراکه هر نوع گناه عقیدتی، اخلاقی، جنسی و سیاسی رواج میدهد.
آیتالله صدیقی خطاب به طلاب تاکید کرد: باید محبت شما نسبت به خدا چنان قوی باشد که افزون بر خود گرفتاران به گناه را نجات دهید، از چشمههای نور ائمه معصومین(ع) استفاده کنید، شما طلاب قدر خود را بدانید تلاش کنید برای آینده جهان اسلام مفید باشید چراکه در خانه امام زمان(عج) رشد و نمو میکنید، به واجبات و مستحبات دین اسلام توجه کنید.
امام جمعه موقت تهران افزود: جامعه کبیره، زیارت امیرمومنان امام علی(ع)، دعای عالیه المضامین و بسیاری دعاهای دیگر ائمه معصومین(ع) به ما ایده میدهد، گفت: مرور کافی شریف برای طلبه در بعد اعتقادات و اخلاق فریضه است.
وی با بیان اینکه توصیه به حق زبانی در قالب زبانی اثرات کمتری دارد، ابراز کرد: اردو جهادی طلاب در روستاها از جمله اقداماتی است که از چندین منبر برای مردم اثرات مثبت دارد، این اقدام انبیا و پیامبران است.
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) هدایت مطلق بودند اما رسیدگی آنها به فقرا به صورت پنهانی برای ما پیام دارد، اظهار داشت: شما طلاب هر جا گرفتاری بود اقدام کنید و خدمت بیمنت و بیتبلیغ داشته باشید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر کار خیری اثر وضعی دارد و نیاز نیست که حتما آشکار باشد، مهربانی، محبت، گذشت، پاسخ ندادن به اهانتها و بدزبانیها همه اخلاقهای نیکویی است که برای رسیدن به آنها باید تلاش کنید.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar