Pada hakikatnya manusia tidak hanya cukup dengan bersandar pada akal saja, karena dalam memahami seluruh hakikat alam semesta ini akal terbatas, namun ketika akal bisa membedakan mana perbuatan baik dan buruk itu sudah lebih dari cukup.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Ansharian dalam kajian Ramadhannya saat menjelaskan bahwa akhlaq agung Rasulullah saww saat bersama orang-orang saat itu merupakan bukti dari rahmat Allah swt yang telah diisyaratkan Al-Qur’an.
Dijelaskannya, dalam ajaran Islam akhlaq dan perbuatan baik memiliki tempat yang sangat tinggi, bahkan dianggap sebagai ibadah.
Hujjatul Islam Ansharian juga menyebut bahwa akal merupakan petunjuk bagi manusia, dimana dalam ilmu biologi akal disebut dengan otak. Sebagaimana hal ini juga disebutkan dalam berbagai ayat dan riwayat. Akal merupakan faktor yang membuat manusia menjadi bernilai, namun bukan berarti hanya cukup dengan memiliki akal saja.
Pada hakikatnya manusia tidak hanya cukup dengan bersandar pada akal saja, karena dalam memahami seluruh hakikat alam semesta ini akal terbatas, namun ketika akal bisa membedakan mana perbuatan baik dan buruk itu sudah lebih dari cukup.
Cahaya nubuwwah dan Imamah berada di sisi akal manusia yang dengannya manusia akan ditunjukkan ke jalan kebahagiaan. Dan jika akan manusia tidak terbatas dan seperti kekuatan nubuwwah dan Imamah maka manusia tidak lagi butuh kepada nabi dan Imam. Namun tidaklah demikian karena sebagaimana yang dijelaskan Imam Kazhim as bahwasanya akal, anbiya dan Imam Makshum as merupakan hujjah Allah swt atas manusia, demikian jelasnya.
در هنگامه غیبت، علمای اسلام یاری دهندگان عقول هستند
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند با حجت ظاهری یعنی نبوت عقل، حجت باطنی انسان را یاری میدهد، در هنگامه غیبت علمای اسلام به جای پیامبران اهداف دینداری را تبیین میکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خلق عظیم پیامبر گرامی اسلام(ص) در برخورد با مردم از نشانههای رحمت خداوند است که قرآن مجید بر آن اشاره دارد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه اسلام صرفا به انجام مناسک عبادی نیست، عنوان کرد: دین اسلام به اخلاق و رفتار نیکو بسیار بهاء داده است و آن را جزو عبادت معرفی میکند.
وی با بیان اینکه انسان دارای سه بعد عقلانی، روحی و جسمی است، گفت: عقل هدایتگر انسان است که در علوم طبیعی آن را مغز معرفی میکنند و در آیات و روایات نیز به همین تعبیر به کار رفته است، عقل و خرد از جمله عوامل ارزشگذاری انسان است اما صرف داشتن عقل کافی نیست.
استاد حوزه علمیه افزود: صرفا تکیه به عقل کردن کافی نیست چرا که عقل در دریافت همه حقایق عالم عاجز و محدود است؛ اما همین قدر که بتواند رفتار و کردار جاهلانه را تشخیص داده و بر ضد آن عمل کند خوب است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید مجدد بر اینکه عقل انسان تنها یک محدوده مشخصی را درک میکند، اظهار داشت: چراغ نبوت و امامت در کنار عقل انسان قرار گرفته است که او را به مسیر سعادت هدایت کند اگر عقل محدود نبوده و همچون نبوت و امامت قدرت داشت نیازی به نبوت و امامت نبود، اما بنابر فرمایش امام موسی کاظم(ع) عقل، انبیا و ائمه معصومین(ع) همه با هم حجت خداوند بر انسان هستند.
وی با بیان اینکه عقل عامل علمآموزی در انسان است؛ ابراز کرد: بر اساس روایات وارد علم به دو شکل برای انسان گسترش یافته است علم دین که تکالیف شرعی او را تعیین میکند و علم بدن که کیفیت سلامت و تندرستی انسان را تشریح میکند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم درباره عقل و شکرگذاری برای آن غفلت دارند، گفت: عقل حجت باطنی است که نمیتواند عمق اهداف الهی را تبین کند به همین دلیل خداوند با حجت ظاهری یعنی نبوت عقل انسان را یاری میدهد، در هنگامه غیبت علمای اسلام اهداف دینداری را تبین میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که عقل ندارند خداوند برای آنها تکلیفی معین نکرده است به همین دلیل در آخرت مواخذه نخواهند شد.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar