Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Jalan Untuk Mencapai Kemunculan Imam Zaman afs Melalui Asyura

Jalan Untuk Mencapai Kemunculan Imam Zaman afs Melalui Asyura

Written By Unknown on Senin, 17 September 2018 | September 17, 2018


Dalam kebangkitan Imam Husain as juga memiliki tujuan yang sama dengan kebangkitan Imam Zaman afs, dimana tujuan dari kebangkitan Imam as ialah menegakkan keadilan dan melenyapkan kebatilan.

Shabestan News Agency, mengenai jalan untuk mencapai persiapan Intizhar Imam Zaman afs dengan melalui semangat Husaini, Hujjatul Islam Ali Ridha Pirouzmand menjelaskan bahwa berdasarkan yang disebutkan dalam riwayat bahwasanya salah satu pencapaian penting yang akan dilakukan dalam kebangkitan Imam Zaman afs ialah penegakkan keadilan.

Sebagaimana yang disebutkan dalam riwayat-riwayat bahwasanya Imam Zaman afs melakukan kebangkitan untuk menegakkan keadilan, dimana dikatakan “(dengannya) Allah swt akan memenuhi bumi ini dengan keadilan sebagaimana sebelumnya telah dipenuhi kezhaliman dan kerusakan.”

Dalam kebangkitan Imam Husain as juga memiliki tujuan yang sama dengan kebangkitan Imam Zaman afs, dimana tujuan dari kebangkitan Imam as ialah menegakkan keadilan dan melenyapkan kebatilan.
Dalam ucapannya Imam Husain as berkata “tujuanku adalah untuk menegakkan amar makruf dan nahi munkar serta aku bergerak di jalan datukku Rasulullah saww dan ayahku Ali bin Abi Thalib as.”

Dalam ucapan lainnya, saat menjelaskan tentang sebab kebangkitannya Imam Husain as berkata “apakah kalian semua tidak melihat sunnah (nabi) telah hilang sementara kebatilan merajalela?.

Selain itu kesamaan antara kebangkitan Imam Husain as dan Imam Zaman afs ialah bahwasanya kedua Imam ini sama-sama bangkit untuk menghilangkan peyimpangan-penyimpangan yang terjadi di masanya dan menghidupkan kembali jalan Islam yang murni, demikian jelasnya.

راه رسیدن به ظهور از عاشورا

محصول تمام تلاش امام حسین(علیه السلام) در حق گویی و باطل ستیزی در زمانى تحقق مى يابد كه مهدى آن سلاله انبياء و فرزند پيامبر اسلام (علیه السلام) ظاهر شود، همان کسی که صفحه زمين را پر از عدل و داد كند، آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان ، بی تردید عاشورا و كربلا با گذشت زمان از صورت يك حادثه تاريخى بيرون آمده و تبديل به يك مكتب شده است، مكتبى انسان ساز و افتخارآفرين! نه تنها براى مسلمين جهان بلكه از مرزهاى اسلام نيز فراتر رفته و طبق مدارك موجود، تحسين بسيارى از متفكّران جهان را برانگيخته و از باب «كلّ أرض كربلا و كلّ يوم عاشورا» از آن به عنوان الگويى براى نجات و رهايى ملّت هاى مظلوم و ستمديده ياد مى كنند، و مكتبش را مكتب ظلم ستيزى و زندگى با عزّت و شرف و آزادى مى دانند.

و اینگونه است که ترك هر گونه همكارى و هماهنگى با عوامل ظلم و فساد و حتى مبارزه و درگيرى با آنها از يك سو، و خودسازى و خوديارى و جلب آمادگى هاى جسمى و روحى و مادى و معنوى براى شكل گرفتن حكومت واحد جهانى و مردمى از سوى ديگر، به عنوان مولفه ای سازنده و عامل تحرّك و آگاهى و بيداری موید پیوند عمیق عاشورا و ظهور خواهد بود و مفهوم اصلى «انتظار» را در خيمه حضرت مهدى عليه السلام شکل می دهد.(1)


با این مقدمه نظر کارشناسان را درباره پیوند عاشورا و مهدویت جویا شده ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمى و قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره راه رسیدن از شور و شعور حسینی به انتظار زمینه ساز، گفت: بنابر تصریح روایات، اقامه قسط و عدل یکی از مهمترین دستاوردهای قیام امام عصر عجل الله تعالی فرجه خواهد بود «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»؛ بنابراین، شعار حضرت(عج)، اقامه قسط و عدل آن هم در عمل و در مقیاس جهانی است. اگر بنا باشد این هدف را به صورت فردی نیز در نظر بگیریم باید گفت هدف از ظهور، نفی ظلم و جور و برچیده شدن بساط آن و سلب قدرت از آنها است برای اینکه نتوانند انحراف عینی و عملی خود را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: در قیام حضرت سیدالشهداء علیه السلام نیز ایشان اهدافی مشابه را برای قیام خود عنوان کرده اند، چراکه ایشان نیز هدف قیام خود را اقامه عدل و نفی اقامه باطل بیان کرده و فرمودند: «هدف من امر به معروف و نهی از منکر و حرکت براساس سیره جدم رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و پدرم علی ابی طالب علیه السلام است». این یعنی ادامه تلاش عملی و عینی برای تحقق قسط و عدل.


قیام امام حسین(ع) و فرزندشان مقابل انحرافات اجتماعی

پیروزمند تاکید کرد: حلقه دیگرِ اتصال قیام سیدالشهداء علیه السلام به ظهور، آن است که هم در زمان امام حسین علیه السلام، ایشان مقابل یک انحراف عینیِ اجتماعی به پا خاستند و هم در زمان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه این اتفاق تکرار شده و یک انحراف عملی و ظلم فراگیر بر دنیا مسلط می شود که تنها به دست با کفایت امام عصر(عج) برطرف شده و دنیا به سمت قسط و عدل حرکت خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در کشتی هدایت حضرت سیدالشهدا علیه السلام راه یابند «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» نمی توانند نسبت به اقامه قسط و عدل و نسبت به نفی ظلم و جور به صورت اجتماعی و جهانی بی تفاوت باشند، بلکه تلاش خود را برای این مسیر مضاعف خواهند کرد و همین عامل، مبدأ پیوند عاشورائیان با مهدوی باوران و مهدی یاوران خواهد بود.


راه امام حسین(ع) در عاشورا محصور نماند

همچنین، حجت الاسلام محمدمهدی یاوری، مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت درباره پیوندهای عاشورا با مهدویت بیان کرد: راه امام حسین (ع) راهی نبود که تنها به عاشورای 61 هجری و یا کربلای معلی خلاصه شود، بلکه هدف ایشان خدایی بود و خداوند نیز این اقدام را جاودانه کرد، چنان که امام حسین(ع) در گودی قتلگاه و در لحظات پایانی عمر فرمودند: «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ؛ خشنود به قضاي تو و تسليم امر و فرمانت هستم» و طبیعتا فردی که تسلیم خداوند است، راهش نیز پایدار می شود.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در بیان اهداف قیام خود در نامه یا وصیت نامه شان به محمدبن حنفیه می فرمایند: «أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي؛ می خواهم امر به معروف و نهی از منکر انجام دهم و به سیره جدم رسول الله عمل کنم» یعنی ایشان بنا دارند براساس دین اسلام عمل کنند و امام مهدی(عج) نیز همین گونه عمل خواهند کرد.

یاوری با بیان اینکه شجاعت و اقتدار سران و فرماندهان یک جریان موجب پایداری و ماندگاری آن می شود، تصریح کرد: امام حسین(ع) و یارانشان در اوج ایستادگی، مقاومت، شجاعت، پایداری در فکر، حرکت، رفتار و بیان قرار داشتند و حتی در رجزهای روز عاشورا و یا عرایض شان در محضر امام حسین(ع) در شب عاشورا، عظمت شخصیت و شجاعت آنها مشهود است و همین موجب ماندگاری این راه می شود و بعدها اسرای کربلا این عظمت ها را نمایان می کنند.

مسئول واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در روایات پیرامون شجاعت و استقامت یاران امام مهدی(عج) نیز مطالب بسیاری آمده، مثل آن که این یاران مانند پاره های آهن هستند یا اگر اراده کنند کوه ها را جابجا خواهند کرد و همین حلقه وصل عاشورائیان با مهدی یاوران است.

وی در پاسخ به این سوال که چه درسی از مولفه ها و رموز ماندگاری و پایداری قیام عاشورا برای پیوستن به حکومت تاریخ ساز مهدوی می توان گرفت، خاطرنشان کرد: برای پیوند با نهضت عاشورا و حرکت در مسیر ظهور باید حرکت برای خدا، خداخواهی، حرکت در مدار دین، شناخت و عمل کردن به دین را در دستور کار قرار دهیم و به فراگیر بودن برنامه ها برای رشد و تعالی، شجاعت در مسیر حق، محکم حرکت کردن، تلاش برای برقراری عدالت فردی و اجتماعی و پیوند خوردن با قرآن و اهداف قرآنی را مورد توجه قرار دهیم تا در مسیر حکومت مهدوی حرکت کنیم.


مبارزه حق و باطل همچنان ادامه دارد

بنابر آنچه بیان شد، مبارزه حق و باطل همچنان ادامه دارد، و تا زمانى كه حكومت حق سراسر جهان را در برگيرد و باطل نابود گردد، و تا تحقق کامل آیۀ شریفۀ «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ انَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً؛ و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد، يقيناً باطل نابودشدنى است» در سايه ظهور حضرت مهدى «عجل الله تعالى فرجه الشريف» اين مبارزه ادامه خواهد داشت.

لذا محصول تمام تلاش امام حسین(علیه السلام) در حق گویی و باطل ستیزی در زمانى تحقق مى يابد كه مهدى آن سلاله انبياء و فرزند پيامبر اسلام (علیه السلام) ظاهر شود، همان كسى كه همه مسلمانان اين حديث را درباره او از پيامبر (علیه السلام) نقل كرده اند:«لو لم يبق من الدنيا الا يوم لطول اللَّه ذلك اليوم حتى يلى رجل من عترتى، اسمه اسمى، يملأ الارض عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا؛ اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نماند خداوند آن يك روز را آن قدر طولانى مى كند تا مردى از دودمان من كه نامش نام من است حاكم بر زمين شود، و صفحه زمين را پر از عدل و داد كند، آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد».(2)


پی نوشت:

1-پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛

2-همان.

پایان پیام/9

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: