Dan pada kenyataannya pada lima tahun pertama Imam Mahdi afs tidak berada di rumah Imam Askari as karena jika ia ada di sana maka bibinya yaitu Hakimah dapat melihatnya.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Muhammad Shadiq Kufail saat menjelaskan tentang Imamah dan kegaiban Imam Zaman afs. Dijelaskannya, pada dasarnya setiap Imam yang telah mencapai maqam Imamah maka ia akan mendapat bai’at secara langsung dari para Syi’ah, namun dimulainya Imamah Imam Mahdi afs berbarengan dengan kegaiban shugranya.
Pada masa Imam Mahdi afs berada dalam kandungan ibunya, Imam Hasan Askari as menyembunyikan kehamilan istrinya bahkan dari bibinya, dan pada lima tahun pertama Imam afs telah mengalamani kegaiban, namun dalam beberapa kejadian orang-orang Syi’ah ada yang bisa bertemu dengannya. Dan pada kenyataannya pada lima tahun pertama Imam Mahdi afs tidak berada di rumah Imam Askari as karena jika ia ada di sana maka bibinya yaitu Hakimah dapat melihatnya.
Saat Imam Askari as wafat, Imam Zaman afs yang melakukan shalat jenazahnya dan sejak saat itu Imam afs mengalami kegaiban, lalu mengapa Imam afs digaibkan?
Di antara hikmah kegaiban Imam Zaman afs ialah sebagaimana disebutkan Imam Shadiq as “takut dibunuh”, namun hal ini bukan berarti Imam afs takut akan kematian akan tetapi Allah swt ingin menjaga dan melindungi nyawa Imam Zaman afs, dimana hal ini dalam hadits Qudsi disebutkan “Aku telah mengutus 11 orang Imam dan semua telah dibuat syahid, terdapat banyak berkahnya namun Aku ingin membentuk pemerintahan.”
وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) حتی پیش تر از این نیز از نظرها غایب بودند، تصریح کرد: دوران بارداری مادر ایشان نیز حتی از عمه امام حسن عسکری(ع) مخفی بود و تا 5 سال اول نیز امام غایب بودند و برخی از شیعیان به صورت موردی می توانستند ایشان را ببینند و گویی امام در 5 سال اول در خانه امام حسن عسکری(ع) حضور نداشتند زیرا اگر بودند افرادی مانند حکیمه خاتون می توانستند ایشان را همواره مشاهده کنند.
کفیل با بیان اینکه غیبت صغری از روز به امامت رسیدن امام زمان (عج) آغاز شد، گفت: امام زمان (عج) نماز را بر پدرشان خواندند و بعد از نظرها غایب شدند اما چرا غایب شدند؟
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به دلایل غایب شدن امام زمان (عج) افزود: سه حکمت برای غایب شدن ایشان نقل شده است، اولین دلیل را امام صادق (ع) می فرمایند: «یخاف القتل؛ از ترس کشته شدن» امام زمان (عج) نمی ترسد بلکه خدا می خواهد ایشان را نگه دارد و حفظ جان امام مهم است، خداوند می فرماید: من یازده امام را فرسادم و همگی به شهادت رسیدند، برکات زیادی داشتند اما من دغدغه حاکمیت داشتم.
وی ادامه داد: دومین دلیل را امام رضا (ع) می فرمایند: «لتُغَرْبَلُوا، عین تُغَربلوا؛ برای اینکه غربال شوید بعد از اینکه غربال شدید» یعنی اینکه ببینید چه افرادی در آخر کار باقی می مانند و در جایی دیگر می فرمایند برای امتحان شیعیان که در این روایت نمی فرمایند برای امتحان مسلمانان بلکه می فرمایند برای امتحان کردن شیعیان.
کفیل گفت: دلیل سوم را هم امام رضا(ع) می فرماید: «لِئَلاّ یکونَ لاِحدٍ فی عُنُقِهِ بَیعَةٌ؛ تا بیعت هیچ طاغوتی برگردنش نباشد».
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه این سه دلیل غیبت، سه دلیل نیامدن حضرت(ع) نیز است، افزود: امام زمان (عج) هم اکنون نیز ظهور کنند، جانشان در امان نیست چنان که شیخ طوسی می فرماید: «مهمترین دلیل غیبت، حفظ جان امام است و تا جان ایشان ایمن نشود، ظهور نمی کنند.» یعنی ما هنوز محافظ جان ایشان نشده ایم.
وی با بیان اینکه امام زمان زمانی ظهور می کنند که بتوانند با طاغوت مقابله کنند، گفت: امام به کمک جامعه می تواند با طاغوت مقابله کند، امروز اگر مقام معظم رهبری از مرگ بر آمریکا و نداشتن رابطه با این کشور می فرمایند و یا امام خمینی (ره) می فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند کند، به پشتوانه مردم است، یعنی پشتوانه جامعه به حاکم قدرت می دهد که در مقابل ظلم بایستد و ندای عدالت جویی را بیان کند.
کفیل با اشاره به اینکه امام زمان (عج) زمانی که ظهور می کنند با هیچ ظاغوتی دست دوستی نمی دهند، افزود: طاغوت فقط آمریکا و اسرائیل نیست.
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اضافه کرد: سه دلیل غیبت به این نکته بر می گردد که امام یار نداشتند لذا غایب شدند، جامعه آمادگی حکومت دینی نداشت، غایب شدند، حال جامعه منتظر باید بسترسازی برای حاکمیت امام کند.
وی با اشاره به اینکه غیبت به معنای ندیده شدن نیست بلکه به معنای حاکمیت نکردن امام است، افزود: امام صادق(ع) را نیز بسیاری از مردم نمی دیدند و یا امام حسن عسکری(ع) نیز در سامرا تحت نظر بود و قابل مشاهده نبود بنابراین، غیبت در دیده نشدن خلاصه نمی شود زیرا از امامانی که دیده شدن، جامعه چه بهره ای برد؟
کفیل در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ؛ مردم صالح نمی شوند مگر با صالح شدن مدیران» یعنی مدیریت باید دست متدینین باشد و حکومت باید در دست امام باشد بنابراین زمانی امام ظهور می کند که بتواند حکومت کند و چه زمانی می تواند حکومت کند، زمانی که یار داشته باشد و جامعه قابلیت حکومت امام را داشته باشد و ما باید برای این امر بسترسازی و زمینه سازی کنیم. پایان پیام/376
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar