Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Persiapan Kegaiban Imam Zaman afs

Persiapan Kegaiban Imam Zaman afs

Written By Unknown on Jumat, 29 Desember 2017 | Desember 29, 2017


Diceritakan bahwasanya orang-orang dari kota Qom datang kepada Imam Askari as, salah seorang dari mereka bertanya kepada Imam as tentang sepeninggalnya siapa yang akan memimpin umat ini. Kemudian Imam Askari as memanggil Imam Zaman afs yang pada saat itu masih berusia 5 tahun kemudian Imam as berkata “ia adalah Imam setelahku.”

Shabestan News Agency, bertepatan dengan hari kelahiran Imam Hasan Askari as, Hujjatul Islam Jawad Akbari menjelaskan bahwa pada masa Imam Hadi as para penguasa memberikan tekanan yang luar biasa kepada Imam Makshum as karena mereka mengetahui janji Rasulullah saww tentang datangnya Imam akhir zaman yang sudah semakin dekat, oleh karena itu mereka memberikan tekanan kepada Imam Hadi as dan setelah itu kepada Imam Hasan Askari as.

Namun Imam Askari as melakukan cara agar bisa tetap berhubungan dengan murid-muridnya serta para pengikut Syi’ah kala itu, dengan melalui surat menyurat Imam as tetap bisa berhubungan dengan para Syi’ah, dimana cara seperti ini sudah dilakukan sejak masa Imam Shadiq as, dengan cara ini Imam as juga bisa menjawab pertanyaan masyarakat dan mengumpulkan khumus.

Sementara mengenai persiapan kegaiban Imam Mahdi afs, Imam Askari as berpesan kepada para Syi’ah bahwasanya jika pada masa kegaiban Imam Zaman afs mereka tidak bisa berhubungan denngannya maka rujuklah permasalahan-permasalahan agama kepada orang-orang yang mereka percaya.

Diceritakan bahwasanya orang-orang dari kota Qom datang kepada Imam Askari as, salah seorang dari mereka bertanya kepada Imam as tentang sepeninggalnya siapa yang akan memimpin umat ini. Kemudian Imam Askari as memanggil Imam Zaman afs yang pada saat itu masih berusia 5 tahun kemudian Imam as berkata “ia adalah Imam setelahku.”

که به مناسبت میلاد امام حسن عسکری (ع) انجام شد، با اشاره به راهبردهای این امام بزرگوار(ع) برای ارتباط با شیعیان با توجه به سپری کردن بخش اعظمی از عمرشان در حصر و زندان، اظهار کرد: در زمان امام هادی(ع) سختگیری از سوی حکام بر ائمه اطهار (ع) بسیار شدید شده بود زیرا آنان می دانستند که به وعده پیامبر(ص) مبنی بر امامت امامِ آخرالزمان(عج) نزدیک شده اند و ظهور این فرد نزدیک است، لذا سختگیری های بسیاری بر امام هادی(ع) و پس از ایشان بر امام عسکری(ع) داشتند.

وی با اشاره به اینکه سختگیری ها در زمان امام عسکری (ع) به اوج رسید، افزود: امام(ع) از راهکارهایی مانند نامه ارسال کردن به شیعیان استفاده می کردند که این رسم نیز از زمان امام صادق(ع) رواج پیدا کرده و سازمان وکالت نیز راه اندازی شده بودند و وکلا کارهای ایشان مانند دریافت خمس، پاسخ به سوالات و ... را بر عهده گرفته بودند.

اکبری با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) با مکاتبات و نامه نگاری های خود با یاران، برای بهره بردن شیعیان از وجود امام عصر(عج) در دوران غیبت، مقدمه چینی کردند، تصریح کرد: ایشان بنا داشتند به شیعیان آموزش دهند، زمانی که نمی توانند در دوران غیبت از وجود امام زمان (عج) بهره ببرند باید از طریق افراد مطمئن، درباره مسائل دینی اطلاعات به دست آورند لذا امام عسکری(ع) از نامه نگاری، بیشترین استفاده را برای ارتباط با یاران و شیعیان داشتند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه یکی دیگر از روش ها، برقراری ارتباط حضوری شیعیان با امام(ع) بود، گفت: با آموزش هایی که از سوی امام ارائه شده بود، شیعیان به عنوان فروشنده میوه و دیگر اجناس، به درب خانه امام(ع) که در آن محصور بودند، می رفتند و پاسخ نامه ها و یا فرمایشات امام(ع) را اخذ می کردند.


معرفی امام زمان (عج) به شیعیان توسط امام عسکری(ع)

وی با اشاره به توصیه های حضرت(ع) برای اطمینان شیعیان نسبت به امام بعد از خود، ابراز کرد: زمانی که مردمانی از قم نزد امام حسن عسکری(ع) آمدند که یکی از آنان ماموریت خاصی از سوی حضرت(ع) هم داشت، از امام(ع) سوال کردند، بعد از شما چه فردی امور را در دست خواهد گرفت که حضرت(ع)، امام زمان (عج) را صدا زدند و امام(ع) در حالی که 5 سال سن داشتند، وارد مجلس شدند و امام عسکری(ع) فرمودند: «بعد از من، ایشان امام خواهد بود.» و این روشی برای معرفی به اصحاب خاص بود.

اکبری اضافه کرد: ایشان به یکی از یاران خود نامه هایی دادند تا به صاحبانش برساند و بعد به وی فرمودند: «زمانی که برگردی اتفاقاتی این چنین در منزل ما رخ داده است، فردی که بر بدن من نماز می خواند، جانشین من خواهد بود.»


شیوه مبارزاتی با سوء استفاده کنندگان دوران غیبت

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از معرفی راه های بهره بردن از امام زمان (عج) در دوران غیبت، توسط خود ایشان نقل شده است، گفت: در زمان امام عسکری(ع) به دلیل آنکه مقدمات غیبت در حال رخ دادن بود و حضرت(ع) به جهت حصر در میان مردم نبودند، افرادی به سوءاستفاده می پرداختند و با توجه به مطرح بودن بحث وکالت، خود را به عنوان نایب یا باب معرفی می کردند تا مردم از طریق آنان با امام(ع) ارتباط برقرار کنند و عده ای نیز به غلو کردن می پرداختند.

وی ادامه داد: این افراد با غلو در میان مردم بیان می کردند که اگر شیعه یا یار امام عسکری(ع) باشید، هر میزان گناه کنید، اشکالی ندارد و خدا می بخشد که امام در برخی از موارد، دستور اعدام این افراد را می دهند تا از انحراف مردم جلوگیری کنند.

اکبری گفت: این راهبرد امام عسکری(ع)، درسی برای دوران غیبت است که در این دوران نیز افرادی ادعای نایب یا باب بودن امام زمان (عج) را دارند و یا حتی در خصوص موضوعات مختلفی به غلو کردن می پردازند تا بتوانند از این شرایط سوءاستفاده کنند.


ارجاع شیعیان در دوران غیبت کبری به راویان حدیث توسط امام زمان (عج)

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که راهبرد مراجعه به موکلان و راویان حدیث در دوران غیبت چگونه به شیعیان ارائه شد، بیان کرد: امام زمان (عج) در آخرین توقیع شان به نایب چهارم خود فرمودند که بعد از تو دیگر فردی ادعای نیابت نکند و دوران غیبت کبری آغاز شده است که این فرد از امام مهدی(عج) پرسید، مردم باید از این پس چگونه رفتار کنند؟ و امام(عج) مردم را به راویان حدیث ارجاع دادند.

وی با اشاره به اینکه امام عسکری (ع) برای راویان حدیث ویژگی هایی را بیان می فرمایند، گفت: ایشان می فرمایند: «مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ؛ کسی از فقها و دانشمندان که نگهدارنده نفس، مخالف هوای نفس و مطیع و پیرو مولا و خداوند باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند.» یعنی این فرد باید از هوای نفس خود پیروی نکند و مدیر و مدبر باشد.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: چنین فردی حجت خدا روی زمین است زیرا امام زمان (عج) می فرمایند: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ؛ اما در حوادثی كه بعداً به وجود می‌آید در مورد آنها به راویان احادیث‌ ما رجوع كنید زیرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان می‌باشم.» یعنی آن راویان حدیث نیز حجت خداوند روی زمین هستند.


پایان پیام/376

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: