Falsafah dari shalat ialah penghambaan, dimana jika seseorang ingin memiliki hubungan dengan Allah swt maka matanya haruslah bersih, begitu juga dengan anggota badan lainnya seperti yang kita cuci dan basuh dengan air wudhu.
Shabestan News Agency, berkaitan dengan falsafah dalam pemahaman shalat, Hujjatul Islam Muhammad Biravand menjelaskan bahwa untuk memahami falsafah shalat terlebih dahulu kita harus memhamai tiga hal, yang pertama ialah kalimat shalat itu sendiri, pergerakan di dalam shalat dan pemahaman di dalam shalat.
Falsafah dari shalat ialah penghambaan, dimana jika seseorang ingin memiliki hubungan dengan Allah swt maka matanya haruslah bersih, begitu juga dengan anggota badan lainnya seperti yang kita cuci dan basuh dengan air wudhu.
Shalat adalah hidangan yang penuh dengan kenikmatan yang Allah swt sebarkan kepada hamba-hamba-Nya lima kali setiap harinya, dalam hidangan tersebut terdapat aneka macam makanan yang siapapun bisa menikmatinya, dan bagi orang-orang yang beriman akan mempergunakan nikmat tersebut dengan sebaik-baiknya.
Sebagaimana yang disebutkan Rasulullah saww dalam riwayatnya “bagi orang-orang yang bertakwa shalat adalah wasilah untuk dekat dengan Allah swt.”
Shalat lima waktu yang kita lakukan sehari-hari merupakan mishdaq nyata dari kebaikan yang dapat menyucikan keburukan, dalam Al-Qur’an disebutkan “Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang ( pagi dan petang ) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan- perbuatan yang baik itu menghapuskan ( dosa ) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang- orang yang ingat.”
Dan dengan shalat juga, manusia tidak akan mengikuti kehendaknya yang tidak benar dan di luar syar’i, karena barang siapa yang dengan shalatnya ia mampu menghidupkan ruhnya maka sampai kapanpun ia tidak akan putus asa dan bersedih.
از اصفهان، نشست تبلیغی با عنوان فهم حسی نماز با سخنرانی حجت الاسلام محمد بیرانوند، کارشناس پاسخگویی و مشاور گروه تخصصی خانواده دفتر تبلیغات با حضور اساتید، طلاب و کادر در مدرسه علمیه حضرت حکیمه سلام الله علیها سپاهانشهر برگزار شد.
حجت الاسلام بیرانوند چند اصل که در جلب و جذب نماز تاثیر گذار است و زمینه دین پذیری است را بیان کرد و گفت: اولین اصل کرامت انسانی است، دانش آموزی که شخصیت بالا و با روحیه تشکر و ادب نسبت به دیگران را دارند پس خضوع و خشوعشان نسبت به منعم بیشتر است.
وی ابراز داشت: اصل دوم، میل و محبت به نماز است، اگر بخواهیم کاری انجام دهیم یا حس خوشایندی در فرد ایجاد کنیم پس باید آثار نماز گفته شود.
کارشناس مذهبی اظهار داشت: اصل سوم عظمت نماز است که فرد باید عزت نفسش بالا باشد و با گفتن آداب نماز برای او، عظمت نماز را بفهمد و برای او ثابت شود، اصل عادت بر نماز می باشد که شخص باید به کاری عادت کند که برای او درونی شود.
وی افزود: برای درک بهتر نماز باید سه چیز را خوب بدانیم: کلمات نماز، حرکات نماز و مفاهیم نماز که ما با معنا بخشیدن به دین به حقیقت آن می رسیم که یکی از آنها نماز است و نماز ارتباط با خداست، صلوة در قرآن ذکر معنا شده است و ذکر به معنای یادآوری است که یادآوری مجموعه دین در طول روز است، فلسفه نماز عبد بودن است و یک علت هست و حکمت دارد و خداوند حتما یک قصد و عرضی داشته که چگونگی آداب نماز را برای ما گفته است.
حجت الاسلام بیرانوند تصریح کرد: کسی که می خواهد با خدا ارتباط برقرار کند باید چشمش را پاک کند و گونه هایش را که مظهر زیبایی است و بینی اش و دهانش را پاک کند و چون می خواهیم رو به سوی خدا کنیم نباید رو سیاه باشیم پس صورتمان را می شوییم، وقتی می گویم شستن دست راست یعنی خدایا نامه اعمالم را به دست راستم بده، دست نماد قدرت است و آب نماد پاکی است و شستن دست یعنی خدایا نامه اعمالم را به دست چپم مده، شستن و مسح یعنی کشیدن، برای مسح کردن یعنی خدایا پاهایم را بر پل صراط ملرزان، پای راست امید به خداست و پای چپ ترس از خداست و نباید پای چپ از پای راست پیشی بگیرد.
وی در ادامه آداب اقامه نماز را بیان کرد و گفت: تکبیرة الاحرام؛ که با گفتن این ذکر بعضی از کارها بر ما حرام می شود مانند رو از خدا برگرداندن، خوردن، آشامیدن، خندیدن. عظمت سوره حمد که تک تک واژه ها معنای عظیم دارد، رکو؛ خم می شویم تا زیر بار مسؤلیت رویم و سجده به خاک می افتیم تا خداوند از خاک بلندمان کند.
وی ادامه داد: تشهد و سلام که در بهشت می فهمیم هر چه به ما دادند صدقه سر پیامبر و اهل بیتش بوده است و ذکر رکعت سوم و چهارم یعنی اهل بهشتیم و ذکر بهشتیان را می گوییم.
پایان پیام/126
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar