Mengenal Allah swt, Rasulullah saww dan Imam Makshum as serta meyakini ushul dan furu’uddin dengan hati yang kuat, dan salah satu jalan untuk sampai pada bashirat ini ialah dengan bertawasul kepada Ahlul Bait as.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Nashir Rafi’i dalam kajiannya di Masjid Jamkaran saat menjelaskan tentang bashirat. Dijelaskannya, kata “bashirat” beberapa kali diulang dalam Al-Qur’an, di antaranya ialah di dalam ayat terakhir surat Yusuf, dalam ayat tersebut Allah swt berkata kepada Rasulullah saww “Katakanlah:" Inilah jalan ( agama ) ku, aku dan orang- orang yang mengikutiku mengajak (kamu ) kepada Allah dengan melalui bashirat.”
Ia menambahkan, manusia membutuhkan tiga macam bashirat, yaitu bashirat agama, akidah dan akhlaq. Dalam riwayat banyak ditekankan tentang bashirat agama, dimana agama seseorang harus berdasarkan pada akal, pemahaman dan keyakinan. Mengenal Allah swt, Rasulullah saww dan Imam Makshum as serta meyakini ushul dan furu’uddin dengan hati yang kuat, dan salah satu jalan untuk sampai pada bashirat ini ialah dengan bertawasul kepada Ahlul Bait as.
Lebih lanjut Hujjatul Islam Rafi’i menuturkan, selain itu jalan lain untuk mendapatkan bashirat ialah memahami dan mempelajari Al-Qur’an Karim, karena jika tolak ukur dari Al-Qur’an hanya dengan membaca dan mengahafalnya maka pada kenyataannya kita lihat bahwa banyak di antara musuh dan pembunuh Ahlul Bait as ialah orang yang membaca Al-Qur’an akan tetapi mereka tidak memiliki bashirat.
Dengan demikian jika seseorang mengakrabkan diri dengan Al-Qur’an dan memahaminya dengan baik maka ia akan mendapatkan bashirat tersebut, demikian jelasnya.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی در جمع نمازگزاران مسجد مقدس جمکران به تبیین موضوع بصیرت پرداخت و اظهار کرد: کلمه «بصیرت» در چند جای قرآن تکرار شده و یکی از آن در آیات پایانی سوره مبارکه یوسف است که خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: به مردم بگو من آمده ام شما را به سمت راه مستقیم دعوت کنم، به وسیله بصیرت.
وی با اشاره به اینکه انسان به سه بصیرت نیاز دارد، بیان کرد: بصیرت دینی و اعتقادی، اخلاقی و سیاسی سه موضوعی است که باید به دنبال آن باشیم.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در روایات مختلف بر بصیرت دینی تاکید شده است، ابراز کرد: دین انسان باید از روی درک، فهم و اعتقاد باشد. خدا، پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) را بشناسد و به اصول و فروع دین ایمان و باور قلبی داشته باشد و یکی از راههای رسیدن به این بصیرت توسل به اهل بیت(علیهم السلام) است.
سخنران مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه اعتقاد به امام زمان(عجل الله فرجه) و قرآن باید از روی فهم باشد، تصریح کرد: در بصیرت اخلاقی انسان باید خودش متوجه شود که چه عیب اخلاقی دارد و سعی در برطرف کردن آن داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه اعتراف دشمن خیلی مهم است، ادامه داد: اعترافات دشمنان، کمک زیادی در اصلاح و برطرف کردن عیوب به ما میدهد، انسان نباید اعمال نیک را بزرگ و گناهان را کوچک ببیند که چنین نگرشی آفت اعمال است.
حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه اجتماع، سبب شفافیت میشود، گفت: اگر مردم در مسائل سیاسی بصیرت داشتند، سقیفه به وقوع نمیپیوست، اگر فهم و درک بود، عمروعاص به این سادگی در صفین بر سر مردم کلاه نمیگذاشت و در طرف دیگر ۳۰ هزارنفر در برابر امام خود ایستادگی نمیکردند که عاشورا را رقم بزنند.
وی در بخش دیگر سخنان خود ابراز کرد: یکی از راه های پیدا کردن بصیرت، فهم و تعلیم قرآن کریم است، اگر صرفاً به قرائت و حفظ قرآن کریم باشد، بسیاری از دشمنان و قاتلان اهل بیت(علیهمالسلام) هم قرآن را تلاوت میکردند اما بصیرت نداشتند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اگر کسی با قرآن کریم انس داشته باشد، بصیرت پیدا میکند، داستانهای زیادی درباره آیات نورانی قرآن کریم که به افراد بصیرت داده است، در کتابهایی مثل “جاذبه قرآن” از آیتالله کریمی جهرمی مطرح شده است، دومین امری که سبب پیدایش و افزایش بصیرت میشود، دعا است، سومین راه کسب بصیرت، تفکر است.
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar