Seseorang atau orang-orang yang dari sisi kehidupan berada dalam tekanan kebutuhan hidup dan memiliki keterbatasan rezeki dan fasilitas mereka berada di samping qadha dan qadar.
Shabestan News Agency, Ayatullah Abbas Ali Sulaimani perwakilan wali faqih dan Imam Jumat Zahedan pada pertemuan tafsir Al-Qur'an Al-Karim saat menjelaskan tentang gaya hidup Islami menjelaskan bawha mereka menulis tentang riwayat hidup Imam Ridha as bahwa Imam Ridha as dalam shalat wajib setelah surat al-fatiha pada rakaat pertama beliau membaca surat al-qadr; surat al-qadr adalah bagian dari kata yang paling kita kenal dan ketahui dalam hidup kita, surat al-qadr semuanya dikenal dalam malam al-qadr, surat suci al-qadr dan diperhitungkan sebagai keyakinan kepada qadar.
Imam Jumat Zahedan lebih lanjut menjelaskan bahwa seseorang atau orang-orang yang dari sisi kehidupan berada dalam tekanan kebutuhan hidup dan memiliki keterbatasan rezeki dan fasilitas mereka berada di samping qadha dan qadar.
Qadha disebut sebagai setiap perbuatan yang dilakukan yang berada dalam puncak kekokohan dan ketetapan khusus dari sisi kemuliaan; misalnya langit-langit berada dalam sebuah ketetapan dan kekokohan khususnya dan tercipta dengan sedemikian kokohnya, dengan sebuah tatanan yang berdiri kokoh 7 lapis langit diciptakan dari sisi inilah pusat pengadilan disebut dengan pusat qadha dan orang yang melakukan keputusan berdasarkan hikmah disebut dengan qadhi oleh karena keputusan hukumannya berdasarkan pada hak-hak dan harus dilaksanakan dan tidak ada tempat ragu dari sisi inilah kematian kita disebut sebagai qadha.
اصول مسلم دین اسلام، تکلیف پذیری انسانها و قانون پذیری است
خبرگزاری شبستان: امام جمعه زاهدان گفت: اصول مسلم دین، بعثت پیامبر، تکلیف پذیری انسانها و قانون پذیری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان در جلسه تفسیر قرآن کریم با موضوع سبک زندگی اسلامی بیان داشت: از زندگی امام رضا نوشته اند که آن حضرت در نماز واجب بعد از سوره حمد در رکعت اول سوره قدر را تلاوت می کرد؛ سوره قدر جزء آشناترین واژه های زندگی ما است، سوره قدر را همگان به حساب لیالی قدر، سوره مبارکه قدر و هم به حساب اعتقاد به قدر می شناسند.
وی افزود: قضا و قدر جزء مبانی اعتقادی ما است؛ امام هشتم در رکعت دوم بعد از خواندن سوره توحید، به سوره مبارکه قدر می پرداخت؛ قدر به معنی ارزش است، قدر خودمان را ندانیم یعنی ارزش خودمان را ندانسته ایم.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: کسی یا کسانی که از لحاظ زندگی در فشار معیشت هستند و رزق و روزی آن محدود و امکانات محدود در اختیار دارند در کنار قدر و قضا قرار می گیرند؛ قضا به هر کاری که با نهایت استحکام و پایداری و استواری خاص انجام گیرد از لحاظ تکریم به آن قضا می گویند؛ مثلا آسمانها از یک استواری خاص بهره مند هستند و با پایداری عجیب آفریده شده اند؛ با یک استحکام 7 طبقه آسمان آفریده شده از همین باب است که به دستگاه داوری، دستگاه قضا می گویند و به شخصی که حکمت می کند گفته می شود قاضی زیرا که حکمش از یک استحقاق برخوردار و لازم الاجرا است و جای تردید نیست از همین باب است که به مرگ ما قضا گفته می شود.
سلیمانی گفت: هیچ کسی از این قاعده استثنی نیست و امر قطعی و جزء ناموس طبیعت است از این باب به مرگ قضا گفته می شود؛ از قضا و قدر دو تحلیل وجود دارد ، یک تحلیل عامیانه است و همگان با این تحلیل انس و الفت دارند؛ دست قضا و قدر به عنوان یک عامل نامرئی و مرموز گریبان هر انسانی را گرفت و از بدو تولد تا لحظه مرگ او را به همان جهتی که می خواهد می کشاند و انسان خواه ناخواه آن مسیر را طی می کند که هیچ گونه حق انتخابی برای خودش نیست و قدرت مخالفت بر قضا و قدر ندارد و این دید عامیانه است و ادبا براساس این تعبیر عامیانه اشعاری می سرایند؛ از اول بدبخت بیچاره بودم، که این تفکر احمقانه است و در بین مردم متداول است؛ درس نخواند و کنکور قبول نشد و بعد به گردن بخت می گذارد کار نکرد و سرمایه دار نشد و بعد به گردن بخت می گذارد و به جای اینکه بیاید دست همت و اختیار با انتخاب و عقل بزند همه نارسایی های خود را به گردن بخت می گذارد.
وی افزود: در کتب اهل حدیث و جریان حنابله در مکتب اهل حدیث به همین تعبیر ناشیانه تن داده اند؛ احمد بن حنبل پیشوای مکتب اهل حدیث و صاحب مذهب حنابله است؛ عربستان و جریانات تکفیری ها متاثر از مکتب احمد بن حنبر است؛ او در کتاب اصول السنه صفحه 44 و 45 نوشت خداوند قضا حکم قطعی بر بندگان خود نوشت و کسی را توان مخالفت با قضای الهی نیست و همه انسانها همان راهی را طی می کنند که برای آنان مقدر شده و خداوند آنان را به سمت آن سرنوشت سوق خواهد داد آنگاه نمونه هایی از افعال ناروایی که از برخی از افراد بزهکار سر می زند مانند شراب خوری، دزدی، آدم کشی، زنا و حرام خوری و حتی شرک به خدا به گردن خدا می اندازند.
امام جمعه زاهدان یادآور شد: یک مکتب، مکتب تبعیض است که بنی العباس با مرکزیت بغداد به وجود آورد؛ در این مکتب خداوند را از کار، اختیار و مالکیت بیرون انداختند و بشر را جای خدا قرار دادند؛ ما در مکتبی به سر می بریم که مکتب های این استاندارد را دارد که اگر مسئله جبر باشد امر به معروف چه معنای پیدا می کند و اگر مسئله جبر باشد نهی از منکر چه معنایی دارد؛ اگر مسئله جبر باشد بعثت پیامبر چه فایده ای دارد، ولی این تفکر وجود دارد و برخی از عوام آلوده به این تکفر هستند؛ شب قدر چه کاره است و اشک و ناله چه فایده ای دارد؛ همه چیز در دست خودش است و ما هیچ کاره هستیم توان حرکت از او به ماست شیوه استفاده و نحوه بهره برداری فکر و اندیشه بهره مندی از ما است و به اصطلاح مکتب ما می شود؛ اینکه ما وابسته به خدا هستیم اگر یک لحظه لطف و گرمش نباشد ما هیچ هستیم تردیدی در آن نیست اما اینکه ما می توانیم خودمان تصمیم بگیریم و خودمان وضعیت خودمان را تعیی کنیم و خودمان سرنوشت خودمان را تعیین کنیم اختیار ما زمان ما در دست انرژی را امر می دهد اما سرنوشت ما را به خودمان واگذار می کند به همین خاطر دعا و توسل شب قدر معرفی شده و بیداری و آماده باشی در شب قدر تبیین شده و سیستم قوی امر به معروف و نهی از منکر را داریم؛ احیای امر به معروف و نهی از منکر یعنی احیای همه ارزش های دینی.
سلیمانی بیان داشت: پس اینکه احمدبن حنبل از قضا و قدر فهمید و ان چه را که در افکار عوام از قضا و قدر است با آن چیزی که از قضا و قدر در دین اسلام تعبیر می شود فرق می کند.
وی افزود: تفسیر نادرست قضا و قدر همان نظریه نادرست جبر است که بنی امیه از آن دفاع می کردند که با اصول مسلم دین ناسازگار است؛ اصول مسلم دین، بعثت پیامبر، تکلیف پذیری انسانها و قانون پذیری است.
امام جمعه ادامه داد: امام احمد حنبل بر این اعتقاد بود که حتی شرک نامقدس ترین پدیده و این هم مربوط به قضا و قدر است و همه گناهان مربوط به قضا و قدر الهی است؛ هر چه خداوند انجام بدهد صاحب اختیار است و مورد پرستش نیست اما بندگان که آلوده می شوند به کارهای زشت جای سئوال است؛ خداوند به گناهانی که از ابلیس و پیروان او سر می زند آگاه بود و آنها برای همین آفریده شدند ؛ آفرینش ابلیس برای فریب و آلودگی بشر است و برای گناهکاری بشر است.
پایان پیام/516
خبرگزاری شبستان: امام جمعه زاهدان گفت: اصول مسلم دین، بعثت پیامبر، تکلیف پذیری انسانها و قانون پذیری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان در جلسه تفسیر قرآن کریم با موضوع سبک زندگی اسلامی بیان داشت: از زندگی امام رضا نوشته اند که آن حضرت در نماز واجب بعد از سوره حمد در رکعت اول سوره قدر را تلاوت می کرد؛ سوره قدر جزء آشناترین واژه های زندگی ما است، سوره قدر را همگان به حساب لیالی قدر، سوره مبارکه قدر و هم به حساب اعتقاد به قدر می شناسند.
وی افزود: قضا و قدر جزء مبانی اعتقادی ما است؛ امام هشتم در رکعت دوم بعد از خواندن سوره توحید، به سوره مبارکه قدر می پرداخت؛ قدر به معنی ارزش است، قدر خودمان را ندانیم یعنی ارزش خودمان را ندانسته ایم.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: کسی یا کسانی که از لحاظ زندگی در فشار معیشت هستند و رزق و روزی آن محدود و امکانات محدود در اختیار دارند در کنار قدر و قضا قرار می گیرند؛ قضا به هر کاری که با نهایت استحکام و پایداری و استواری خاص انجام گیرد از لحاظ تکریم به آن قضا می گویند؛ مثلا آسمانها از یک استواری خاص بهره مند هستند و با پایداری عجیب آفریده شده اند؛ با یک استحکام 7 طبقه آسمان آفریده شده از همین باب است که به دستگاه داوری، دستگاه قضا می گویند و به شخصی که حکمت می کند گفته می شود قاضی زیرا که حکمش از یک استحقاق برخوردار و لازم الاجرا است و جای تردید نیست از همین باب است که به مرگ ما قضا گفته می شود.
سلیمانی گفت: هیچ کسی از این قاعده استثنی نیست و امر قطعی و جزء ناموس طبیعت است از این باب به مرگ قضا گفته می شود؛ از قضا و قدر دو تحلیل وجود دارد ، یک تحلیل عامیانه است و همگان با این تحلیل انس و الفت دارند؛ دست قضا و قدر به عنوان یک عامل نامرئی و مرموز گریبان هر انسانی را گرفت و از بدو تولد تا لحظه مرگ او را به همان جهتی که می خواهد می کشاند و انسان خواه ناخواه آن مسیر را طی می کند که هیچ گونه حق انتخابی برای خودش نیست و قدرت مخالفت بر قضا و قدر ندارد و این دید عامیانه است و ادبا براساس این تعبیر عامیانه اشعاری می سرایند؛ از اول بدبخت بیچاره بودم، که این تفکر احمقانه است و در بین مردم متداول است؛ درس نخواند و کنکور قبول نشد و بعد به گردن بخت می گذارد کار نکرد و سرمایه دار نشد و بعد به گردن بخت می گذارد و به جای اینکه بیاید دست همت و اختیار با انتخاب و عقل بزند همه نارسایی های خود را به گردن بخت می گذارد.
وی افزود: در کتب اهل حدیث و جریان حنابله در مکتب اهل حدیث به همین تعبیر ناشیانه تن داده اند؛ احمد بن حنبل پیشوای مکتب اهل حدیث و صاحب مذهب حنابله است؛ عربستان و جریانات تکفیری ها متاثر از مکتب احمد بن حنبر است؛ او در کتاب اصول السنه صفحه 44 و 45 نوشت خداوند قضا حکم قطعی بر بندگان خود نوشت و کسی را توان مخالفت با قضای الهی نیست و همه انسانها همان راهی را طی می کنند که برای آنان مقدر شده و خداوند آنان را به سمت آن سرنوشت سوق خواهد داد آنگاه نمونه هایی از افعال ناروایی که از برخی از افراد بزهکار سر می زند مانند شراب خوری، دزدی، آدم کشی، زنا و حرام خوری و حتی شرک به خدا به گردن خدا می اندازند.
امام جمعه زاهدان یادآور شد: یک مکتب، مکتب تبعیض است که بنی العباس با مرکزیت بغداد به وجود آورد؛ در این مکتب خداوند را از کار، اختیار و مالکیت بیرون انداختند و بشر را جای خدا قرار دادند؛ ما در مکتبی به سر می بریم که مکتب های این استاندارد را دارد که اگر مسئله جبر باشد امر به معروف چه معنای پیدا می کند و اگر مسئله جبر باشد نهی از منکر چه معنایی دارد؛ اگر مسئله جبر باشد بعثت پیامبر چه فایده ای دارد، ولی این تفکر وجود دارد و برخی از عوام آلوده به این تکفر هستند؛ شب قدر چه کاره است و اشک و ناله چه فایده ای دارد؛ همه چیز در دست خودش است و ما هیچ کاره هستیم توان حرکت از او به ماست شیوه استفاده و نحوه بهره برداری فکر و اندیشه بهره مندی از ما است و به اصطلاح مکتب ما می شود؛ اینکه ما وابسته به خدا هستیم اگر یک لحظه لطف و گرمش نباشد ما هیچ هستیم تردیدی در آن نیست اما اینکه ما می توانیم خودمان تصمیم بگیریم و خودمان وضعیت خودمان را تعیی کنیم و خودمان سرنوشت خودمان را تعیین کنیم اختیار ما زمان ما در دست انرژی را امر می دهد اما سرنوشت ما را به خودمان واگذار می کند به همین خاطر دعا و توسل شب قدر معرفی شده و بیداری و آماده باشی در شب قدر تبیین شده و سیستم قوی امر به معروف و نهی از منکر را داریم؛ احیای امر به معروف و نهی از منکر یعنی احیای همه ارزش های دینی.
سلیمانی بیان داشت: پس اینکه احمدبن حنبل از قضا و قدر فهمید و ان چه را که در افکار عوام از قضا و قدر است با آن چیزی که از قضا و قدر در دین اسلام تعبیر می شود فرق می کند.
وی افزود: تفسیر نادرست قضا و قدر همان نظریه نادرست جبر است که بنی امیه از آن دفاع می کردند که با اصول مسلم دین ناسازگار است؛ اصول مسلم دین، بعثت پیامبر، تکلیف پذیری انسانها و قانون پذیری است.
امام جمعه ادامه داد: امام احمد حنبل بر این اعتقاد بود که حتی شرک نامقدس ترین پدیده و این هم مربوط به قضا و قدر است و همه گناهان مربوط به قضا و قدر الهی است؛ هر چه خداوند انجام بدهد صاحب اختیار است و مورد پرستش نیست اما بندگان که آلوده می شوند به کارهای زشت جای سئوال است؛ خداوند به گناهانی که از ابلیس و پیروان او سر می زند آگاه بود و آنها برای همین آفریده شدند ؛ آفرینش ابلیس برای فریب و آلودگی بشر است و برای گناهکاری بشر است.
پایان پیام/516
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar