Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Hakikat Imam Yang Diinginkan Islam

Hakikat Imam Yang Diinginkan Islam

Written By Unknown on Jumat, 19 Januari 2018 | Januari 19, 2018


Imam bukanlah pemimpin bagi hati dan juga jasmani manusia, ia juga bukan hanya memimpin jasmani manusia saja. Imam juga bukan orang yang mengatur kehidupan duniawi dan akhirat seseorang.

Shabestan News Agency, berkenaan dengan Intizhar Imam Zaman afs, Hujjatul Islam Hasan Mula’i dalam bukunya yang dikutip dari prespektif Rahbar, disebutkan bahwa Keyakinan terhadap kemunculan dan kebangkitan yang akan dilakukan Imam Zaman afs serta Intizharnya tidak hanya khusus untuk Syi’ah dan orang-orang Iran saja, akan tetapi merupakan yang tidak terbantahkan bagi seluruh kaum muslimin.

Hujjah Allah swt hidup di tengah manusia, ia ada dan menjalani kehidupan bersama orang-orang, ia melihat semua orang dan merasakan sakit dan penderitaan orang-orang. Ia ada yang hidup seperti kehidupan manusia pada umunya, dengan nama dan orangtua yang jelas dan ia hidup bersama-sama dengan manusia, inilah keyakinan Syi’ah dalam masalah Mahdawiyat.

Imam bukanlah pemimpin bagi hati dan juga jasmani manusia, ia juga bukan hanya memimpin jasmani manusia saja. Imam juga bukan orang yang mengatur kehidupan duniawi dan akhirat seseorang.
Akan tetapi Imam adalah orang yang mengatur hati dan menyempurnakan ruh serta jiwa manusia, mengangkat pemikiran dan spiritual manusia, inilah makna seorang Imam yang diinginkan Islam.

wujud suci Imam Mahdi afs menghidupkan harapan di dalam hati manusia, orang-orang meyakini dasar ini tidak akan pernah merasakan putus asa dalam dirinya, karena ia mengetahui sebuah akhir yang indah sehingga membuat dirinya berusaha untuk sampai kepada hal tersebut.

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» که به اهتمام حسن ملایی تدوین شده، آمده است:

اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمان هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجی را در نهایت زمانه دارد؛ آنها هم در یک بخش از قضیه مطلب را درست فهمیده اند؛ اما در بخش اصلی قضیه که معرفت به شخص منجی است، دچار نقص معرفتند.(1)

برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولی خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنا اوست؛ او را می بیند و با او مرتبط است.(2)

گاهی کلمات مدح آمیزی از ائمه(ع) پشت سر هم می آوریم که نه درست مستمع به عمق این کلمات می رسد، نه با فهمیدن آن کلمات چیزی بر معرفت او اضافه می شود. اینها ارزش چندانی ندارند.(3)

ما فقط از دور اشاره ای به شخصیت معنوی و ملکوتی و نورانی آن بزرگوار(عج) می کنیم. البته آن معرفت هم لازم است. نمی شود به بهانه اینکه ما نمی توانیم شخصیت این بزرگواران علیهم السلام را بشناسیم، درباره آنان صحبت نشود، تحقیق نشود و گویندگان نگویند؛ نه. آن، بخش های فاخری از کل آفرینش است.(4)

مفهوم امامت و ولایت و نشانه های آن

ضرورت شناخت معنای ولایت و امامت

امام صادق(ع) ولایت را با عمل می داند و می گوید: «آن کس که دارای عمل است، ولی ما اوست و آن کس که دارای عمل نیست، عدو ما اوست»، این بر همین اساس است. چون ولایت را امام صادق(ع) آن جوری معنی می کند، چون ولایت در فرهنگ امام صادق(ع) فرق دارد با ولایت در فرهنگ آن جاهل یا مغرضی که دارد به نام امام صادق(ع) زندگی می کند. چرا بنده و شما نفهمیم معنای ولایت را؟ چرا عمیقانه درک نکنیم این اصل اسلامی را تا باز هر چه بیشتر در رکود و جمود و خمود و عقب ماندگی و دوری از اسلام و دوری از دنیا و آخرت نمانیم؟(5)

امامت یعنی پیشوایی روحی و معنوی

امامت، یعنی پیشوایی روحی و معنوی و پیوند عاطفی و اعتقادی با مردم.(6)

امامت یعنی جسم و جان

امامت یعنی پیشوایی جسم و دل؛ هر دو. فقط حاکمیت بر اجسام نیست، اداره زندگی دنیایی و روزمره متعارف مردم نیست؛ مدیریت دل هاست، تکامل بخشیدن به روح ها و جان هاست، بالا بردن فکرها و معنویت هاست. این معنای امامت است. اسلام این را می خواهد.(7)

امامت یعنی رهبری مطلوب اداره جامعه

امام یعنی آن حاکم و پیشوایی که از طرف پروردگار در جامعه معین می شود.(8)

امامت، یعنی همان اوج معنای مطلوب اداره جامعه در مقابل انواع و اقسام مدیریت های جامعه که از ضعف ها و شهوات و نخوت و فزون طلبی انسانی سرچشمه می گیرد. اسلام شیوه و نسخه امامت را به بشریت ارائه می کند، یعنی اینکه یک انسان، هم دلش از فیض هدایت الهی سرشار و لبریز باشد، هم معارف دین را بشناسد و بفهمد، یعنی راه را درست تشخیص دهد، هم دارای قدرت عملکرد باشد که «يا يَحيىٰ خُذِ الكِتابَ بِقُوَّةٍ ۖ»، هم جان و خواست و زندگی شخصی برایش حایز اهمیت نباشد، اما جان و زندگی و سعادت انسان ها برای او همه چیز باشد.(9)


پی نوشت ها:

1.بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه شعبان، 29/6/1384

2.بیانات در جشن بزرگ منتظران ظهور هم زمان با هفته بسیج و روز ولادت حضرت مهدی(عج)3/9/1378

3.بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، 18/6/1380

4.بیانات در دیدار کارگزاران و قشرهای مختلف مردم، در روز ولادت حضرت امیرالمومنین(ع)، 17/10/1371

5.طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص566

6.بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران، 26/1/1379

7.بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم در روز عید سعید غدیر خم، 8/10/1386

8.ولایت و حکومت، ص70

9.بیانات در اجتماع بزرگ زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در روز عید غدیر خم،12/12/1380


پایان پیام/248

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: