Rasul saww berkata kepada Fathimah sa “Al-mahdi dari keturunanmu akan datang nanti, kelak ia akan menyingkirkan kezhaliman dan kerusakan dan mengembalikan hak pada tempatnya.”
Shabestan News Agency, bertepatan dengan hari kesyahidan Sayyidah Zahra sa dan terkait dengan syubhat-syubhat Sayyidah Zahra sa dan Imam Zaman afs, Hujjatul Islam Muhammad Jawad Ya’kubian menjelaskan bahwa Imam Zaman afs saat menjelaskan kemuliaannya berkata “dalam diri puteri Rasulullah saww terdapat teladan bagiku.”
Meskipun Imam Zaman afs adalah teladan bagi pengikut Syi’ah dan kaum muslimin namun ia menyebut bahwa Sayyidah Zahra sa adalah teladan baginya.
Kemunculan Imam Zaman afs mampu menenangkan kesedihan Sayyidah Zahra sa, dalam riwayat disebutkan bahwa beberapa saat setelah kelahiran Imam Husain as, Sayyidah Zahra sa mengetahui berita tentang kesyahidan Imam Husain as pada peristiwa Asyura, kemudian ia menangis dan bersedih, untuk menenangkannya Rasulullah saww mengabarkan tentang kemunculan Imam Zaman afs dan pembalasan darah Imam Husain as kepada para pembunuhnya.
Saat menjelaskan tentang Imam Zaman afs, Rasulullah saww berkata “Al-mahdi dari keturunanku dan dia dari keturunan puteriku Fathimah,” dan dalam riwayat lainnya saat menjelang kepergiannya, Rasul saww berkata kepada Fathimah sa “Al-mahdi dari keturunanmu akan datang nanti, kelak ia akan menyingkirkan kezhaliman dan kerusakan dan mengembalikan hak pada tempatnya.”
Malam laylatul qadr merupakan malam turunnya para malaikat ke sisi Imam Zaman afs, sama halnya dengan Sayyidah Zahra sa yang rumahnya menjadi tempat lalu lalangnya para malaikat, oleh karena itu ia dijuluki “al-muhadatsah”.
حجت الاسلام محمدجواد یعقوبیان، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) انجام شد، در بیان شباهت های حضرت زهرا (س) و امام زمان (عج)، اظهار کرد: امام زمان (عج) در توقیع شریف خود می فرمایند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ؛ دختر رسول خدا(ص) برای من اسوه ای نیکوست» و این بیان کننده آن است که امام زمان (عج) که خود الگویی برای شیعیان و مسلمانان هستند، مادرشان حضرت زهرا(س) را الگوی خود می دانند.
وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در معرفی امام زمان (عج) می فرمایند: «المَهْدِیِ مِنْ عِتْرَتی مِنْ وُلدِ فاطِمَة؛ مهدی(عج) از عترت من از ولد فاطمه(س) است»، افزود: در روایت داریم، در آخرین روزها و ساعات عمر پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) وارد اتاقی که ایشان بستری بودند، شدند و با مشاهده وضع جسمانی پدر، ناراحت گشته و با صدای بلند گریه کردند که پیامبر(ص) سر برداشته و علت را جویا شدند و حضرت زهرا(س) عرض کردند: «نگرانم بعد از شما، حق را پایمال کنند» و پیامبر(ص) برای دلداری و تسکین دردهای مادر سادات(س)، از ظهور امام زمان (عج) فرمودند که مهدی(عج) از فرزندان تو خواهد آمد و ظلم و جور را برطرف می کند و حق را به جایگاه اصلی خود خواهد رساند.
ظهور امام زمان (عج) تسکین دهنده دردها و ناراحتی های مادرسادات(س)
یعقوبیان تصریح کرد: در روایتی دیگر نیز آمده همزمان با تولد امام حسین(ع)، زمانی که حضرت زهرا(س) از سرنوشت سیدالشهدا(ع) و واقعه عاشورا باخبر شدند، محزون و ناراحت گشتند که پیامبر(ص) برای تسکین درد ایشان از ظهور امام زمان (عج) و انتقام گرفتن حضرت حجت(عج) از قاتلان امام حسین(ع) سخن گفتند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در روایات متعدد داریم که امام مهدی(عج) از لحاظ مختلف، شباهت بسیاری به پیامبر(ص) دارند، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) نیز براساس بسیاری از روایات که حتی برخی از آنان از سوی عایشه، همسر پیامبر(ص) نقل شده است، شبیه ترین فرد از لحاظ رفتاری به پیامبر(ص) بودند و در ویژگی هایی همچون، سخن گفتن، راه رفتن، نشستن، آرامش و ... بسیار به رسول خدا(ص) داشته اند که جمع بندی این دو روایت، نشان دهنده شباهت های رفتاری امام زمان (عج) با مادر سادات(س) است.
«بقیه النبوه»؛ لقب مشترک امام زمان(عج) با حضرت زهرا(س)
وی با اشاره به اینکه امام زمان (عج) از جهت القاب نیز به مادرشان شبیه هستند، گفت: حضرت زهرا (س) را به عنوان «بقیه النبوه» می شناسیم و امام زمان (عج) نیز دارای القابی مانند: «بقیه الانبیاء»، «بقیه النبوه» و «بقیه الله» هستند.
یعقوبیان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) زمانی که در رحم مادرشان بودند، سخن می گفتند، افزود: در روایت پیرامون امام زمان (عج) هم داریم که عمه ایشان وارد منزل امام عسکری(ع) شد و حضرت(ع) از ایشان درخواست کردند، سوره مبارکه قدر را تلاوت کند و در حین تلاوت این آیات متوجه شد، فرزندی که در رحم حضرت نرگس خاتون(س) هست هم در حال تلاوت این آیات است.
مبارزه با بدعت ها و انحرافات؛ راه و رسم مبارزات فاطمی و مهدوی
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مبارزه با بدعت ها و انحرافات از ویژگی های مشترک امام زمان (عج) با حضرت زهرا(س) است، ابراز کرد: مادرسادات (س) را به عنوان اولین طلایه دار و شخصی که در برابر انحرافات ایستاد، می شناسیم و امام زمان (عج) نیز همین گونه عمل خواهند کرد چنان که در دعای ندبه می خوانیم: «أَیْنَ طامِسُ آثارِ الزَّیْغِ وَ الْأَهْواءِ؟ أَیْنَ قاطِعُ حَبائِلِ الْکِذْبِ وَ الْاِفْتِراءِ...؛ کجاست آن که ریسمان های دروغ و افترا را ریشه کن خواهد کرد و کجاست آن که آثار گمراهی و هوا و هوس را نابود خواهد ساخت».
همتایی حضرت زهرا(س) و امام زمان (عج) با شب قدر
وی در پاسخ به این سوال که براساس روایات، درک و شناخت شب قدر به درک و شناخت حضرت زهرا(س) و امام زمان (عج) وابسته شده است، این همتایی این بزرگوارن با شب قدر به چه معناست، بیان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) داریم: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا؛ اللیله، حضرت فاطمه، است. القدر ،«اللَّه» است. پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. و علت نامگذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند.»
یعقوبیان اضافه کرد: امام صادق(ع) در ادامه تفسیر خود از سوره قدر فرموده اند: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها» وَ الْمَلَائِکَةُ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِکُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ الرُّوحُ روح الْقُدُسُ و هو فی فَاطِمَةُ [الرُّوحُ الْقُدُسُ و هِیَ فَاطِمَةُ]. « بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» یَعْنِی حَتَّى یَخْرُجَ الْقَائِمُ؛ مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد و مراد از روح یا روحالقدس همانا، فاطمه(س) است و مراد طلوع فجر، ظهور حضرت مهدی و قائم(عج)، است.» که این تفسیر نیز بیان کننده شباهت های امام زمان (عج) با مادر سادات(س) است.
علل همتایی حضرت زهرا(س) با شب قدر
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به نکات موجود در تشبیه حضرت زهرا(س) با شب قدر، بیان کرد: شب قدر ظرف وجودی نزول قرآن بر پیامبر(ص) است و حضرت زهرا(س) نیز ظرف وجودی امام زمان (عج) به عنوان قرآن ناطق هستند که پیامبر(ص) فرمودند: «مهدی(عج) فرزند فاطمه(س) است.
وی با اشاره به دومین نکته این شباهت تاکید کرد: درک و شناخت کامل شب قدر تنها توسط پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) مقدور است و درک و شناخت حضرت زهرا(س) نیز تنها توسط پدرشان(ص) و امامان معصوم(ع) امکان پذیر است.
فاطمه(س) بهترین اهل زمین است
یعقوبیان اضافه کرد: همانگونه که شب قدر برتر از هزاران شب است و اعمال عبادی در آن با فضیلت تر از دیگر ایام سال است، حضرت زهرا(س) نیز از تمام عالمیان از اول تا آخر برتر است که پیامبر(ص) در خصوص ایشان می فرمایند: «لَوْ کَانَ الْحُسْنُ هَیْئَةً لَکَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـیَ أَعْـظَم، إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِی خَیـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ کَرَماً؛ اگر قرار بود زیبایی و نیکویی و خوبی صورتی داشته باشد همانا آن، فاطمه(س) است؛ بلکه فاطمه(س) فراتر از اینها است، به درستی که دخترم فاطمه(س) بهترین اهل زمین است در اصل و ریشه و شرافت و کرامت».
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه شب قدر مایه برکت تمام هستی است، گفت: از صفات این شب، مبارک است به معنای چیزی که مایه رشد و منشاء عمومی است و قرآن را مبارک می نامند که در آیات هم داریم: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند» و یکی از القاب حضرت زهرا(س) نیز «مبارکه» است به معنای منشاء خیر بودن و اگر امروز اسلام باقی مانده است به برکت حرکت های خیر حضرت زهرا(س) است.
وی با اشاره به ارتباط فرشتگان با حضرت زهرا(س) تاکید کرد: شب قدر، شب نزول فرشتگان بر امام زمان (عج) است و خانه حضرت زهرا(س) نیز چه در زمان حیات پیامبر(ص) و چه بعد از ایشان، محل رفت و آمد فرشتگان بود و به همین جهت ایشان را «محدثه» می نامند.
یعقوبیان در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند: «افتخار ما این است که مصحف فاطمه(س) از ماست» که این مصحف، اخبار و مطالبی بود که ملائکه به حضرت زهرا(س) منتقل می کردند.
پایان پیام/376
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar