Semua surat yang dimulai dengan huruf muqatta’ah dan setelahnya adalah kalimat lainnya adalah untuk menunjukan mukjizat Al-Qur’an.
Shabestan News Agency, Hujjatul Islam Muhammad Taqi Akbar Nejad dalam kajian tafsirnya menjelaskan bahwa surat Al-Baqarah bisa dikatakan sebagai kesimpulan dari Al-Qur’an.
Dalam kajiannya Hujjatul Islam Akbar Nejad menilai bahwa tidak ada satu pembahasan pun yang tidak dijelaskan di dalam surat Al-Baqarah, di antaranya ialah hubungan sosial, hukum-hukum syari’at, macam-macam ibadah, jihad, belajar dan mengajar serta masih banyak pembahasan lainnya yang disebutkan dalam surat Al-Baqarah.
Mengenai huruf muqatta’ah pada awal surat Al-Baqarah, Hujjatul Islam Akbar Nejad menambahkan, semua surat yang dimulai dengan huruf muqatta’ah dan setelahnya adalah kalimat lainnya adalah untuk menunjukan mukjizat Al-Qur’an.
Ia melanjutkan, pada hakikatnya Allah swt ingin menunjukan kepada hamba-hamba-Nya bahwa Dia telah menurunkan sebuah kitab suci dengan kata “Aalif Laam Mim” ini yang tidak ada satu makhluqpun yang sanggup untuk membuat semisalnya dengan huruf-huruf tersebut, di sinilah Allah swt menunjukan mukijizat Al-Qur’an.
Lebih jauh Hujjatul Islam Akbar Nejad menuturkan, Al-Qur’an Karim terdiri dari ayat-ayat mutasyabihah dan muhkamah, pada ayat-ayat mutasyabihah kemungkinan bisa terjadi takwil dan tafsir yang tidak benar, oleh sebab itu jika seseorang ingin memahami ayat-ayat mutasyabihah ia harus merujuk pada ayat-ayat muhkamah dan jika ingin lebih dari itu maka ia harus merujuk pada Al-Qur’an nathiq yaitu Ahlul Bait as.
Manusia dengan jauh dari Al-Qur’an maka ia akan berada dalam kegelapan yang nyata, sementara ayat-ayat Ilahi akan memberikan keterangan kepada manusia, jelasnya.
Dengan melalui Al-Qur’an Allah swt menunjukkan jalan hidayah kepada manusia dan menyelamatkannya dari jalan-jalan yang penuh dengan fitnah dan kerusakan.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام محمدتقی اکبرنژاد رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در جلسه تفسیر سوره بقره که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: سوره بقره خلاصه قرآن است.
وی افزود: بنابر تحقیق بنده تقریبا هیچ موضوعی در قرآن مطرح نشده که در بقره نیامده باشد معاملات؛ احکام؛ عبادتهای مختلف، جهاد، تعلیم و تعلم و بسیاری مسائل دیگر در آن آمده و هر موضوعی در قرآن سراغ داشته باشید به صورت خلاصه در سوره بقره به آن پرداخته شده است.
حجتالاسلام اکبرنژاد درباره اینکه سوره بقره پس از حمد ابتدای قرآن کریم آمده این است، عنوان کرد: سوره بقره در نگاه کلان نسبت آن با کل قرآن کریم بر مبنای همین خلاصهگویی است.
رئیس مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی در تفسیر بسم الله اظهار داشت: وقتی خداوند با بسم الله الرحمن و الرحیم سخن خود را آغاز میکند به بنده خود چنین القاء میکند که اگر میخواهم با تو صحبت داشته باشم از باب محبت است حتی اگر تو را بترسانم.
وی افزود: همچون خداوند که از سر محبت صحبت خود را با بسمالله آغاز میکند ما هم باید در مقام تبلیغ ابتدا باید مهربانی، رحمت و زیبایی دین را برای مردم تبین کنیم که آنان دچار وحشت نشوند.
حجتالاسلام اکبرنژاد درباره حروف مقطعهای که در ابتدای سوره بقره آمده است، بیان داشت: تمام سورههایی که با حروف مقطعه آغاز شده و پس از آن کلمه قرآن آورده شده است به نوعی جنبه اعجازی قرآن را نشان میدهند.
استاد حوزه علمیه افزود: در واقع خداوند به بندگان خود نشان میدهد که او با همین «الف، لام، میم» کتابی را نازل کرده که انسانها نمی توانند با همین حروف کتابی نظیر قرآن را بیاورند اینجاست که اعجاز قرآن را نشان میدهد.
وی در ادامه تفسیر آیات دیگر سوره بقره گفت: قرآن کریم بدون هیچ شک و شبهه بوده و دارای هدایت است؛ همچنین کسی که میخواهد هدایت مردم را بر عهده بگیرد خودش باید بدون هیچ شک و شبهه باشد یعنی مردم به راستگویی او اعتماد کامل داشته باشند؛ همه اعراب پیامبر اسلام(ص) را به راستگوی شناخته بودند.
حجتالاسلام اکبرنژاد افزود: کسانی که لباس پیامبری بر تن کرده و قصد تبلیغ دین او را دارند باید زندگی آنها برای مردم هیچ شک و شبههای نداشته باشد، در غیر این صورت نفس و سخنان او برای مردم اثر نخواهد داشت نباید چنین باشد که ما بالای منبر مردم را موعظه کنیم و آنان پای منبر ما را محاکمه کنند، زندگی امام راحل و رهبر معظم انقلاب بدون شک و شبهه بوده و است چراکه آنان بنده مخلص خدا هستند بنابراین هدایتگر هم میشوند.
رئیس مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی درباره علت اینکه قرآن هدایتی برای متقین است؛ گفت: تقوا دارای مراتبی است، اگر انسان بخواهد از یک نقطه صفری حرکتی را شروع کند عامل جوهری که زمینه رشد و هدایت او را فراهم میکند حقپذیری و دنبال حقیقت بودن است کما اینکه سلمان فارسی در خانواده مشرک به دنیا آمده بود اما چون دنبال حق بود اسلام را پذیرفت، بنابراین کسانی که دنبال تقوا و رشد هستند قابل هدایت میشوند.
وی اظهار داشت: در ابتدای این سوره خداوند متقین، کفار، منافقین و اهل کتاب را به ترتیب معرفی میکند، همچنین درباره برخی خطا به پیامبر(ص) میفرماید پس از این همه زحمت خود را اذیت نکن چراکه این قرآن کسانی را هدایت میکند که پس از این همه گفتنها به غیب ایمان آوردند و اگر ایمان نیاوردند دیگر موعظه به درد آنها نمیخورد.
حجتالاسلام اکبرنژاد افزود: برخی اهل کتاب پیامبر(ص) را همچون فرزندان خود میشناختند اما ایمان نیاوردند بنابراین قرآن آنها را هدایت نمیکند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متقین به غیب ایمان دارند، اظهار داشت: ما شیعیان به غیب عادت داریم و اعتقاد داریم خدایی وجود دارد که دیده نمیشود یا آخرتی وجود دارد، اما هر مشرکی به راحتی بر یگانگی خداوند ایمان نمیآورد، دعوای همه انبیا برای ایمان انسان به غیب است.
پایان پیام/487
وی افزود: بنابر تحقیق بنده تقریبا هیچ موضوعی در قرآن مطرح نشده که در بقره نیامده باشد معاملات؛ احکام؛ عبادتهای مختلف، جهاد، تعلیم و تعلم و بسیاری مسائل دیگر در آن آمده و هر موضوعی در قرآن سراغ داشته باشید به صورت خلاصه در سوره بقره به آن پرداخته شده است.
حجتالاسلام اکبرنژاد درباره اینکه سوره بقره پس از حمد ابتدای قرآن کریم آمده این است، عنوان کرد: سوره بقره در نگاه کلان نسبت آن با کل قرآن کریم بر مبنای همین خلاصهگویی است.
رئیس مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی در تفسیر بسم الله اظهار داشت: وقتی خداوند با بسم الله الرحمن و الرحیم سخن خود را آغاز میکند به بنده خود چنین القاء میکند که اگر میخواهم با تو صحبت داشته باشم از باب محبت است حتی اگر تو را بترسانم.
وی افزود: همچون خداوند که از سر محبت صحبت خود را با بسمالله آغاز میکند ما هم باید در مقام تبلیغ ابتدا باید مهربانی، رحمت و زیبایی دین را برای مردم تبین کنیم که آنان دچار وحشت نشوند.
حجتالاسلام اکبرنژاد درباره حروف مقطعهای که در ابتدای سوره بقره آمده است، بیان داشت: تمام سورههایی که با حروف مقطعه آغاز شده و پس از آن کلمه قرآن آورده شده است به نوعی جنبه اعجازی قرآن را نشان میدهند.
استاد حوزه علمیه افزود: در واقع خداوند به بندگان خود نشان میدهد که او با همین «الف، لام، میم» کتابی را نازل کرده که انسانها نمی توانند با همین حروف کتابی نظیر قرآن را بیاورند اینجاست که اعجاز قرآن را نشان میدهد.
وی در ادامه تفسیر آیات دیگر سوره بقره گفت: قرآن کریم بدون هیچ شک و شبهه بوده و دارای هدایت است؛ همچنین کسی که میخواهد هدایت مردم را بر عهده بگیرد خودش باید بدون هیچ شک و شبهه باشد یعنی مردم به راستگویی او اعتماد کامل داشته باشند؛ همه اعراب پیامبر اسلام(ص) را به راستگوی شناخته بودند.
حجتالاسلام اکبرنژاد افزود: کسانی که لباس پیامبری بر تن کرده و قصد تبلیغ دین او را دارند باید زندگی آنها برای مردم هیچ شک و شبههای نداشته باشد، در غیر این صورت نفس و سخنان او برای مردم اثر نخواهد داشت نباید چنین باشد که ما بالای منبر مردم را موعظه کنیم و آنان پای منبر ما را محاکمه کنند، زندگی امام راحل و رهبر معظم انقلاب بدون شک و شبهه بوده و است چراکه آنان بنده مخلص خدا هستند بنابراین هدایتگر هم میشوند.
رئیس مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی درباره علت اینکه قرآن هدایتی برای متقین است؛ گفت: تقوا دارای مراتبی است، اگر انسان بخواهد از یک نقطه صفری حرکتی را شروع کند عامل جوهری که زمینه رشد و هدایت او را فراهم میکند حقپذیری و دنبال حقیقت بودن است کما اینکه سلمان فارسی در خانواده مشرک به دنیا آمده بود اما چون دنبال حق بود اسلام را پذیرفت، بنابراین کسانی که دنبال تقوا و رشد هستند قابل هدایت میشوند.
وی اظهار داشت: در ابتدای این سوره خداوند متقین، کفار، منافقین و اهل کتاب را به ترتیب معرفی میکند، همچنین درباره برخی خطا به پیامبر(ص) میفرماید پس از این همه زحمت خود را اذیت نکن چراکه این قرآن کسانی را هدایت میکند که پس از این همه گفتنها به غیب ایمان آوردند و اگر ایمان نیاوردند دیگر موعظه به درد آنها نمیخورد.
حجتالاسلام اکبرنژاد افزود: برخی اهل کتاب پیامبر(ص) را همچون فرزندان خود میشناختند اما ایمان نیاوردند بنابراین قرآن آنها را هدایت نمیکند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متقین به غیب ایمان دارند، اظهار داشت: ما شیعیان به غیب عادت داریم و اعتقاد داریم خدایی وجود دارد که دیده نمیشود یا آخرتی وجود دارد، اما هر مشرکی به راحتی بر یگانگی خداوند ایمان نمیآورد، دعوای همه انبیا برای ایمان انسان به غیب است.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar